Natalia Sofroni, șef sector, Filiala
„Ștefan cel Mare”
Copilul
descoperă lumea înconjurătoare în fiecare zi. Cu cât mai mult crește,
cu atât devine mai curios față de tot ce-l înconjoară. Cât timp copilul este mic, explorarea pe cont
propriu a lumii implică un șir de
riscuri : riscul de a se confrunta cu situații necunoscute, riscul de a nu
ști cum să se comporte și ce decizii să ia, riscul de a nu înțelege sensul
lucrurilor care se întâmplă. În acest sens,
recunoaștem cât de important este ca toți copiii să posede informații clare și
veridice despre potențialele situații de risc/pericol și despre acțiunile care
trebuie să le întreprindă pentru a se
proteja atunci când rămân singuri acasă, la școală, în stradă și în orice alte
împrejurări.
În acest context la Filiala ,,Ștefan cel Mare’’ a fost implementat un nou proiect - ,,În drum spre
casă’’, care se desfășoară în fiecare zi
de luni, cu participarea elevilor de
vârsta 7-12 ani. Acest proiect este destinat copiilor de vârstă școlară mică și
are drept scop dezvoltarea rezilienței și cultivarea deprinderilor
comportamentale pentru depășirea situațiilor potențial-periculoase care se pot
întâmpla în diverse medii sociale.
Proiectul are următoarele obiective :
- Evaluarea primară a modului de gândire al copiilor în cazul unei
confruntări imaginare cu o situație de risc, necunoscută sau puțin cunoscută;
- Dezvoltarea capacităților de a
identifica situațiile potențial periculoase;
- Stimularea gândirii critice a copiilor, orientarea lor spre a identifica
soluțiile optime în posibile situații de risc/pericol, a comportamentelor
necesare pentru a evita pericolul;
- Sporirea sentimentului de securitate și încredere în forțele proprii;
- Dezvoltarea/formarea competențelor copiilor de a comunica activ, de a relaționa interpersonal, de a lua
decizii, de a rezolva situații dificile etc.;
- Dezvoltarea abilităților de relaționare eficientă în grupul de copii.
Suportul didactic și informativ utilizat în cadrul fiecărei
activități este jocul educațional ,,În drum spre casă’’. Acesta constă din
tabla de joc, care are reprezentat pe ea drumul de la școală spre casă, având
puncte de oprire care sunt marcate prin semnul ,,!’’ de culoarea oranj, verde,
roșu, albastru sau galben; șase
pioni de diverse culori, pentru maximum șase persoane; 55 de carduri de
diferite culori care conțin situații și întrebări despre posibile pericole; un
zar și instrucțiuni de joc.
Fiecare activitate constă în parcurgerea câtorva etape.
Prima etapă constă în explicarea regulilor de interacțiune între copii și a
regulilor jocului propriu-zis. A II-a etapă este aplicarea jocului și
ultima concluzii și lecții învățate.
Rolul meu ca moderator este de a ghida mersul jocului și discuțiile de grup cu
copiii prin interacțiune pozitivă și prin încurajarea copiilor de a-și exprima
propriile gânduri și emoții, de asemenea combinăm discuția cu alte metode
instructiv-educaționale, precum explicarea, jocul de rol, dramatizarea,
rezolvarea de probleme.
Menționez faptul că activitățile propuse sunt desfășurate
doar cu prezența moderatorului, urmărind să fie creată atmosfera unui dialog de
încredere și maximă confidențialitate. Nu se recomandă prezența altor persoane
(cadre didactice, părinți) în timpul activităților, deoarece vor fi abordate un
șir de subiecte sensibile, expunerea cărora necesită din partea copiilor un
grad de încredere și confidențialitate. Prezența persoanelor cunoscute sau puțin cunoscute ar putea perturba acest
proces. Fiecare întrebare examinată în cadrul jocului este un punct de pornire
pentru informarea copiilor și formarea competențelor lor în a identifica
situațiile de risc, a căuta metode eficiente de rezolvare a situațiilor dificile
și a comunica eficient.
În cadrul acestui proiect, pe lângă metoda de bază
(jocul), folosim și metode interactive cum ar fi discuția euristică - prin
formularea întrebărilor deschise, astfel încât fiecare copil poate să-și
descopere și exprima propriile idei și trăiri emoționale, jocul de rol – sunt formate
anumite comportamente adecvate situației și asaltul de idei, unde elaborăm un șir de soluții.
Orice
metodă și tehnică pe care o folosesc este orientată spre transmiterea unor
mesaje concrete și clare. În urma unei activități, copiii află cum trebuie să
recunoască situațiile periculoase, cum pot să facă față provocărilor, cui
trebuie să se adreseze după ajutor și ce poate să le pună sănătatea în pericol.