joi, 4 octombrie 2018

Sărbători și evenimente


Angela Borșci, șef serviciu, Biblioteca „I. Mangher”

Ușor, ușor, parcă pe neprins de veste, s-au perindat sărbătorile autumnale evreiești, la care Biblioteca „I. Mangher” s-a implicat în modul cel mai activ. La festivalul etnofolcloric „Unitate prin diversitate”, care practic a coincis cu Roș ha-Șana (Anul Nou) am prezentat expozițiile „Specificul educației în familiile tradiționale evreiești”, „Scriitori evrei pentru copii” și „Tradiția sărbătorilor de toamnă”. A fost aglomerat pe „Strada evreiască”: au cântat, au dansat s-au veselit și s-au înfruptat din mere cu miere (desert tradițional evreiesc de anul nou) de la mic la mare. Toți vizitatorii au fost întâmpinați de păpușile îmbrăcate în costume naționale, confecționate și donate bibliotecii de Sulamita Cervinschi (maestru în arte, autoare de păpuși, scenografă, pictorița Teatrului Republican de Păpuși „Licurici”).

Următorul eveniment de anvergură a fost sărbătoarea noastră, a bibliotecarilor „Biblioteca altfel, e biblioteca mea”. Pentru câteva ore grădina publică s-a transformat într-o bibliotecă imensă, unde fiecare vizitator era în voie să-și aleagă ocupația după plăcerea sufletului: Excelează prin tehnologii, Exersează un mod sănătos de viață, Creează și explorează, READescoperă plăcerea lecturii, Învață practicând, Distrează-te în ritm de muzică și dans. Din cele 15 servicii pe care le prestează biblioteca noastră, am prezentat trei: atelierul de ceramică ”Eu și lumea din jur”, clubul pentru doamnele de vârstă inteligentă „Modul sănătos de viață” și Povești digitale. Se pare că nimeni nu a rămas indiferent la acest eveniment.


Apoi a urmat sărbătoarea corturilor Sucot. Este o sărbătoare a recoltelor, și de recunoștință, care se ține după încheierea secerișului, și după culesul roadelor de toamnă, în amintirea celor patru zeci de ani de pribegie în pustie. Pretutindeni se construiesc corturi, decorate cu ramuri de copaci. În timpul sărbătorii în aceste corturi se servesc mesele, iar unii și dorm în ea în cursul nopții. Am păstrat și noi vechia tradiție: am „construit” cortul, l-am decorat cu plante artificiale (nici un pom nu a avut de suferit). Noi, desigur, nu am dormit în cort, și nici binecuvântări asupra plantelor sacre nu am citit, în schimb am citit o lecție publică în fața membrilor comunității – „Contribuția evreilor la dezvoltarea culturii și literaturii”.

Acordul final al acestor sărbători a fost cea de a XXII ediție a Festivalului Cărții Evreiești, care este practic cel mai de amploare eveniment organizat de Biblioteca „I. Mangher”. A devenit deja tradiție ca în această zi, președintele comunității evreiești A. Bilinkis să vină cu o donație de carte (peste 60 de titluri) pentru colecția bibliotecii noastre. Au urmat master clase, excursii în bibliotecă, reviste bibliografice, conferințe literare în cadrul programului „Chișinău citește” pentru copii și maturi, concurs-recital de poezie evreiască, ore de lectură și de poveste. Micii artiști din studioul ”Arlechin” au susținut un concert din cântece evreiești, care i- a pus pe dans pe toți de la mic la mare.

Am avut parte și de o surpriză plăcută: clubul Odesiților din Chișinău, care s-a întrunit în această zi, a fost vizitat de un grup de „odesiți din Odesa”, care au venit în excursie la biblioteca noastră. De succes s-a bucurat expoziția de batic cu genericul „În așteptarea sărbătorii” a tinerei pictorițe Olesea Șibaeva. Tablourile ei pline de culoare, optimism și lumină adie căldură și optimism.

Apoi a mai fost și Nocturna bibliotecii la care venit Mangherașii curioși și, ca de obicei neastâmpărați. Am citit, ne-am distrat și „am crescut împreună”. Până și timpul a ținut cu noi: am avut noroc de zile frumoase cu mult soare.

Sărbătorile autumnale au luat sfârșit, toamna însă, ca și viața merge înainte cu noi activități  și evenimente.