marți, 5 mai 2015

20 de lideri ai ABRM învaţă cum să colecteze fonduri

Asociația Bibliotecarilor din Republica Moldova pe parcursul celor 23 de ani a reușit să consolideze comunitatea bibliotecarilor din R. Moldova, să susțină activ bibliotecarii din întreg sistemul național de biblioteci. Prin tradiții şi inovare s-a fundamentat o cultură organizațională. În ultima perioadă are loc o schimbare prin prisma renovării, creativității, comunicării, durabilității, se acumulează experiențe de a învăța şi practici de a investi cognitiv în dezvoltarea platformei profesionale asociative.

Trainingul #1: Sporirea durabilităţii ABRM şi impulsionarea colectării fondurilor a avut obiectivul de a stimula activitatea generatoare de venit. Procesul de colectare de fonduri în cadrul ABRM la momentul actual este unul cazual sau după necesitate. Costurile sunt acoperite din cotizaţii şi proiecte. Diversitatea fondurilor este minimă.

Sursele de venit ale ABRM sunt constituite din cotizaţiile membrilor individuali şi colectivi, proiecte, contribuţii in-kind - sprijin din partea administraţiei publice centrale pentru organizarea evenimentelor naţionale (Ziua Bibliotecarului, Conferinţa anuală, Nocturna Bibliotecilor), contribuția prietenilor ABRM (pauze muzicale, sponsorizări pentru concursuri ). În 2014 Consiliul de administrare a făcut primii paşi în colectare de surse financiare pentru organizarea Conferinţei anuale.

Pentru a asigura durabilitatea funcţională a ABRM este nevoie de a planifica bugetul financiar şi de a estima activitățile de fundraising. Steaua finanţării a permis analiza constructivă a diversificării fondurilor. Unele repere au fost utile: scrisori de mulţumire, donaţii financiare şi materiale, implicări din partea APL şi APC, proiecte generatoare de venit.
În conformitate cu Articolul 28. Sursele de formare a proprietăţii din Legea nr. 837 din 17.05.1996 cu privire la asociaţiile obşteşti stipulează că proprietatea asociaţiei obşteşti se formează din:
   a) taxe de aderare şi cotizaţii;
    b) donaţii şi granturi;
    c) încasări din organizarea lecţiilor publice, expoziţiilor, loteriilor, licitaţiilor, acţiunilor sportive şi de altă natură;
    d) venituri realizate din activitatea economică;
    e) venituri realizate din actele juridice civile;
    f) venituri realizate din activitatea economică externă;
    g) mijloace materiale şi financiare donate de sponsori şi filantropi în conformitate cu Legea cu privire la filantropie şi sponsorizare;
    g1) mijloace financiare obţinute în urma desemnării procentuale;
    h) alte încasări neinterzise de legislaţie

Strângerea de fonduri necesită puţine resurse, dar trebuie de implicat personalul care conștientizând impactul acţionează relevant spre succes. Tehnicile de colectare de fonduri sunt diverse – scrisori oficiale, solicitări personale sau telefonice. Un instrument util este utilizarea Formularului de prospectare a potențialilor donatori în care se fixează informațiile de bază despre donator, prioritățile de finanțare și informații de aplicare. Formularul permite estimarea grupurilor donatoare (donatorii) și a sumelor de bani necesare.

Noutatea domeniului constituie platformele de crowfunding - metodă de colectare a fondurilor de la un număr mare de investitori mici prin Internet. Site-urile crowdfunding moderne operează pe donații pe baza modelului în care oamenii fac bani în schimbul unor recompense sociale sau non-financiare. Inițiatorii unui proiect pune la dispoziție câteva servicii legate de proiect. Membrii rețelei oferă bani în schimbul serviciilor la care au acces, ajutând astfel crearea sau dezvoltarea produsului respectiv.

   Lecţii învăţate:
1.       Elaborarea bazei de date a cofinanțatorilor, matricea potențialilor finanțatori.
2.       Formarea echipe de fundraising.
3.       Elaborarea planului de colectare de fonduri.
4.       Utilizarea platformelor crowfunding.
5.       Oferirea serviciilor cu plată şi utilizarea modelelor diferenţiate de beneficii pentru membrii activi ai ABRM.
6.       Realizarea conexiunilor între Strategia ABRM şi planul de colectare de fonduri.
7.       Organizarea campaniilor de sensibilizare şi de atragere a voluntarilor.
8.       Colectarea de fonduri nu este o activitate înjositoare, ci una firească.

Lecturi recomandate:
1.       Ghid de strângere de fonduri [Accesat la 01 mai 2015] Disponibil:  http://www.civic.md/util/1252-ghid-de-strangere-de-fonduri-fundraising.html

                                                                                 Tatiana COȘERI, vicepreședinte ABRM