vineri, 21 februarie 2020

Reguli de Bune Maniere în Social Media


Tatiana DONȚU,
șef sector, Filiala „Transilvania”

           

Tema trainingului din cadrul serviciului „Turnirul amabilităților”, la care am lucrat cu elevii cl. a II-a „C” de la Școala Primară nr. 83 „Gr. Vieru”, cu învățătoarea lor Regina Stolearenco, a pus în vizor toate cunoștințele și comportamentele copiilor care gravitează în jurul ideilor de politețe, respect, punctualitate, respectarea normelor sociale, tot ce înseamnă Bune maniere. Multe dintre acestea s-au regăsit la activitatea noastră, dar mai ales ne-am axat pe regulile de bune maniere în Social Media. Da, intrigant, nu-i așa?
                                                                                   
Trainingul a oferit prilejul exersării tuturor acestor comportamente și au dat copiilor sentimentul competenței și al puterii lor de a schimba lumea, de a o face mai bună și mai frumoasă! Subiectul abordat în mod special la această ședință, a inclus formarea unor conduite pentru întreaga viață prin introducerea unor norme sociale în rețelele de socializare.  Am menționat că de fiecare data, uitându-ne la fluxul unei anumite rețele de socializare, vedem că unii utilizatori socializează nepoliticos. Am lucrat cu astfel de exemple și am accentuat, că nici în viața reală, nici pe rețelele de socializare, nici în altă parte, nu se permit insultele. Cu atât mai mult nu se înjură!!!                                                                                          
Au aflat că este necesar să fie alfabetizați! Vor fi apreciați după modul în care scriu comentarii, postări, mesaje! Indiferent dacă ne place sau nu, trăim în era societății informaționale, al cărei principal component sunt tehnologiile. Viteza procesării informațiilor, anonimatul permite unei persoane să folosească un computer pentru comunicare, timp în care își poate împărtăși gândurile, ideile, sentimentele, experiențele, și să obțină înțelegere și sprijin. Internetul, în special rețelele sociale, oferă o astfel de oportunitate și câștigă o audiență în creștere. Prin urmare, este de înțeles, că există și un limbaj special al internetului. Pentru a înțelege, că acesta este un nou jargon sau un analfabetism obișnuit, trebuie să cunoaștem caracteristicile limbajului. Și am cunoscut, că popularitatea comunicării pe rețelele sociale a dus la formarea unui limbaj special - limbajul internetului, care are propriile sale caracteristici. Și printre caracteristicile unui limbaj de rețea, am distins următoarele: Cuvintele lungi sunt incomode pe Internet, deoarece este important să tastăm rapid un mesaj…. Ori, nu dezvăluim niciodată informații personale despre noi: adresă, număr de telefon, planurile familiei. Ori, să nu exagerăm cu un selfie! Ne gândim unde și în ce circumstanțe ne fotografiem!                                                                                 
Da, astăzi am făcut împreună o muncă grozavă, serioasă și foarte importantă. Copii au conștientizat că oriunde s-ar afla, chiar și în rețelele de socializare, trebuie să urmeze regulile etichetei. Și cu toate acestea, să nu uite, că comunicarea virtuală nu le va înlocui niciodată căldura unei conversații personale.                                                                                              
Am abordat și emoționalele, cum fără ele, dar trebuie să recunoaștem, că un milion de exclamații, nu înlocuiesc sentimentele reale. Și să nu uite să aleagă comunicarea live! Așadar, oriunde s-ar afla – într-o companie, sau pe o rețea de socializare, este necesar comportamentul civilizat. Până la urmă, cel care face frumos, este frumos!                                                    
Pentru a avea impactul așteptat am folosit contextele de învățare îndrăgite, prezentare interactivă, jocuri, însărcinări, Modelul de interacțiune cu ceilalți colegi, se va oglindi în comportamentele și relațiile pe care copiii le vor construi între ei, dar și cu adulții și vor replica apoi în societate lumea bunelor maniere cu care au crescut.