Mila Șeremet, șef serviciu, Filiala „Transilvania”
Biblioteca
„Transilvania” are o lungă
experiență de furnizarea serviciilor pentru copii. Suntem prima bibliotecă din
RM care și-a deschis Ludotecă, instituționalizată ca structură, Noi echipa
Transilvania Recunoaștem efectele pozitive ale jocului, râsului în contexte
diferite urmărind educarea unei relații
părinte-copil bazată pe dragoste alături de principiul Acultăm respectuos și empatic și acceptăm emoțiilor
copilului.
La „BiblioPici” se joacă fără reguli! Ei fac regulile,
bibliotecarul doar îi atrage subtil, nu organizat, nu obligat în activități
ludice. Copii sunt foarte curioși. Ludotecarul lansează un joc, apoi, ca să
schimbe contextul și implicarea,
introduce ceva nou în peisaj și imediat are conectare cu copilul... ceva
nou? Imediat lasă activitatea și interesul pentru o păpușă, obiect, prieten,
carte, jucărie și se include, înainte de a asculta … să pipăie, să guste, să
miroase… și reacțiile vin sincere… ca și dezamăjirile…
Calitățile unui ludotecar: ne-am convins că cele mai
necesare abilități ale unui ludotecar sunt: Intuiția și observația empirică; bună
cunoaștere a modului în care
funcționează mintea copilului mic, curios, nealterat încă de educația
parentală; Credibilitatea
și Flexibilitatea; Bun facilitator; Jucător ingenios, pasional (să găsească jocurile
educative, să știe și să-i placă a juca). Formele cele mai des utilizate sunt cele bazate pe teoriile Montessori, – cele
imitative, de conviețuire socială, jocuri motrice simple,
jocuri motrice complexe, jocuri de expresie afectivă, jocuri de atenție,
muzicale, jocuri creative, fonematice, demonstrația, povestea, dansul,
cântecul, desenul... Economia formatului Ignite nu-mi permite abărdări largi
ale formelor, le găsiți în Curriculumul „Formare ludotecari”.
Cum de rezistă atât de lung acest serviciu vă întrebați? A depins de mai mulți factori precum: o
echipă motivată, un nucleu de utilizatori fideli, crescuți în bibliotecă
(ajunși părinți cu copii, care spun colegilor, prietenilor, vecinilor despre
acest serviciu), convingerea noastră de
a menține și dezvolta lucrurile care merg bine, care aduc valoare adăugată
instituției. Îi avem pentru că noi, cei de la Transilvania, investim în
dezvoltarea unor relații interumane puternice, de respect și ajutor reciproc
care se traduc în beneficii mari. Însă, cultivarea unor astfel de relații,
necesită efort enorm, dar și cunoașterea științei jocului, prin care înțelegem
adevăratele motivații ale celorlalți. Reușita vine și din pasiune: Pasiunile
se nasc din plăcere. Iar plăcerea copiilor este dată de distracție. Orice
activitate din cadrul serviciului evidențiază latura distractivă a
jocului, a farmecului cărților, iar
copilul devine pasionat de citit.
Știința jocului: sau teoria jocurilor se învață acum într-o varietate de
domenii: economie, politologie, drept, management, finanțe, strategia
afacerilor… până la biblioteconomie… chiar dacă cunoașteți puțin din știința
jocurilor conceptele sale le-ați experimentat cu toții, în copilărie sau mai
târziu ca părinte, sau poate acum ca profesioniști ai bibliotecilor –
conceptele sale sunt prezente și aici,
în aerul pe care-l respirăm, este motorul care propulsează cele mai importante
progrese intelectuale și sociale. Jocurile dezvoltă gândirea creativă, gândirea
divergentă, laterală, tactică, furnizează perspicacitate acțională. Am studiat,
am învățat și utilizăm jocuri care cer diverse tipuri de gândire... de regulă
copii mici nu gândesc logic, asta vine mai târziu, acționează intuitiv,
copiind, asociind, imitând, dar la vârstă fragedă acțiunea e în linia întâi!
Prin acest serviciu educăm de mici, jucători ingenioși, astfel să poată
învinge înainte de a lupta, în afaceri, în viață, configurând activ jocurile pe
care le vor juca – creăm viitor... poate e prea tare spus dar, educând jocul ca
metodă acțională, ca metodă de gândire, ei nu-l vor abandona niciodată.
Lucruri învățate: Pe lângă foarte multe alte lucruri
învățate împreună cu copiii, pe lungul parcurs al acestui serviciu, activitățile ne-au convertit pe deplin la
viziunea potrivit căreia – când este utilizat,
în mod adecvat, cu înțelepciune, cu empatie, cu efecte pozitive
maxime – jocul poate fi o puternică și
pozitivă forță transformatoare. Atât pentru copii cât și pentru părinți.
Discursul meu are ca țintă și să aducă buna-vestire că
la Transilvania Jocul se educă de 17 ani! Din cea mai fragedă copilărie – de la
0 ani!
Încearcă și
tu! Avem nevoie să ne creștem
utilizatori loiali, utilizatori ambasadori!