joi, 1 iunie 2017

Dascălul cel mai bun și cel mai aspru

Lucia Bacaliuc, bibliotecar, Filiala „Ovidius”


Dragi elevi, pentru o dezvoltare armonioasă nu uitaţi să fiţi manieraţi zi de zi, oră de oră, clipă de clipă, învățând să respectaţi societatea în care trăiţi! Acesta a fost îndemnul bibliotecarei Lucia Bacaliuc pentru elevii care pășesc pragul Bibliotecii „Ovidius” în fiecare zi și care încearcă să fie mai buni, învățând să respecte codul bunelor maniere.
În cadrul serviciului „Învăţăm bunele maniere”, elevii studiază aspectele pozitive sau negative de conduită și dirijează, prin conținut, efectul educativ spre o comportare civilizată în familie, școală și societate. Aplicațiile consolidate în acest sens, sunt susținute de proverbe și zicători din înțelepciunea seculară a poporului. Elevii analizează comportamentul fiecăruia dintre ei în societate, astfel conștientizând responsabilitatea față de semenii săi. Aici învață să asculte unele instrucţiuni, să fie politicoşi şi răbdători într-un secol grăbit. Nicolae Iorga afirma că Şcoala trebuie să te înveţe a fi propriul tău dascăl, cel mai bun şi cel mai aspru, aforism în baza căruia bibliotecara i-a îndemnat pe elevi să reflecteze asupra rolului școlii în educația copilului. Cei prezenţi au analizat imagini ilustrate din cărţi decupate, unde au notat unele reguli interne din instituţia sa ca apoi să facă cunoştinţă cu câteva norme de conduită în clasă. Elevii au demonstrat că au un spirit de observaţie deosebit, descoperind din Studiul de caz  Dreptul de a nu fi permanent atent ca apoi să aducă argumente la situaţia dată. Activitatea a continuat cu jocul inspirat din Viaţa mea şcolară, o scenetă, unde copiii au imitat profesorul şi directorul într-o situaţie de problemă. Li s-a propus o probă de a recunoaşte din textul lecturat ce reguli sunt încălcate. Ingeniozitatea copiilor a demonstrat aptitudinile pe care le posedă. O altă sarcină pe care au efectuat-o elevii  Dacă unii ar încălca normele de conduită, care ar fi sentinţa,i-au pus în situația să aplice normele de conduită învățate.