joi, 4 aprilie 2019

„Hai, să facem povești”!


Tatiana Donțu,
Filiala „Transilvania”

           La ședința Serviciului „Povestește-mi ceva” am explorat minunata lume a semnelor de punctuație. Mirare, bucurie, poruncă, salut, îndemn, urare, strigare! Toate aceste stări sunt redate prin semne de punctuație la ticluirea unor povești minunate, pentru că asta facem la Serviciul nostru, și o facem bine, credeți-ne! Punctuația, alături de ortografie este un element indispensabil culturii scrisului, dar și faptul că un semn de punctuație, poate schimba mesajul, sensul unui enunț, a fost argumentul forte pentru organizarea și derularea activității din cadrul Serviciului.                  
Am oferit copiilor din cl. I-a „E”, împreună cu învățătoarea lor Regina Stolearenco, de la școala primară Nr. 83 „Gr. Vieru”, contextul pentru a crea și a spune povești prin joacă interactivă, la trainingul din Serviciul „Povestește-mi ceva”. Iar activitatea de astă dată s-a numit „Hai, să facem povești”! Sugestiv, pentru că am abordat un subiect mai banal, cel puțin în viziunea copiilor, cred eu, dar important. Păi cum fără semne de punctuație în crearea poveștilor? Și cum fără povești? Căci nu-s copii, cred eu, cărora nu le plac poveștile! Sunt sigură, că le sunt dragi, ba și le place să inventeze unele noi. Și anume aici e cazul și momentul, de a-și dezvolta partea creativă!                                                                                                                             
Ne-am simțit bine în cadrul acestei activități, unde copiii au fost invitați la joacă, pentru că anume prin joaca îi ghidăm să își dezvolte capacitățile de comunicare. Pe măsură, că lucrăm pentru a crea povești, scenarii, obiecte și creaturi, copiii își consolidează abilitățile de exprimare și gândire critică. Au făcut caracterizări, au folosit dialogul, au creat un fir narativ și au urmărit întâmplări succesive, utilizând și menționând semnele de punctuație.                                                                                                                 
Un alt plus al acestei activități este, că au explorat creativ, au muncit în echipă, și-au dezvoltat limbajul, au construit propoziții, fraze, care sunt baza oricărei povești. Folosirea poveștilor în procesul de învățare prin joacă, este un instrument eficient pentru îmbunătățirea cunoștințelor și pentru încurajarea în comunicarea lor. Ordonarea secvențială a întâmplărilor în mod natural stimulează imaginația, și îi determină, să vină cu idei noi, pentru soluționarea problemelor. Da, interesant a fost, și util!
M-a bucurat nespus de mult faptul, că am fost rugată de copii, să ne întâlnim mai des, pentru că activitățile trec prea repede și mai vrem să ne jucăm, convingându-mă, că utilizarea metodelor activ-participative, acționează asupra modului de gândire și de manifestare a copiilor, iar aplicarea lor trebuie făcută sub forma unui joc cu reguli. Prezentate astfel, ele atrag copiii în activitate spre învățarea activă, spre cooperare.       Sinceră să fiu, m-am simțit măgulită, pentru faptul, că li se pare atractiv. Atunci înainte! Pentru a-mi planifica în cel mai scurt timp, pachetul de activități pentru Serviciul „Povestește-mi ceva”, care va ajuta copiii, să se dezvolte armonios, iar semnele de punctuație, fiind o treaptă pășită în scara acestor activități, să le fie de un bun augur în procesul de studiu. Succese, acestor bravi copii!