Lidia CÎSSA,
Bibliotecar, Filiala „Hristo Botev”
Cât de uimitoare sunt cărţile! O
mulțime de lucruri extraordinare aflăm din ele, ne alimentează sufletul, ne
iluminează, ne face mai înțelepți, cu ajutorul lor vedem mai bine realitatea,
cunoaștem lumea din jur și ne cunoaștem și pe sine mai profund… Într-un cuvânt,
sunt de neprețuit! „Cel mai înalt
dar este pasiunea pentru citit,” – a remarcat cândva Elizabeth Hardwik (1916-2007),
scriitoare americană, critic literar, novelist. Cu adevărat, cine se
împrietenește cu cărțile, are doar de câștigat. Îmi amintesc de copilăria mea,
când frecventam biblioteca orășeneasca din Cotovsc (astăzi Hânceşti) chiar din
clasa I şi până în clasa X-ea. Era o mare plăcere pentru mine să-mi aleg de una
singură cărţi, să selectez din această împărăție a cărților ceva pe gustul meu.
Vara continuam lectura încă cu mai mult entuziasm. Aduceam cărțile acasă, așterneam
o plapumă sub un copac şi citeam cu multă satisfacție noi toți, cei patru copii
din familie, ne înfundam în lumea fascinantă a cărţilor. Peste ani cărţile au
devenit cei mai apropiați prieteni şi consultanți ai mei în care, la necesitate,
găsesc răspuns la orice întrebare sau mă ajută să rezolv orice problemă. Şi astăzi mă gândesc: ce minunat e să vezi un
copil lecturând o carte, urmărind cuprins de emoții subiectul, zâmbind uneori!
Fiind inspirată de aceste meditații nobile, anul
acesta, 2018, am creat Serviciul „Pasionaţi de lectură” la Biblioteca „Hristo Botev”, unde activez, destinat preșcolarilor
de la grădinițele din teritoriu – „Licurici”, „Trofimaş”, Academia copiilor „FasTraKids”, elevilor claselor primare şi
adolescenților de la Liceele din comunitate. Scopul Serviciului este de a
cultiva la copii, începând cu această
vârstă fragedă, o atitudine deosebit de respectuoasă față de carte, de a dezvolta gustul pentru
citit, ca lectura cărților să devină pentru ei o pasiune pentru toată viața. E important ca ei să privească la
carte nu ca la ceva obligatoriu, forțat, ca la o ocupație plictisitoare, dar să
îndrăgească cărțile, care cu timpul să
ocupe un loc de cinste în universul lor
de preocupări şi distracții, ca cartea să câștige concurența în raport cu
televizorul, calculatorul, laptopul, telefonul mobil, alte tehnici
informaționale. Aceasta ar fi o mare biruință!
În cadrul Serviciului „Pasionaţi de lectură” au loc: Ore de lectură, inclusiv Ora poveștii,
discuții/dezbateri, concursuri, prezentări de carte, întâlniri cu scriitorii.
Intenționez să familiarizez copiii cu opere de valoare din creația populară
orală, efectuând lectura diverselor povesti, legende, basme, snoave, cu lucrări
literare pentru copii ale scriitorilor autohtoni şi străini din bogata colecție
a literaturii universale, să pun în discuții variate teme utile ce țin de
științele naturii, de conduită şi bunele maniere, caracter ş.a. Mă strădui să
selectez pentru lectură cărți captivante care să trezească interesul şi
curiozitatea copiilor.
Poveștile, legendele, basmele,
snoavele, atât cele populare, cât şi cele scrise de autori, sunt cele mai
preferate la vârsta preșcolară şi elevilor din clasele primare, din care motiv
acestea ocupă mai mult spațiu în programul activităților. Genul literar în cauză este foarte important pentru copii,
deoarece le stimulează imaginația, creativitatea, contribuie la formarea unor
calități frumoase precum curajul, voința, cinstea, bunul simț, dragostea faţă
de oameni, îi ajută să deosebească binele de rău, să dea prioritate binelui, să
deteste minciuna, lenevia, zgârcenia, hapsânia, lingușia etc. Printre cele
lecturate pe parcursul anului pot menționa poveştile:„Magul şi maestrul lui” de Fraţii
Grimm, „Floarea-minune”,
„Legenda Mărţişorului”, „Legenda Rândunicii”, „Snoave despre Păcală şi Tândală”, „În ospeţie la ursuleţul Marmi” (poveşti
terapeutice) de Mircea şi Jana Grecu, „Drumul curcubeului” de Petre Crăciun ş.a.
Unele Ore de lectură sunt
dedicate operelor literare pentru copii ale scriitorilor din
ţara noastră şi cei străini, prozatori, şi poeţi. Lecturând şi discutând aceste
opere, îmi realizez intenția ca copiii să înceapă a cunoaște literatura
română şi cea universală, precum şi autorii operelor literare, să îndrăgească
limba maternă, să-şi dezvolte bagajul de cuvinte şi de cunoștințe care le oferă
cu generozitate cărțile. Operele literare contribuie, de asemenea, la educarea
copiilor, la formarea lor ca personalități, a unui comportament corect, a
bunului simț, a unor asemenea calități
cum ar fi cinstea, onoarea, demnitatea, bunăvoința, optimismul, dragostea față
de oameni, de muncă, de meleagurile natale, de Patrie etc. Dintre Orele de lectură dedicate operelor literare desfășurate cu succes pe parcursul anului pot
evidenția următoarele : Povestirile „Câţi ani ai” şi „Toporul cu coadă de păun” de Grigore Vieru, în memoria
renumitului poet naţional contemporan Grigore Vieru, activități desfășurate cu copiii de la
Grădiniţa „Licurici” şi
Centrul Comunitar pentru copii şi tineret „Andrieş”; Medalionul literar-muzical
„În ritmul versului eminescian,”
dedicate creației marelui poet Mihai
Eminescu, cu participarea copiilor de la Academia copiilor „FasTraKids”, în cadrul căruia copiii
cu măiestrie au recitat versuri de Mihai Eminescu, au interpretat cântece pe
versurile poetului, au prezentat scenete în baza poemului „Luceafărul” şi altor creații poetice;
Povestea „Prinţesa
Fluture” de tânăra scriitoare din sec. XIX Iulia Hasdeu, fiica unei mari personalități
a culturii române B.P.Hasdeu, scriiitor, academician, enciclopedist, jurist,
lingvist, publicist, istoric, om politic, numele căruia îl poartă Bilioteca
Municipală din mun. Chişinău ş.a.
Discuţiile/dezbateri incluse în Serviciul
„Pasionaţi de lectură” sunt consacrate
diverselor teme ce ţin de lumea plantelor, păsărilor şi animalelor, mediul
înconjurător, tainele şi curiozitățile
naturii, diverse fenomene ale naturii, minunate peizaje ca creaţii ale naturii,
călătorii surprinzătoare, anotimpuri, comportamentul şi bunele maniere etc. Acestea
contribuie la lărgirea orizontului de cunoştinţe al copiiilor în diverse
domenii – ştiinţele naturii, inclusiv
flora şi fauna, morală, etică etc. Copiii învaţă a discuta pe marginea
subiectului, a-şi exprima propria opinie, a-şi expune corect găndurile, a-şi
argumenta răspunsurile la întrebări, îşi dezvoltă asemenea calităţi ca:
comunicabilitatea, stăpânirea de sine, curiozitatea, dragostea şi o atitudine
grijulie faţă de mediul înconjurător,
faţă de plante şi animale, faţă de viaţă etc. Pot menţiona unele activităţi
desfăşurate pe parcursul anului: „Ce înseamnă să fii bun”, „Sosirea primăverii”, „Călătorii pe timp de vară”, „Vara-i plnă de culori”, „Oare de ce munţii au zăpezi pe culmi
şi alte întrebări despre munţi” (din
colecţia de cărţi „Oare de ce?”) ş. a.
În perioada apropiată voi organiza şi alte
activităţi cu teme variate precum: discuţii/dezbateri „În lumea plantelor”
(pe paginile cârţilor „După soare fug şi eu” de Angela Chicu şi „Botanica
distractivă” de C. Vornicescu şi A. Coroliuc), „Frumoasa noastră
Planetă” (în baza cărţii „Descoperim pământul”); ore de lectură:
Lectura basmului „Bob de grâu”; Poezii pentru copii de Ion Anton ( cartea „Cercei de cireşe”)
şi de Iulian Filip ( cartea „Rochiţa leneşă”); „Legenda delfinilor“
de Lidia Hlib; Povestea „Vulpea şi barza” din colecţia „Poveşti cu tâlc”
ş.a.
Consider Serviciul dat util şi plăcut pentru copii. Sper
că eforturile mele vor fi răsplătite şi utilizatorii noştri începători în
viitor vor deveni cititori pasionați, că
gustul pentru lectură va prinde rădăcini adânci la ei şi vor înțelege că o
carte bună, aleasă cu dragoste şi cu cunoștință de cauză poate fi cel mai bun
prieten, cel mai de preţ lucru, care le oferă povețe necesare, îi îndrumă în
viaţă, e cel mai bogat furnizor de cunoștințe, şi, plus la toate, poate fi cel
mai bun mod de a se relaxa sau de a-şi petrece timpul liber.