Tatiana
PAȘCAN,
Bibliotecar Filiala „Onisifor Ghibu”
„Oricine poate deveni furios – e simplu. Dar să te înfurii
pe cine trebuie, cât trebuie, când trebuie, pentru
ceea ce trebuie și cum trebuie – nu
este deloc ușor.”
Aristotel. Etica nicomahică
Biblioteca „Onisifor
Ghibu” continuă să fie gazda celor care își doresc cu adevărat să devină
personalități de succes și conștientizează că, pentru atingerea acestei
performanţe lectura de calitate joacă un rol esențial. Membrii Clubul de lectură JCI-Chișinău s-au
întâlnit pentru a discuta o nouă carte de dezvoltare profesională și personală.
Pornind de la ideea că
incapacitatea de a ne controla propriile emoții poate avea consecințe grave,
distrugând într-o clipă de mânie tot ce am construit de-a lungul mai multor
ani, membrii Clubul de lectură JCI-Chișinău
au decis să studieze cartea „Inteligența emoțională” de Daniel Goleman. Scrisă
în 1936, cuprinsul acestui volum continuă să fie printre cele mai recomandate
lucrări de dezvoltare personală, păstrându-și statutul de bestseller.
În cadrul bibliotecii a
fost lecturat capitolul „Când a fi deștept este o prostie”, considerat de
participanți ca fiind unul intrigant. Discuția care a urmat a fost productivă,
generând concluzii valoroase. Una dintre acestea referă la faptul că: „…există
un cuvânt de modă veche care definește toate calitățile pe care le reprezintă
inteligența emoțională, și anume caracter….,
iar leagănul caracterului este autodisciplina; o viață plină de virtuți, așa
cum au constatat filozofii de la
Aristotel încoace, se bazează pe autocontrol” (Daniel Goleman).
Participanții au sesizat și
faptul că autorul Inteligenței emoționale tratează mai multe aspecte care duc la
atingerea EQ și care cumulat duce la starea de a ne “simți bine în propria
piele” – o definiție simplificată a obiectivului cărții.
O metodă, oferită de
Daniel Goleman pentru a ne putea controla emoțiile, este cea a semaforului. Roșu e momentul apariției unei situaţii tensionate, atunci, ne
sfătuiește autorul, ia o pauză și gândește-te; următoarea etapă – galben, încearcă să înțelegi ceea ce simți,
găsește cât mai multe soluții și gândește-te la consecințe; verde – acționează, pune cel mai bun
plan în aplicare!
O altă strategie pentru o
comunicare eficientă este formula X Y Z – „Când ai făcut X, m-am simțit
Y, aș fi preferat să faci Z”. Daniel Goleman consideră că o comunicare
deschisă, orientată spre soluții și nu spre învinuiri, va rezolva cel mai bine
conflictele.
Considerăm că lectura
aceste cărți ne poate ajuta să ne dezvoltăm inteligența emoţională, ceea ce
este foarte important pentru a deveni un om de succes, împăcat cu sine însuși și
cu cei din jur!