duminică, 31 mai 2020

ION MADAN – Profesorul drag al multor generații de bibliotecari profesioniști și devotați


Elena Dabija,
șef filiala Centrul Academic Internațional Eminescu
           
        Stimatul și dragul profesor Ion Madan, ar fi împlinit în ultima zi a lunii mai 85 de ani. Amintirile mă duc în anul 1978, când am avut prima lecție, apoi au urmat patru ani de cunoaștere a biblioteconomiei și bibliografiei. Grație profesorilor versați în tainele profesiei, care zi de zi ne deschideau căile spre cunoaștere, ne îndrumau la lecțiile practice, ne organizau excursii în bibliotecile Moldovei, am îmbrățișat profesia de BIBLIOTECAR! Mă mândresc și sunt profund recunoscătoare pentru tot ce m-a învățat profesorul Ion Madan. Era vesel, prietenos, simplu, sfătos ca un părinte și eu adesea îl asemănam cu tăticul meu, care era tot așa la statură și caracter.
           
Răsfoind unele documente despre activitatea lui Ion Madan am recitit unele articole din cartea CUVÂNTUL AZI DESPRE IERI: ATITUDINI: (Articole, studii, recenzii, interviuri), scrisă de colega de breaslă, stimata doamnă Claudia Slutu-Grama și cartea BIBLIOTECONOMIA ȘI BIBLIOGRAFIA MOLDOVEI: PROFESORI ȘI DISCIPOLI, autor-alcătuitor Ion Madan, redactor responsabil Lidia Kulikovski, culegere computerizată Valeriu Rusnac, care mi-au amintit de anii de studenție, de întâlnirile cu profesorii și colegii după absolvirea facultății, deja fiind colegi de breaslă.

           Mi-am amintit și de frumoasele și multele luni de muncă asiduă în colhoz pe la sudul Moldovei. Toată vara și toamna munceam cu hărnicie și eram bineânțeles vegheați de profesorii dragi. Am multe amintiri hazlii și de neuitat, cum Ion Madan ne ordona, ne citea lecția de conduită când ne duceam seara să vizionăm filme și să ne distrăm la Casa de cultură din Mălăiești, raionul Grigoriopol. Ion Madan era străjerul curajos și sigur, ca să nu ne fure cavalerii satului. În albumul cu fotografii am găsit și o poză istorică datată cu 04.10.1980. Au trecut 40 de ani de când eram la cules struguri în Mălăiești cu dragul profesor Ion Madan și colegele Nadejda Strah, Maria Lazăr, Eudochia Puică și Ala Gușan.

      Ion Madan se mândrea cu studenții săi – fruntași la învățătură și la muncă în colhoz. Profesorul Ion Madan alături de Ala Gusan, iar în rândul doi de la stânga la dreapta sunt Nadejda Strah, Elena Dabija, Maria Lazăr, Eudochia Puică.
     Am avut doar amintiri plăcute și frumoase la Facultatea de Biblioteconomie și Bibliologie la Universitatea de Stat a Moldovei cu dragii noștri profesori. Au trecut anii și stimatul Ion Madan a fost și profesorul nepoatelor mele Tatiana Coșeri, Ina Dabija (Nicuță), Natalia Dabija (Corghencea), pentru care îi suntem recunoscătoare.
   Munca asiduă și implicarea activă în dezvoltarea și educarea viitorilor bibliotecari a profesorului Ion Madan, astăzi aduce valoare consistentă la dezvoltarea biblioteconomiei.
            Ion Madan va fi mereu în memoria discipolilor, care i-au urmat calea profesiei de BIBLIOTECAR.