Proiectul
Consolidarea capacității instituționale
ABRM, implementat cu suportul financiar al AO IREX Moldova și al Programului Novateca
urmăreşte creşterea gradului de apreciere a importanței bibliotecilor și
bibliotecarilor din R.Moldova. Diverse instruiri profesionale care au avut loc au
adus beneficii pentru membrii asociației ca aceasta să devină o instituție mai
fiabilă, transparentă și eficientă. Cei 20 de lideri au fost implicați în
diverse acţiuni de formare în domenii relevante privind consolidarea
capacităţii instituționale.
Tema primului seminar a
fost „Sporirea durabilității
ABRM și impulsionarea colectării fondurilor”. Acest seminar s-a desfășurat pe data de 1-2
aprilie 2015 în incinta Bibliotecii centrale a Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”.
Seminarul N2 s-a intitulat „Dezvoltarea
resurselor umane și ajustarea structurii ABRM” și a avut loc în perioada 29-30 aprilie 2015 la Centrul Național de Excelentă Profesională pentru Bibliotecari din
incinta Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”.
Seminarul N3 a avut
genericul „Dezvoltarea proiectelor ABRM”
și s-a desfăşurat în perioada 22-23 iunie 2015 în incinta Centrului Național de Excelentă Profesională pentru Bibliotecari
Toate sesiunile de training
au fost realizate de OCT CARASENI care a desfasurat seminarele sus-numite si a
fost compusă din Gheorghe Caraseni –
Lead-Trainer și Evaluator, și Nadia
Parasca – co-trainer și asistent. Activitățile au avut loc în format de
training, analizare a documentelor, lucrul în grupuri, prezentări, dezbateri și
recomandări follow up.
Lecţiile
învățate, practicile obținute sunt un suport consistent pentru elaborarea Manualului
Operaţional care constituie o compilație a unor proceduri și instrumente
manageriale, inerent și implicit un îndrumător a modului de organizare și
funcționare a ABRM.
Liderii
proiectului „Consolidarea capacităţii instituționale ABRM” după cele trei
ateliere profesionale își asumă următoarele responsabilităţi(extras din formularele de evaluare) :
EU trebuie să…
1.
1) găsesc timp
să fac pe toate lucrurile planificate, 2) să-I învăț și pe alții ceea ce cunosc
și pot face
2.
deleghez, dar
să mă implic.
3.
învăț mai
multe despre Fundraising și cum să devin
fundraiser; să fac un seminar la locul de muncă și să împărtășesc cunoștințele
obținute cu alții; să mă documentez și informez mai mult în acest domeniu.
4.
aleg un
domeniu în care cunoștințele și capacitățile mele pot fi utile pentru ABRM, să
utilizez cunoștințele căpătate la seminar în biblioteca unde activez.
5.
1) învăț; 2)
transmit cunoștințe; 3) am curaj să le fac pe toate.
6.
mă implic, să
vin și cu inițiative.
7.
aplic în
practică cunoștințele acumulate, să studiez diferite platforme de crowdfunding.
8.
aplic
cunoștințele acumulate atât în activitatea ABRM cât și în instituția care o
reprezint.
9.
contribui
activ în activitățile de fundraising prin cunoștințe, acțiuni practice.
10.
particip activ
la toate instruirile: - să-mi exprim viziunea proprie; - să relatez despre ABRM
și instruiri pe plan local.
11.
mai învăt.
12.
mă implic.
13.
muncesc mult.
14.
mă implic în
activitatea ABRM.
15.
fiu proactiv
și responsabil în cadrul ABRM.
16.
achit urgent
cotizaţiile ABRM a filialei …, să contribui eficient la modificări în Strategia
ABRM şi la implementarea acesteia.
17.
mai studiez,
să exersez în materie, să utilizez toate posibilităţile ca să fiu de folos în
Asociaţie.
18.
extind
parteneriatul ABRM cu alte instituții adiacente, asigurînd Atenția, Interesul
și Dorința de a Acționa în procesul de dezvoltare și consolidare a culturii instituționale.
19.
mă informez cât
mai mult în ce priveşte colectarea fondurilor şi a practicilor de aşa fel, să
cercetez şi să mă documentez referitor la experienţele altora, să studiez mai
amănunţit rapoartele şi planul de activitate a ABRM…
20.
să-mi evaluez
compentențele și să-mi elaborez un Plan de Dezvoltare Personală.
21.
recapitulez
cele învățate, la necesitate să mă mai informez, să revăd Planul de activitate
al comisiei mele. Să încerc să fac Plan de dezvoltare personală.
22.
continui să
fiu un membru activ al ABRM.
23.
rezumez cele
studiate și fiecare subiect, punct să-l raportez la activitatea mea personală în raport cu comisia.
24.
mă mai
informez referitor la statutul ABRM și obiectivele.
25.
fiu la curent cu modificările și inovațiile în
cadrul ABRM.
26.
sprijin, particip
la implementarea acestora.
27.
învăț încă multe J.
28.
mă implic la
maxim.
29.
particip la
ajustările statutului ABRM.
30.
particip
active în viața Asociației, să fiu un voluntar pentru următoarele evenimente.
31.
mă implic
activ în elaborarea proiectelor.
32.
1. să
diseminez cunoștințele acumulate privind Dezvoltarea proiectelor ABRM în
comunitatea bibliotecilor de colegii și școli profesionale 2. să organizez
câteva focus-grupuri cu bibliotecarii de colegii și școli profesionale pentru a
identifica potențialii finanțatori, parteneri și susținători ABRM, a
necesităților secțiunii ABRM BCȘP și a subiectelor pentru eventuale proiecte 3.
să mă implic activ în activitățile și proiectele ABRM pentru a aplica
cunoștințele și abilitățile dobândite în cadrul acestui seminar, dar și celor
anterioare.
33.
propun idei
pentru proiecte.
34.
mă voi implica
cu interes şi plăcere profesională în procesul de elaborare a conceptului şi a
manualului propriu-zis de politici şi proceduri ale ABRM.
35.
informez comunitatea bibliotecară despre rezultatele
acestui proiect, să contribui la îmbunătățirea activității ABRM, să finalizăm
împreună cu colegii proiectul început în timpul instruirii etc .
Liderii au devenit mai competenți, iar cunoștințele
vor genera schimbări și îmbunătățiri în cultura instituțională ABRM.
De menționat, că desfășurarea activităților
proiectului au fosti coordonate de către echipa proiectului și Consiliul de administrare al ABRM,
precum și de AO IREX Moldova și Programul Novateca.
Consemnare: Tatiana COȘERI, președintele Comisiei Management și parteneriat