vineri, 10 octombrie 2014

Norman Manea – confesiuni despre exil

Liuba Muntean,
bibliotecar, Filiala „Onisifor Ghibu”


 Exilul reprezintă o realitate foarte veche şi, fireşte, nu numai şi nici măcar prioritar în literatură. Exilaţii au fost dintotdeauna indezirabili pentru oficialităţile din ţara lor. Exilatul nu este un emigrant oarecare, mai întîi, fiindcă nu este de obicei o opţiune liber consimţită, iar exilul e de obicei definitiv.

Despre viaţa în exil, despre trăirile şi dăinuirile sale a mărturisit scriitorul şi omul de cultură Norman Manea, în cadrul lansării volumelor „Laptele negru" şi „Pe contur", care a avut loc pe 9 octombrie 2014, la Biblioteca „Onisifor Ghibu”.

Istoricul şi criticul literar, directorul Bibliotecii „Onisifor Ghibu", dl Vitalie Răileanu a mulţumit publicului pentru prezenţă şi s-a arătat încîntat de mult aşteptatul eveniment, menţionînd că Norman Manea este un autor bine cunoscut şi în acest spaţiu cultural românesc, iar lucrările sale cele mai multe traduse în engleză, pot fi găsite şi în bibliotecile personale ale multor scriitori din Moldova de Est.

Prozatorul, eseistul, criticul literar şi ziaristul Vitalie Ciobanu a mărturisit că l-a cunoscut pe Norman Manea graţie emisiunii Monicăi Lovinescu, la Radio Europa Liberă. Accentul a fost pus pe faptul că, deşi Norman Manea predă la Bard College în limba engleză, literatura sa rămîne a fi scrisă în limba română.

Lecturînd „Laptele negru”, Maria Şleahtiţchii a simţit momente de revelaţie, întrucît volumul e unul dens, în care e abordată tema exilului, a holocaustului. De un interes deosebit i s-a părut atitudinea faţă de iertare a creştinismului şi a iudaismului.

Fiind întrebat despre limitele iertării, Norman Manea spune că: „Dacă menținem ura, ne facem rău nouă înșine. Adică ne otrăvim practic existența, pentru că ne domiciliem într-un resentiment care ne otrăvește, ne amărăște, ne face existența, zic eu, insuportabilă. Iertarea trebuie oferită, dar trebuie și cerută. Dai iertare cuiva, dacă trebuie să ți-o ceară. Deci acel care cere iertare recunoaște, într-un fel, că a făcut o greșeală, că a comis o faptă nedemnă și el și-a reanalizat fapta și vine să-ți ceară iertare. Părerea mea este că, după un proces de regîndire, atît din partea vinovatului, cît și din partea victimei, trebuie acordată”.

Impresiile post-lecturale au fost împărtăşite şi de Vasile Gîrneţ, cel care a sesizat stitul sobru, grav al lui Norman Manea. Volumul „Pe contur” pune în valoare criticul literar care este Norman Manea. Autorul a scris articole panorame, sinteze în care a zugrăvit toate numele mari de la noi. „Laptele negru” este un volum de mărturii, eseuri, interviuri, un making of  Norman Manea care e mereu sincer, mereu echilibrat, plin de civilitate. Volumul include, pe lîngă incitantul eseu „Dincolo de munți” despre Fondane și Celan, multe alte texte remarcabile – despre Bruno Schulz, Kafka, Giorgio Bassani, Philip Roth, Saul Bellow, între alții –, precum și un impresionant eseu-confesiune al unei studente catolice de la Bard College. Autorul a încercat să abordeze problema tragediei evreiești și a condiţiei de evreu, din punct de vedere nu doar moral, ci și literar, analizînd cărți importante care s-au scris în lume destre această tragedie și despre această oroare. N-ar trebui uitat că Iisus n-a fost nici român, nici rus, nici american, ci a fost evreu și s-a adresat evreilor lui, arătîndu-le defectele, arătîndu-le capriciile, arătîndu-le – credea El - și calea spre o izbăvire.

Însumînd, parcă sub zodia unei fatalităţi, aproape toate felurile de exil ce i-au fost date omenirii, Norman Manea reuşeşte prin literatură să-şi metamorfozeze biografia într-o existenţă exemplară tocmai prin faptul că pornind de la conjunctural şi biografic ajunge să aducă în faţa cititorului omul şi umanitatea în continuă confruntate cu propria devenire.

Exilul este trăit de copilul de numai cinci ani care se vede smuls din oraşul natal şi deportat în Transnistria, unde supravieţuieşte lagărului de concentrare. Tînăr şi adult, autorul se confruntă cu un alt tip de exil, cel interior, în care evadau toţi cei care se simţeau închişi în temniţa comunistă. Cînd exilul interior se dovedeşte a nu mai fi suficient, cînd retragerea în sine nu mai poate menţine pe linia de plutire ceea ce am putea numi un minimum de fiinţare decentă, la cincizeci de ani, Norman Manea ia din nou calea exilului. Pleacă în Germania şi de acolo în Statele Unite. Şi exilul său continuă pentru că, din motive în mare parte străine de literatură, Norman Manea este din nou exilat, de data aceasta de o parte a lumii literare româneşti. Cu toate acestea, scriitorul nu s-a despărţit niciodată de limba română, susţinând în nenumărate rînduri că aceasta este singura sa ,,casă”.
 
A urmat un dialog cu spectatorii, în care Norman Manea şi-a mărturisit secvenţe din tragicu-i destin. Pentru el, exilul e o experienţă dură, o experienţă umană fundamentală despre care se pomeneşte şi în Biblie, şi în mitologie, şi în contemporanietate. E un experiment pedagogic extraordinar: „Eşti zvîrlit în necunoscut. Trebuie ca din tine să apară calităţile şi defectele ca să poţi face faţă acestei rătăciri, pribegiri nedorite. Cine reuşeşte să înveţe din această experienţă rămîne a fi mulţumit că i s-a  dat această pacoste...”
 Norman Manea – un autor aflat pe lista scurtă a premiului Nobel pentru literatură, ne-a înnobilat în mod deosebit, în această seară frumoasă prin lansarea volumelor sale. 

Dificilă este şi tratarea problemei umane în literatură. Scriitorul are în faţa sa foaia albă care-i permite orice, doar că holocaustul şi gulagul îţi limitează aspiraţiile şi optimismul. Problema scriitorului exilat este de a reuşi să se afirme în ţara de adopţie. Exilul reprezintă pentru Norman Manea o nefericire şi totodată o fericire, o ruptură gravă în destinul lui şi o nouă şansă în carieră,  o descoperire a unei lumi noi, o frustrare, despărţindu-l de limba maternă, şi o revelaţie unei limbi noi. exilul se trăieşte exclusiv pe cont propriu. exilul va deveni curând o amintire istorică.

Sperăm că exilul literar ca atare va trece în uitare, cum au trecut atîtea dintre lucrurile care păreau definitiv legate de profesia de scriitor, manuscrisele, corespondenţa şi altele. Şi mi-ar plăcea să cred că discutăm acum pentru ultima oară despre exilul literar.

Surprinzătoare a fost şi deosebita donaţie de carte, oferită cititorilor Bibliotecii „Onisifor Ghibu”.