marți, 12 mai 2015

TÂRGUL DE CARTE „ALBA TRANSILVANĂ”, FESTIVALUL INTERNAŢIONAL „LUCIAN BLAGA", EVENIMENTELE ANULUI 2015

Maia MUNTEANU, bibliotecar
Filiala „Alba Iulia”


În prima jumătate a lunii mai, mai bine zis, între 8-10 mai 2015, am participat, la Târgul de Carte „Alba Transilvană”, ediţia a VIII-a, care a avut loc în oraşul Alba Iulia, România, oraş care ctitoreşte biblioteca noastră, după cum am înţeles recent. Am avut ocazia să particip, pentru prima dată, la un târg de carte internaţional. Şi tot pentru prima dată am mers în Ardeal, despre care citisem doar în cărţi. Avem o ţară mare şi frumoasă, în special primăvara şi, în special Ardealul. M-a impresionat, în mod deosebit, orasul Alba Iulia, care a găzduit târgul propriu-zis, diversitatea cărţilor expuse, mulţimea de scriitori, editori, bibliotecari, dar şi cumpărători: copii, părinţi, bunici, studenţi etc. Eu am venit la Alba Iulia nu doar în vizită, ci cu o sarcină concretă - organizarea unui master class pentru copiii veniţi la târg cu părinţii despre „Tehnicile moderne de pictură în creion, cărbune şi acuarelă”. Dacă editurile şi-au expus cărţile în incinta Casei de Cultura a Sindicatelor, apoi nouă, celor care trebuia să animăm copiii, ni s-au rezervat spaţii în aer liber, în faţa Casei de Cultura, şi a fost chiar interesant şi am reuşit să adunăm în jurul nostru cât mai mulţi copii. De ce vorbesc la plural, pentru că aici, au avut loc diverse activităţi cu şi pentru copii, inclusiv, ateliere de creaţie. Mie mi s-a rezervat ziua de 9 mai, ora 11.00-13.00. Am organizat acest master-class cu copii de diferite varste, dar foarte atenţi şi talentaţi. Cei mai mulţi au venit împreună cu părinţii lor, care urmareau atent activitatea: explicaţia mea, realizarea unui desen, împărţirea rechizitelor, încercările să reuşească să deseneze singuri acelaşi măr pe care eu l-am desenat uşor. Copiilor le-a plăcut atât de mult această ocupaţie, adevărat că unii plecau şi veneau alţii, dar mi-a făcut plăcere să ajut cei peste 60 copii, câţi au încercat să facă un desen pe care să-l ia acasă şi să mai primească în dar şi câte o carte de la colegii noştri de la Biblioteca Judeţeană „Lucian Blaga”, încăt activitatea mea s-a prelungit cu încă 2 ore.
            Tot aici am cunoscut, pe viu, numeroşi scriitori, istorici ale căror titluri de carte le-am barcodat recent, dar şi numeroase personalităţi din ţară, de exemplu acad. Eugen Simion, la adresa caruia am auzit multe aprecieri de la colega noastră, doamna Elena Tamazlâcaru, poetul, ctitorul bibliotecii noastre, Ion Mărgineanu, Ion Oprişan, Ion Bâscă, Cornel Nistea, Mircea Popa, Ion Buzaşi, Eugeniu Nistor, Mircea Cărtărescu, istoricul Ioan Străjan, sculptorul Romi Adam, ale cărui lucrări le avem în bibliotecă, actorul Dorel Vişan, actriţa Emanuela Golescu, cu care ne-am cunoscut mai bine şi am pus la cale reîntâlniri la Chişinău şi schiţe de proiecte ş. a.
            Am vizitat şi satul Lancrăm, locul de bastina a lui Lucian Blaga, casa în care el a conveţuit cu familia sa. Am participat la depunerea de flori la monumentul poetului, la slujba de pomenire de la mormantul lui Lucian Blaga al soţiei sale, Cornelia. Aici, la Lancrăm, cum am ajuns cu întârziere de o zi, poetul Ion Mărgineanu a şi observat-o pe doamna Elena şi a anunţat-o de la microfon să vină în faţa celor adunaţi. Surprinsă, dânsa s-a orientat repede şi s-a apropiat de microfon salutând pe cei care, an de an, se adună la Lancrăm pentru a-l comemora pe Lucian Blaga... În cadrul târgului dna Elena a  prezentat biobibliografia „Alexandru-Horaţiu Frişcu”, lucrare elaborată de biblioteca noastră în 2014.
Vreau să mai menţionez că, în holul hotelului „Cetate”, în care am fost cazati, a fost vernisată şi prezentată o expozitie de metaforisme vizuale „Gioconda Forever”. Concomitent cu aceste două mari evenimente, tot aici, a avut loc şi un Festival International de Literatura Umoristica şi Grafică Satirică „Alb-umor”, iar expoziţia a fost inaugurată cu această ocazie.

Mulţumesc BM „B.P. Hasdeu” pentru această deplasare, care m-a ajutat să înţeleg mai bine ce înseamnă, de fapt, Biblioteca „Alba Iulia”, m-a încurajat să depun, în continuare, mai mult efort pentru ca Biblioteca “Alba Iulia” să-şi păstreze şi să-şi dezvolte autoritatea pe care o are în Republica Moldova, dar şi în România. M-a mirat faptul că doamna Elena se cunoaşte cu atât de mulţi scriitori, pictori, editori, alte personalităţi cu care se saluta şi cărora mă prezenta şi pe mine, dar şi cei care se apropiau şi o întrebau cum pot face donaţii de carte bibliotecii, cum îi poate transmite măcar câteva cărţi pentru bibliotecă. Şi astfel, am adus peste 30 de titluri de carte de la acest târg, cele mai multe donaţii de la scriitorii şi editorii la prezentările cărora am participat sau care cunosc biblioteca de la Chişinău. Prin participarea noastră activă la târg, mă gândesc, că am reuşit, cumva, să convingem fraţii români cât suntem de buni şi la Chişinău. Impresii deosebite mi-a lăsat, desigur oraşul, Cetatea, drumurile şi oamenii care ne-au primit călduros, oamenii cu care am comunicat, cu toate că timpul a fost limitat şi nu am reuşit să văd mai bine oraşul şi nici Cetatea, dar Catedrala Reîntregirii Neamului sau Catedrala Încoronării din Alba Iulia, cu hramul Sfânta Treime, construită cu sprijinul Casei Regale a României, după planurile arhitectului Victor Ștefănescu în perioada martie 1921 - septembrie 1922, am reuşit s-o vizitez şi s-o admir, pentru că şi târgul, şi hotelul, şi Catedrala – toate se află în Cetate, în vecinătate.