Tatiana
DONȚU,
șef
oficiu, Filiala „Transilvania”
Cu această ocazie și de data aceasta,
la 22 martie 2017, s-a desfășurat trainingul din cadrul Serviciului
„Politețea de zi cu zi”, la care copii de la școala primară nr. 83 „Gr. Vieru”,
din minunata clasă a III-a „E”, împreună cu profesoarea lor Ala Muntean, au
aflat cum se fac darurile, când se fac și în ce mod.
Au învățat cum să ofere ceva frumos şi
gândit, situaţii care arată, stăpânesc arta de a dărui, că un cadou nu este
obligatoriu. El nu poate fi nici cerut, nici sugerat. A şti să oferi mici
daruri, cu discreţie şi tact, este un semn de nobleţe sufletească. Modul în
care dăm şi primim cadourie e o artă.
Prezentarea în platforma prezi a
avut un extraordinar succes la public, copiii citind mesajele și
argumentându-le, spre exemplu, cum toată lumea ajunge în situaţia de a oferi
sau de a primi un cadou, câteva sfaturi în acest domeniu – Cui oferim? Când?
Ce? Cum? – sunt întotdeauna binevenite. Cui oferim daruri Ca reguli generale, a
oferi un cadou profesorului la care copilul este ameninţat cu o corigenţă sau
medicului pentru un certificat de concediu la care nu ai dreptul, nu-s semne
de politeţe, dimpotrivă. La fel, un dar pentru o cunoştinţă venită din
străinătate, cu o situaţie materială mai bună ca a noastră, deoarece o vom
obliga să-şi bată capul, cu ce să ne aducă sau să ne trimită cu proximă ocazie.
De asemenea, copiilor nu le oferim în fiecare zi un cadou, pentru că
pretenţiile lor nu se vor termina niciodată şi îi vor deveni egoişti şi
răsfăţaţi. Există şi excepţii. Între prieteni, în familie şi între îndrăgostiţi
se pot face cadouri oricând, chiar şi fără a exista o zi festivă. Un dar ar
trebui să ne placă nouă în primul rând, și un cadou trebuie gândit, cumpărat,
ambalat, oferit. Trebuie să fie frumos, util şi să provoace o plăcere celui
care îl primeşte. Ar trebui să oferim obiecte care ne plac şi nu ne îndurăm să
le cumpărăm pentru noi. Pentru că tocmai aceste eforturi, şi nu preţul, dau
valoare unui cadou. Iar preţul se şterge întotdeauna sau se înlătură, excepţie
făcând discurile şi cărţile care nu se ating în acest fel, prin ştersături sau
dezlipiri.
În
cadrul trainingului, copiii și-au format deprinderi de a a-i respecta pe cei
din jur, au argumentat necesitatea respectării normelor din sfera
valorilor umane şi au putut distinge calitățile unui comportament adecvat
în raport cu un comportament inadecvat. Marea provocare a acestei
activități a fost proba dramatizărilor! Ca niște adevărați artiști au
înscenat situații hăioase de a oferi daruri. Toți participanții s-au implicat activ și
și-au manifestat interesul și totodată curiozitatea față de etica bunelor
maniere în societatea civilizată. Copiii au fost ageri, isteți și au uimit
prin răspunsurile lor ingenioase și pline de conținut. A fost o activitate
neobișnuită, care sperăm că se va încununa cu mari succese și va fi utilă în
viața de zi cu zi a participanților.