luni, 28 decembrie 2020

Am drepturi, dar am și obligații

                                                                                                                                                                                                                                                            Mila Șeremet, șef serviciu, Filiala „Transilvania”

Ala Nuța, bibliotecar, Școala primară nr. 83 „Gr. Vieru”



La invitația administrației Instituției Publice Școlii Primare nr. 83 „Grigore Vieru”  Biblioteca „Transilvania”, filială a Bibliotecii Municipală „B.P. Hasdeu” a acceptat provocarea de a desfășura dezbateri cu genericul Drepturile și obligațiile copiilor în școală, respectând toate precauțiile de rigoare. Și nu întâmplător a fost aleasă această temă, fiindcă deja de 31 de ani omenirea sărbătorește Drepturile Copiilor adoptate de către Convenția Națiunilor Unite din 20 noiembrie 1989. Despre necesitatea Adoptării acestei Convenții și factorii primordiali cum ar fi: lipsa structurii legale, vulnerabilitatea copiilor în fața dificultăților vieții, promovarea drepturilor și obligațiilor copiilor, am discutat cu elevii claselor a IV-a „A”, „B” și „D” și profesorii Margareta Codreanu, Vioara Nichita și Simion Castraveț.

Ținând cont de vârsta copiilor ne-am dus pregătiți cu diverse materiale: fișe, proverbe și cu un filmuleț digital pentru dezbaterea „Am drepturi, dar am și obligații”. Pentru o mai bună deschidere, orice activitate realizată de noi începe cu un simplu mesaj: „Ne respectăm și ascultăm reciproc. Suntem la fel, dar în același timp suntem diferiți prin ceea ce simțim, gândim…Deci, fiecare dintre noi vine cu adevărul lui și are dreptate…” Am discutat, analizat și argumentat fiecare slide în parte. Așa cum tot începe din familie am formulat împreună Valorile familiei ideale: iubire și grijă, răbdare, cinste, patriotism, generozitate, respect, empatie, compasiune, loialitate, recunoștință, perseverență, optimism, toleranță, modestie, bunătate, nonviolență… După familie cel mai mult timp îl petrecem la școală în așa mod am ajuns să realizăm și Valorile clasei: ne acceptăm reciproc, facem planuri împreună, ne ajutăm și nu criticăm, ne cerem scuze, încercăm lucruri noi, nu pună etichete, nu  invidiem, spunem mulțumesc…

A fost minunat când copii au realizat că în mare parte valorile atât ale familiei cât și ale clasei nu numai că se aseamănă, ci ar prinde rădăcini în ambele așa-zise „tabere” cum le-au numit copiii. Relaxarea s-a desfășurat prin intermediul descifrării proverbelor românești, dar nu pur și simplu, ci în baza unor desene, de ex., o bătrână plus o găină este echivalentul unui vas de ciorbă: Găina bătrână face zeama gustoasă; Pisica iese pe ușa din spate, stăpâna prin cea din față, iar șoarecii își fac loc să intre în casă. Explicația: Când pisica nu e acasă șoarecii joacă pe masă. / Banul este ochiul dracului. /S-a dus bou și a venit vacă. / Cel ce aleargă după doi iepuri nu prinde nici unul. / Râde bine cel ce râde la urmă. / Doi se bat al treilea câștigă./ Mut ca peștele. / Țara arde, dar baba se piaptănă. / Câinii latră caravana merge. /Cum e turcul  și pistolul. / Calul de dar nu se caută în gură. / Nu mușca mâina care te hrănește.

La finele activității am pus în aplicare parabola „Dezbinării” numită și „Tatăl și fii săi”. Le-am propus să rupă o mătură. Eforturi au fost depuse enorme, dar atât fetița cât și băiatul care s-au oferit voluntari nu au reușit. Atunci i-am întrebat: 

- Dacă am dezlega mătura și am rupe fir cu fir am distruge mătura?                                                                             

- Da, este foarte simplu, mi-au răspuns.                                                                                                                 

Astfel, am ajuns împreună la înțelepciunea proverbului: „Unde-i unul nu-i putere, unde-s mulți puterea crește și dușmanul nu sporește”. A fost o conlucrare interactivă unde am îmbinat informația cu jocul pentru o mai bună asimilare a micilor participanți. Ne dorim ca aceste dezbateri amicale să le prindă bine în viață. Să le dezvolte capacitatea de a înțelege că respectarea propriilor drepturi este la fel de importantă ca și respectarea drepturilor celorlalți.