Diana ŞONTEA,
şef-oficiu, Filiala „Onisifor Ghibu”
Biblioteca
„Onisifor Ghibu” împreună cu Programul Novateca a organizat pe 30,31 martie şi 1 aprilie,
un training pentru traineri: Educaţie Mediatică
pentru Bibliotecari.
Trainingul a durat trei zile
consecutive şi face parte din cadrul proiectului Consolidarea Presei Independente şi a Educaţiei Mediatice în Moldova, derulat în parteneriat cu
programul Novateca şi cu suportul
financiar al Biroului pentru Democraţie, Drepturile Omului şi Muncă al
Departamentului de Stat American.
„Bibliotecarii joacă un rol important în educaţia
mediatică a cetăţenilor. Ei aduc cunoştinţele şi energia necesare pentru ca
bibliotecile care lucrează cu centrele comunitare să prezinte cele mai bune
practici media. Bibliotecarii informează şi ghidează persoanele de toate
vârstele din comunitatea lor nu doar să găsească cărţi şi să utilizeze
Internetul, ci şi să găsească cele mai de încredere surse, să fie consumatori
critici de informaţii şi să înţeleagă noile medii”, a afirmat dna Carol Lange, directoare
şi profesoară la Institutul Estival de Scriere Jurnalistică Intensivă din Washington,
dar şi moderatoarea acestui training.
În cadrul evenimentului,
bibliotecarii prezenţi au învăţat cum se face o ştire şi care sunt
caracteristicile ei. Au fost abordate ciclul de ştiri de 24/7 şi mass-media
socială, care implică foarte multe voci / condeie ce luptă pentru atenţia
publicului. Pentru ca informaţia expusă să fie mai uşor însuşită, dna Carol
Lange a organizat câteva jocuri în grup, unde bibliotecarele şi-au exprimat
punctele de vedere privitor la ştire.
La baza acestor practici a stat Ghidul curricular de Educaţie Mediatică editat de Carol
Lange. Ghidul de Educaţie Mediatică
oferă recomandări şi abilităţi de gândire critică pentru a evalua
credibilitatea ştirilor, a editorialelor şi a articolelor cu dimensiune umană,
fie acestea publicate de presa scrisă, sau enunţate şi prezentate la radio, televiziune sau mass-media socială.
Principiile de bază ale ştirilor, editorialelor şi fotografiei abordate în
acest manual sunt aplicabile pentru toate tipurile de media.
În paginile acestui manual, bibliotecarii pot regăsi lecţii,
recomandări şi resurse pentru a instrui membrii comunităţii. Deoarece
tehnologiile permit cetăţenilor să fie atât consumatori cât şi producători de
informaţii, rolul bibliotecarului este şi mai important. Ei ghidează / orientează
cercetătorii să se conecteze la cele mai bune surse, să ofere răspunsuri bine
gândite la întrebările adresate, să dezvolte centre media şi să implice comunităţile
cu noi idei. Reieşind din utilitatea şi importanţa informaţiilor din acest
manual, bibliotecarii vor putea ajuta mai bine cetăţenii să evalueze şi să
utilizeze media pentru a comunica informaţii de interesul fiecăruia.