vineri, 29 ianuarie 2021

Recrutarea – o etapă a traficului de ființe umane

                                                                                       Mila Șeremet, șef serviciu, Filiala „Transilvania”

Suntem în era tehnologiilor informaționale, dar cu regret traficul de copii rămâne o problemă majoră a lumii contemporane. În pofida numeroaselor măsuri întreprinse, comerțul cu sclavi - ecou al antichității, nu a dispărut, ci din contra se manifestă prin noi forme, procese obiective ce au loc în lume: informatizare, emigrare cât și abilitatea de „cameleon” a traficanților de a evita instanțele și organele competente în problema dată. Rețelele sociale, internetul mai ales pentru copii este o distracție, dar nu și pentru traficanți, care folosindu-se de naivitatea copiilor le întind curse, ca mai apoi să-i transforme în obiecte de vânzare-cumpărare nu rareori și revânzare.

În contextul protejării și prevenirii copiilor am desfășurat trainingul: „Recrutarea – o etapă a traficului de ființe umane” în parteneriat cu CCC „Convorbitorul” și expoziția de carte: „Nu sunt de vânzare, STOP traficului de persoane!”. Am familiarizat copiii cu etapele recrutării, le-am vorbit despre cele trei categorii de traficanți: bărbați cu vârsta cuprinsă între 18-30 de ani, femei cu vârsta 18-35 ani și familii. Ultimii pot fi cei mai credibili și să insufle încredere. De profesie pot fi taximetriști, barmani, chelneri, angajați a unor firme false…

    Copiii sunt o sursă de îmbogățire mai profitabilă pentru ei decât maturii. Sunt folosiți la cerșit, munci grele, prelevare de organe, experimente, prestări de servicii sexuale, crime ce le pun sănătatea și viața în pericol.                                                                      

Suntem o țară mică, dar avem multe cazuri de trafic de persoane și foarte puțini cetățeni repatriați și întorși în sânul familiei. Nimeni nu este protejat cu privire la răufăcători, din aceste considerente trebuie să fim precauți și responsabili. Să fiți deschiși cu părinții, frații, profesorii fiindcă ei sunt cei care vă vor binele. Să fim distanți cu străinii atât pe rețelele sociale, în stradă  chiar și acasă când sunteți singuri.

Pentru o asimilare mai bună am venit cu intriga „Poza captivă”. În trei borcane am pus câte o poză, a unei fetițe, a unui băiețel și a unei femei, cei mai vulnerabili în planul traficului de ființe umane. Am discutat despre drepturile omului / copilului și le-am zis că acest borcan reprezintă persoana sechestrată, lezată de drepturi.

Așa cum vârsta copiilor era între 8 și 14 ani, ne-am străduit să le lămurim și să le demonstrăm cât de important este să fii informat și să-ți cunoști drepturile. Aceasta am realizat-o prin jocul interactiv „Copacul valorilor”. Am avut nevoie de o masă, un scaun și trei copii voluntari ca să formăm copacul valorilor. Ceilalți participanți au scris pe fișe valorile umane care au fost lipite pe crengile și tulpina copacului nostru improvizat: adevăr, frumos, dreptate, libertate, virtute, sănătate, dragoste, afecțiune, prietenie, amabilitate, responsabilitate, respect, fericirea ca valoare supremă.

Feedback-ul l-am realizat prin „Figura umană”. Toți împreună am scris pe fișe cuvinte ce țin de tematica fenomenului traficului uman: recrutare, traficanți, vânzare, sechestrare, rob, tortură, crimă, droguri, exploatare sexuală, cerșit, victimă, cătușe, moarte, lezarea drepturilor, vânzători de oameni, revânzare, violență, muncă, pericol, foame, durere, lanțuri, stop trafic. Și desigur telefonul de urgență,  de la linia fierbinte: 022838408.    

                   Sperăm ca prin activitățile Bibliotecii „Transilvania” să sporim vigilența, responsabilizarea și conștientizarea, care vor ajuta copiii  să crească și să se dezvolte într-o societate sănătoasă și prosperă.