Tatiana
Foliuşneac,
Şefa Secţiei Asistenţă de Specialitate,
Şefa Secţiei Asistenţă de Specialitate,
Formator la
Centrul Regional de Formare,
Biblioteca
Publică Orăşenească Râșcani
„Nici
un om nu va ajunge un lider important, dacă dorește să facă totul de unul
singur și
să-și asume toate meritele pentru reușitele sale"
Andrew Carnegie
În perioada
11-15 iulie 2016 am avut frumoasa ocazie să fac parte dintr-un grup de 20 de
bibliotecari excepționali, participând la atelierul „Coalizare & Advocacy
pentru îmbunătăţirea Politicilor Publice”. Timp de 5 zile formatorul dna
Daniela Drăghici ne-a îmbogățit cu cunoştinţe, energie pozitivă, dans, zâmbet
şi încredere în sine. Pe parcursul a 34 de ore ne-am îmbunătățit abilitățile
profesionale având o agendă destul de variată ca forme, metode şi conținut, cum
ar fi: prezentare, lucru în grup, discuții,
joc de rol, excursie. Cu ajutorul lor am aflat ce sunt rețele de
advocacy, beneficiile şi obstacolele în formarea şi menținerea rețelelor; cum
decurge procesul de cooperare şi nu de competiţie în construirea unei echipe.
Am stabilit rolul leader-ului şi cel al membrilor unei echipe de succes; care
ar fi stadiile formarii echipei de advocacy. Am făcut o scanare la ce și cine
din bibliotecari se pricepe cel mai bine printr-un inventar al abilităților
bibliotecarilor. Am lucrat la un exercițiu ,,Luarea deciziilor: cum atingem
concesul de grup”; la identificarea pașilor în procesul de advocacy (problemă,
scop/obiectiv, publicul țintă, ralierea sprijinului, canale de comunicare,
dezvoltarea mesajului, strângerea de fonduri, implementare, colectarea de date,
monitorizare, evaluare, diseminare). Am învățat cum se elaborează un plan de
acțiune/strategie advocacy, care mai apoi l-am teatralizat, unde mi-am
descoperit abilitățile în acest gen.
Fiind motivați prin diferite provocări, cum ar
fi: activități interactive, jocuri de echipă și de rol, discuții constructive,
am aflat cum putem mobiliza comunitatea. Am alcătuit mesajul de un minut
adresat unei persoane publice. Au fost identificate componentele unei prezentări
de succes și pârghiile de colaborare cu mass-media.
Datorită
acestui atelier, grație formatorului, Daniela Drăghici, echipei de proiect:
Mariana Harjevschi și Aliona Badiur ne-am structurat, îmbogățit cunoștințele în
advocacy, liderism. Bibliotecarele au devenit lideri creative, inovative,
motivate, ferme că pot sta și răspunde cu demnitate la provocările
socio-cultural-economice din țară. Ele au obținut abilități de lideri de
echipă, promotori ai activităților advocacy care vor crea o imagine pozitivă în
comunitate a bibliotecii și ridicarea prestigiului profesiei de bibliotecar.