Stela Russu,
șef oficiu,
Filiala „Transilvania”
Sănătatea
înseamnă viaţa şi credem că niciodată nu este prea devreme să începem să învăţăm
cum să ne îngrijim sănătatea. Educația medicală pentru copii
rezultă în creșterea unei tinere generații capabile să fie de folos atât
semenilor săi cât și sieși. Primii pași în educația unui mod sănătos de viață
este de dorit să aibă loc chiar din clasele primare. Situații critice se
întâmplă la orice pas. De corectitudinea capacităților de acordare a primului
ajutor depinde viața unui om. Există patru numere simple de contact la care
putem apela începând cu 901, 902, 903, 904 și numărul unic 112, adoptat de
guvernul Republicii Moldova în anul 2016. Un gest aparent mic poate salva
vieți. Copiii sunt a cei mesageri ce răspândesc rapid informația asimilată la
prieteni, părinți. Trainingul cu genericul „Primul ajutor medical pentru copiii
curajoși” desfățurat la Filiala
„Transilvania” a BM „B.P. Hasdeu” din cadrul Serviciului „Atenție la trafic!” a
fost o sursă de informare și aplicare,
simulare a situațiilor excepționale în conlucrare cu Serviciului Protecției
Civile și Situații Excepționale al MAI delegat dl Igor Mocanu, paramedic, specialist superior. Am început discuția noastră cu tălmăcirea noțiunii de igienă, de proveniență greacă ce vine de
la Hugeia, fiica lui Asclepus, Zeul medicinii, ea la rândui fiind Zeița
Sănătății și a curățeniei în Grecia antică. Microbii mișună peste tot, există
însă practici de precauție ce au drept scop protecția și menținerea
sănătății.
Ca să fie
mai bine asimilată importanța igienei pentru participanții atelierului am
caracterizat cele trei tipuri de igienă: personală, a locului de muncă și a
locuinței. Cu toate că toți copiii susțineau că au mâinuțele curate jocul Șervețelul umed ne-a demonstrat viceversa. La întrebarea: Unde se află cei mai mulți microbi? Au fost mai multe versiuni: în
băi, pe podea... Cât nu ar părea de straniu microbii stau „cuminți” pe
telefoanele noastre, planșete și calculatoare. Această noutate i-a surprins pe
pici. Cu pași fermi am ajus și la noțiunea de urgență prin fișele - teste
repartizate în grup urmat de situațiile
de urgență: cutremur, incendiu, furtună, inundație, ger (hipotermie), caniculă,
muniții neexplodate (focuri de artificii), avarii industriale.
Plăcut
surprinși de tehnicile de resuscitare la care au participat aplicate atât pe
manechinele aduse de dl Igor Mocanu cât între copii, ca de exemplu: doi băieței
ne-au demonstrat cum să salvăm o persoană în caz de blocarea căilor
respiratorii în timpul mesei sau cum acționăm atunci când vedem pe cineva căzut
la pământ: Plasăm ușor mâina pe umărul victimei. Întrebăm: Ești bine? Dacă
răspunde, lăsăm victima în poziția în care am găsit-o și aflăm ce s-a
întâmplat. În caz că victima nu răspunde, verificăm respirația și pulsul. Dacă
nu este puls și nici respirație atunci începem resuscitarea. Chemăm ajutor. Nu
uităm de telefon, culegem numărul de urgență 112. Trebuie să fim pregătiți să anunțăm
următoarea informație: Ce urgență avem? Unde este urgența? Unde ne aflăm? De la
ce număr de telefon sunăm? Cum ne numim? Contează foarte mult să rămânem calmi
și să răspundem la toate întrebările puse de operator. Ținem minte: Serviciul de urgență 112 funcționează
permanent, 24 din 24 ore, 7 zile pe săptămână. 112 nu reprezintă doar un număr de telefon, ci un
ajutor rapid care depinde de informaţiile pe care le oferim. Ajunși la punctul resuscitării, care poate fi combinat
30 de compresii toracice/sternale și 2 respiro gură în gură, un băiețel și-a
acoperit fața spunând speriat: vai după așa ceva trebuie să te însori.
A fost o
experiență unică atât pentru copii, cât și pentru noi cei maturi. Aducem
mulțumiri tuturor participanților, partenerilor în realizarea acestei lecții în
lupta pentru viață.