marți, 3 septembrie 2019

Provocarea verii la Biblioteca „Ștefan cel Mare”


Doina Spătaru, șef sector, Filiala „Ștefan cel Mare”

Vara a trecut, dar impresiile și emoțiile pe care le-am avut - încă nu. A fost o experiență incendiară, un program nou, copii amuzanți și ingenioși, colegi care au gustat din plin această aventură numită: Provocarea verii. O dată cu trecerea verii, s-a întrerupt și activitatea „Citesc, Descopăr, Creez”. Câte nu au fost în aceste trei luni de călătorii și experimente interesante. Copiii au creat lucruri frumoase, iar noi am fost alătur să ne bucurăm de realizările lor. A fost o provocare frumoasă, cu idei inovatoare și amintiri nemaiîntâlnite. A fost ceva mirific, fantastic. Am trăit alături de copii momente incendiare și uimitoare.

Am citit orice. Începând cu povești, basme, povești cu tâlc, povești populare, legende istorice și mituri, chiar și proverbe și zicători. Am citi poezii ale scriitorilor români ca George Topârceanu, Alecu Donici, Mihai Eminescu.  S-a lecturat „Limba noastră” de Alexei Mateevici. Copiii au pregătit un recital de poezie pentru sărbătoarea Limbii noastre. În cadrul lecturii, am citi din creația scriitorilor basarabeni Ion Druță, Grigore Vieru și Eugen Doga din cadrul Programului Chișinăul citește. Am fost și ucenicii lui Spiridon Vangheli: „Căciula lui Guguță”. Copiii au înscenat pe roluri unele povești, au citit în glas rând pe rând povești și legende, au fost activi la filmulețe video pentru feedback-ul zilei. Am fost suflet și gând alături de ei, zi de zi. A fost creată o poveste digitală: „Camera ascunsă”. Promovăm lectura”.

Deoarece în iulie, Ștefan cel Mare a fost omagiat, am citit despre Domnia lui, Viața lui Ștefan cel Mare, ore de lectură: cinci lucruri pe care nu le știi despre Ștefan cel Mare, Stejarul din Borzești de Constantin Dragomir. Copii au organizat și un spectacol dedicat lui Ștefan cel Mare: Slăvită pomenire fie-i..., iar la finalul zilei au privit filmul: Ștefan cel Mare și Sfânt, Vaslui 1475.

Am descoperit lucruri nemaipomenite. Copiii au experimentat cum să facem un cinematograf, un vulcan, cum să descoperim un mesaj secret, chimia distractivă, descoperim și prezentăm trucuri de magie. Au descoperit și fenomene din natură, cum putem să ne ajutăm planeta, cât de mare poate fi o gorilă, rețeaua Internet și perle amuzante din caietele copiilor. În natură, în aer liber sau în bibliotecă aceste experimente și descoperiri au dat un aer de detectivi și exploratori copiilor și o aventură uimitoare zi de zi.

În creație și pictură, copiii au fost fenomenali. Au creat brățări handmade, păsări origami, mașini din tuburi de carton, felicitări, crearea unui graffiti, confecționarea coroanei lui Ștefan cel Mare, cum confecționăm un fluture, floarea soarelui, trandafirul – cupidon al secretelor, echibane din flori, o zebră din orez și mac, o ramă pentru poze, un greier din clei fierbinte. Aceste creații au fost expuse ca expoziții și date copiilor ca realizare proprie.

În cadrul Programului „Provocarea verii” am făcut și instruiri. Copiii au fost instruiți cum să creeze pagini de desene animate și benzi animate, au elaborat tipuri de flori, cum să faci un interviu, emoții și sentimente pe înțelesul copiilor, cum să scrii o poveste, procesul de pregătire a unei pizza, descoperă coduri secrete. Am organizat și excursii la Centrul Academic Eminescu, Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu, Parcul Valea Trandafirilor, Grădina Zoologică, Bulevardul Decebal. Împreună cu copiii s-au organizat flashmop-uri. Copiii au aflat și multe lucruri despre Chișinău în cadrul orelor de lectură, vizionarea filmelor ateliere de creație.

Precum așteaptă copiii vacanța de vară, așa așteptăm următoarea provocare a acestui program. Vrem să fim mai buni, mai creativi, mai amuzanți, mai ingenioși deoarece acest început a fost o mare provocare, o încercare a cunoștințelor și a ceea ce putem crea prin prisma imaginației și creativității.