Natalia Ghimpu, Filiala „Ovidius”
Biblioteca „Ovidius” a
lansat un nou Proiect „Citim la gura sobei”
pentru perioada noiembrie – martie. Ca grup
ţintă au fost aleşi copiii din grupa pregătitoare de la Grădiniţa numărul 53. Drept slogan au
fost alese cunoscutele cuvinte ale lui Miron Costin - „Nu este alta mai
frumoasă și mai de folos zăbavă, decât cetitul cărților”. Au fost organizate
trei Ore de lectură, pe diferite teme Pentru prima activitate a fost selectată
cartea de poezii „Vizavi de vizavarza”, autor Aureliu Busuioc. Ce este cel mai
interesant în cadrul acestui proiect? Este că ne-am pus scopul să îmbinăm
cititul cu jocurile interactive, pentru a capta atenția copilului şi a dezvolta
gândirea deductivă. Pentru aceasta, din timp, s-a selectat autorul cărții și
copiii, vârsta cărora corespunde nivelului poeziilor. Bibliotecarul a mers la
grădiniţă şi a discutat condiţiile activităţii cu educatorii, s-a ţinut cont de
nivelul de dezvoltare şi nivelul de creativitate al copiilor. De ce poezii?
Conform pedagogiei, învățarea poeziilor rimate contribuie la
dezvoltarea unui altfel de simț al ritmului. Copiii care încep de mici să
asculte/înveţe poezii sunt, de cele mai multe ori, cei care mai târziu, la
școală, înțeleg cel mai ușor gramatica limbilor şi pronunţia lor
este perfectă. Ca micuții să se simtă în starea de echilibru, s-a organizat o ambianţă plăcută, cu o sobă
improvizată din cărţi, cu libera alegere a locului de participare (pe scaune
sau pe covor), cu o expoziţie bogată de cărţi selectate conform tematicii
activităţii şi expoziţie de poze la temă. Se citeau poeziile şi copiii selectau
pentru fiecare poezie din expoziţia cu poze câte un protagonist. Copiii s-au
adaptat rapid la condiţiile activităţii şi s-au întrecut care cunoaşte mai
multe animale domestice şi sălbatice (în cazul nostru). Au fost selectate şi
poezii cu animale exotice, însă copiii au fost suficient de deştepţi, ca să le
recunoască pe dată. La finele activităţii, ei au mai răsfoit odată
cărţile expuse, fiind captivaţi de pozele colorate şi educative. Copii s-au
grupat după interese – fetiţele cu pozele pisicilor şi căţeluşilor, iar băieţii
cu pozele lupilor şi urşilor.
Cea de a
doua Oră de lectură a avut genericul „Alfabetul delicios”. Învăţarea literelor reprezintă piatra de temelie pentru
dezvoltarea scrierii şi citirii la copii. Vârsta prescolară este perfectă
pentru a-i familiariza cu lumea literelor.
Ca oaspeţi au fost invitaţi, din nou, copiii de la grădiniţa nr. 53 cu
doamna educatoare Lilia Şimcova. S-a propus o expoziţie de
abecedare care pot fi citite şi împrumutate la domiciliu. S-au afişat şi un set
de litere ca materiale didactice pentru a repeta şi a găsi literele de care vor
avea nevoie. Sau citit multe poezii dedicate literelor ca mai apoi să se joace
în joculeţe amuzante care ajută la învăţarea/repetarea literelor.
Fiecare copil îşi spunea prenumele şi în totalitatea literelor îşi găsea prima
literă arătând-o la copii. Acest joc i-a incitat pe toţi şi cu nerăbdare îşi aşteptau
rândul. Surpriza activităţii au fost biscuiţii/litere. Copiii îşi alegeau
litera prenumelui său, o arăta grupei şi o mânca. Acest fel de a repeta
literele s-a bucurat de un mare succes fiind şi cel mai gustos. Chiar şi Doamna
educatoare Lilia Şimcova a participat la
acest joc, şi jocul cu pricina i-a înviorat pe toţi. La sfârşitul activităţii
sau mâncat şi ceilalţi biscuiţi/litere. În continuare copiii au lecturat şi
răsfoit multe cărţi şi reviste.
Şi cea de a treia Oră de lectură a fost intitulată „Unul şi cu cinci
fac şase. Ne pornim cu toţi la carte” – abordând rolul cifrelor. Am selectat
cărţi, diverse animale decupate din hârtie (pentru a fi numărate) şi un set de numere de carton, am lecturat poezii şi
ghicitori care au tangenţe cu tematica cifrelor. În continuare copiii au
numărat câte persoane sunt în spaţiul Oficiu Copiii, câte fetiţe şi câţi băieti, copiii îşi spunea vârsta şi fiecare din ei scria
cifra pe tabla interactivă, au aranjat pozele cu numere
în ordinea corecta, am făcut şi exerciţii de adunare, scădere. La finele activităţii a venit şi surpiza: au fost
propuse trei feluri de caramele şi fiecare copil număra în glas şi îşi lua
caramelele.
Ne-a
bucurat faptul că directorul şi educatoarele Grădiniţei nr. 53 au fost receptivi
şi binevoitori la propunerea Bibliotecii „Ovidius”. Dar satisfacţia cea mare
le-a aparţinut nemijlocit copiilor. La finele proiectului copiii ne-au întrebat
dacă vom mai organiza pentru ei ceva interesant, fapt care pe noi bibliotecarii
ne-a incitat şi ne-a pus pe gânduri ca să mai iniţiem proiecte interesante
pentru beneficiarii bibliotecii.