Mila ȘEREMET, șef serviciu, Filiala „Transilvania”
La ora stabilită elevii clasei a III-a împreună cu
dna profesoară Veronica Costru s-au ghidat chiar de la ușa Bibliotecii
„Transilvania” de indicatoarele ce-i
direcționau spre locul desfășurării trainingului Creativitatea, cheia spre succes, din cadrul Serviciului „Medalia
succesului”. Toată lumea vorbește despre creativitate într-un domeniu sau altul.
Cine poate fi numit creativ? Este ceva firesc, nativ, sau poate se dezvoltă, se
învață... dacă depui un pic de efort?
Împreună am concluzionat că există norocoși ce au
creativitatea în „sânge”, dar orice muritor de rând poate opta pentru
creativitate, indiferent de vârstă, sex. Efortul depus contează. Creativitatea
ne-o putem exprima prin scrierea unei compuneri, realizarea unui poster și
chiar la rezolvarea unei probleme matematice, găsind alte căi pentru a ajunge
la același rezultat. Iată ce ne spune dex-ul: „Creativitatea este
caracteristica psihologică „de a produce opere, de a dobândi noi comportamente,
de a găsi noi soluții la o problemă”.
La baza creativității stă originalitatea (personală
sau socială). A fi creativ este un avantaj pentru copii: să descopere soluții
noi, adaptate la situațiile inedite cu care se confrunta în viață. Un prim pas
pe care îl pot face chiar de la această vârstă este să încerce să identifice
mai multe soluții pentru o problemă (să nu se mulțumească cu prima rezolvare
care au găsit-o).
Trăim în era tehnologiilor informaționale, tehnica
avansează rapid, tipurile relațiilor interumane se schimbă. Ce trebuie să
facem, să faceți? Răspunsul vine de la sine, copiii trebuie să învețe, să se
adapteze prin găsirea de soluții inedite la situații cu care nu s-au confruntat
până în prezent.
Povestioara Creativitatea
sau cheia magică spre nou prin lectură predictivă a fost utilă participanților pentru sarcinile ce au urmat. Formulând
următoarele reguli:
1. Să noteze orice idee ce le vine în cap (oricât
de trăsnită ar părea). Multe idei bune se pierd doar pentru că la început nu ni
s-au părut bune. Trebuie să avem încredere în noi și să nu renunțăm la ele.
2. Când nu mai au idei, să-și închipuie ce ar face un
personaj de poveste care are puteri magice/supra naturale.
După turul amintirilor a urmat sarcina de a inventa, crea
ceva nemaivăzut! Descoperirea creativității din noi!
Ideile copiilor: Vom face o pictură nouă, originală?; Începutul
fusese făcut (gheața a fost spartă); Vom inventa o mașinărie?; Vom face un dans
special?...
Era un haos lucrativ în toată legea. Toată lumea căuta
cea mai bună idee!
Prin numărătoarea de la 1 la 3 am format trei
echipe: 1. Dans creativ; 2. Creatori de povești; 3. Tabloul inedit.
Să construiască împreună o poveste pentru copiii de
la grădiniță. Ideea le-a plăcut. „O să facem cea mai frumoasă poveste care s-a
scris vreodată! Dar despre ce să fie?” „Nu știu, le-am răspuns, găsiți voi
ideea”.
În lădiță au găsit Sfaturi și idei de creativitate:
Echipa „Dans creativ” au dansat pe ritmuri de
tango, răp, hip-hap ce trecea pe neașteptate de la un stil la altul. Creatorii
de povești au primit o foaie vatman, carioci și a început povestea. Cei cu „Tabloul
inedit” s-au înarmat și ei cu foaie vatman, carioci și s-au avântat în lumea
culorilor. A fost și o mică condiție: la momentul când vor auzi semnalul STOP!
S-au schimbat cu rolurile, continuând lucrarea echipei vecine, fără să se uite
la cele scrise, desenate deja. Adică, fiecare și-a adus aportul prin propria
creație, formând ceva inedit. Așa distracție creativă poate apropia chiar membrii
unei familii comunicând și descătușând inhibiția, timiditatea...
Scena „Copilul pierdut în stradă”, „Bunicuța necăjită”, a
fost o mică recapitulare la tema atelierului precedent despre perseverență
pentru a fi corecți în înmânarea premiilor.
Pe picior de mascotă a atelierului a fost dinozaurul roz
din Poezia creativității. Chiar dacă al nostru era galben a fost amuzant
înscenat de Alexandru, Eliza și Vlad.
A fost odată un dinozaur / Micuț și roz, cu ochi de
aur, / Care își dorea să zboare, / Dar nu avea aripioare. / De el ceilalți
râdeau, / Ei nici măcar nu încercau, / Ideea de-a zbura și ea / Mult prea
trăsnită le părea. / Dar el a încercat și-a încercat / Și un balon de coadă
și-a agățat.
Iată
de ce: Deși atent să te gândești, / Nu-ți fie frică să greșești, / Că din greșeli înveți și – DA – Nicio
idee nu e rea.
Toți au fost activi. Au avut și de ce. Motivația
scânteia, își aștepta învingătorii. Medaliile creativității și perseverenței au
fost obținute de către 10 elevi dintre cei mai creativi, inventivi...
E
una să povestești și alta e să participi...