Mila Șeremet,
șef servicu, Filiala „Transilvania”
Luna ianuarie este palpitantă și fructuoasă pentru
Filiala „Transilvania” a Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”, datorită implicării în Programul
educațional O zi altfel, organizat de către Instituția Publică Liceul Teoretic „Gaudeamus”. La
prima oră am desfășurat o discuție de Cyberbullying
– Siguranța copiilor online, în clasa a IX-a „R3”, diriginte, dna Tatiana
Caisîm. Este vorba despre o tematică actuală și importantă, mai cu seamă pentru
copii și adolescenții născuți în epoca digitală, care călătoresc prin internet
datorită noilor tehnologii în căutare de informație, comunicare, prieteni la
modul virtual. Rețelele cele mai solicitate la moment și la care sunt logați au
fost numite: Twitter, Odnoklassniki, Facebook, Instagram, WhatsApp, Tik Tok.
Întrebarea de ce copii sunt atrași de ,,ținutul fără legi, unde totul este
permis”, precum numesc netul Iacopo Casadei și Andrea Bilotto autorii cărții „A
fi părinte în vremurile Facebook și WhatsApp”,
a fost una retorică. În fața ecranului copiii se află în largul lor,
într-o lume unde sunt înțeleși, siguri pe ei înșiși, liberi.
Or cât ar părea de inofensive și nevinovate, aceste
călătorii/tehnologi ascund și anumite pericole/capcane/atacuri pe care nu toți
sunt capabili să le gestioneze: expunerea la diferite forme de hățuire
cibernetică. Acestea fiind spuse am împărțit clasa în 3 echipe cu aceeași
însărcinare: să facem semiotică următoarelor povești: Capra cu trei iezi, Scufița Roșie și Alba ca Zăpada și cei 7 pitici.
Astfel, am realizat interactiv transpunerea și depistarea fenomenului hărțuirii
online: ademenirea de către străini; „furtul” datelor personale ori ale
membrilor familiei; siturile cu acces contra cost. Am demonstrat prin intermediul eroilor din povești că cel
de după ușă, în cazul nostru de cealaltă parte a ecranului poate fi un
impostor, un om cu rea voință, cu o identitate falsă. Deschizându-și sufletul
copilul este susținut cu: „…și eu sunt în aceeași situație, la fel nu mă
înțeleg cu părinții…”. Astfel, manipulând foarte bine cu copilul vulnerabil în căutare
de susținere îl aduce la dezbrăcarea la propriu și la figurat de secrete…până
când simte momentul de a-l șantaja cu imagini porno, bani… Frica ca să nu afle
părinții, școala… este cea care îl ține ostatic, asumându-și vina fără de vină.
Fiindcă vinovat este de fapt șantajistul. Spre binele elevilor/copiilor ar fi
să apeleze după ajutor unei persoane mai învârstă, de încredere: părinte,
profesor, frați; să apeleze telefonul Copilului 116 111; să meargă la
Sectorul de Poliție însoțit de un matur.
Ne-am
aprofundat un pic în informația pe care o plasăm / distribuim despre un coleg,
profesor, poze, text cu conținut denigrator, care se pedepsesc conform
legii, nu numai cei care o plasează, ci
și cei care o distribuie în calitate de complici. Pedepsiți sunt părinții prin
amenzi care pot fi destul de usturătoare. Cu regret, există și cazuri cu final
fatal al copiilor, adolescenților ca urmare a hărțuirii online care pot fi mai
periculoase decât cele offline, cauza fiind depistarea infractorului foarte complicată.
În privința conturilor, o parte dintre elevi au spus că au mai multe conturi,
depinde de intenția, scopul pentru ce le folosesc. E normal să folosim rețelele de socializare,
dar totuși cu prudență ținând cont de regula de aur. Nu deschidem fișiere
atașate unor mail-uri necunoscute, pot conține viruși, care odată instalați ne
pot distruge calculatorul și memoriza
parola. Nu intrăm în discuții cu persoane necunoscute. Nu ne întâlnim cu o
persoană cunoscută pe Internet decât dacă ne însoțește un adult de încredere…
Pentru o mai bună desfășurare am folosit metodele: teatralizare, dialogul,
întrebarea, intriga, suspansul, au dus la deschiderea și descătușarea celor
implicați.
E de dorit ca pe
lângă viața virtuală să nu uităm și de viața reală, ne salutăm, zâmbim,
mergem la primblare, ne privim în ochi unii pe alții spunând un Nu răspicat sau
un Da cu tandrețe. Desigur, este mult mai ușor să blochezi pe cineva, să-l
ștergi din lista de prieteni decât să-i spui direct ceea ce te frământă. Am
finalizat pe o notă pozitivă enumerând o parte dintre avantajele Internetului
printre care: reduce distanța; economisește timpul; accesul rapid la sursa
de informație, metodă de promovare,
căutare…
P.S. Concomitent în bibliotecă s-au desfășurat două
activități: Siguranța online,
formator, Victoria Gribineț, psiholog, Departamentul copii, Centrul
Internațional „La Strada” împreună cu Tatiana Botezatu, psiholog la Instituția Publică Liceul Teoretic „Gaudeamus”cu participarea clasei a V-a, diriginte Victoria Olar și Ținuta scenică, formator Dana Ciobanu,
actriță la Teatru „Geneza Art”, prezentatoare la Jurnal TV. Aceleași teme au
fost realizate în paralel și cu elevii clasei a VI-a, diriginte Ala Motruc de
la aceeași Instituție Publică Liceul Teoretic „Gaudeamus”.