luni, 8 iulie 2019

Pe tărâmul poveștilor


Daniela COJOCARU,

bibliotecar, Filiala „Transilvania”



La Filiala „Transilvania”, ziua de 8 iulie, ne-a provocat să pășim pe tărâmul plin de înțelepciune al poveștilor.
Orele dimineții i-au învigorat pe copii prin lectura captivantă a poveștii „Sarea în bucate” de Pertre Ispirescu. Chiar dacă unii maturi cred că picii nu iubesc să citească și sunt mereu distrați, participanții noștri au dat dovadă de curiozitate, interes, atenție și respect față de ceilalți. Împreună cu voluntarii, am citit, prin tehnica lecturii în lanț, întreaga poveste. După ce am savurat din textul poveștii, ne-am revigorat prin două jocuri de limbaj. Primul joc „Cuvintele” ne-a deșteptat atenția prin cerința de a spune un cuvânt care începe cu ultima literă a cuvântului precedent. Al doilea joc „Literele” ne-a solicitat reactualizarea cât mai rapidă a cât mai multe cuvinte care încep cu aceeași literă. Copii s-au dovedit a fi foarte isteți și ingenioși, propunând o mulțime de cuvinte diferite.
          În continuare, am fost prinși de procesul captivant al creării de asociații prin tehnica „photovoice”. Am urmărit cu atenție niște imagini selectate din timp, cum ar fi, imaginea unor soldați în timpul luptei,imaginea unei prințese ce-și piaptănă părul sau a nunții prințului Harry cu Meghan Markle și le-am asociat conținutului și mesajului textului. Astfel, copiii și-au dat repede seama că imaginea soldaților din timpul luptei este în tangență cu plecarea la luptă a prințului,că imaginea prințesei ce-și piaptănă părul este în concordanță cu prințesa cea mică care se pregătea de nuntă. Cel mai ușor copiii și-au dat seama că imaginea nunții regale englezești se asocia perfect cu nunta din poveste. Trecând de la o imagine la alta, am ajuns la reprezentarea unor fructe. Ce ar fi în comun cu mesajul textului? Foarte simplu - sarea este o componentă atât de importantă, e una esențială și se conține chiar și în cele mai dulci fructe. La finalul activității copii au avut ocazia să guste niște fructe și miere, unii chiar au încercat să le presoare cu sare. Prin această experiență copiii au învățat că sarea e bună doar cu măsură și doar în combinații potrivite, fructele și produsele dulci neavând nevoie să li se adauge mai multă sare decât conțin.
După ce ne-am dezmorțit și pus la treabă capacitățile intelectuale, am hotărât să ne punem în mișcare și creativitatea. Copiii au avut sarcina de a ilustra un personaj dintr-o poveste preferată, sarcină cu care s-au descurcat de minune.Procesul creației a fost pentru unii mai ușor, pentru alții mai complicat, dar la final toți au reușit să-și reprezinte personajele. Se spune că toți copiii știu să deseneze și doar maturii nu știu a le aprecia creația și cu greu le deslușesc mesajele ascunse Noi însă știm cât de creativi ei pot fi și i-am apreciat pe măsură. La final, fiecare și-a prezentat opera iar noi am înțeles că într-adevăr, copiii sunt maeștri ai desenului. Unii chiar ne-au promis că la următoarea întâlnire ne vor prezenta o variantă mai elaborată a desenului, ceea ce ne spune despre faptul că ei știu să se dedice unei pasiuni, și că fac cu drag ceea ce le stârnește interesul.
La finalul activităților, înaripați de atmosfera prietenoasă și plină de energie a acestei zile de provocare, copiii s-au lăsat ghidați de mirosul ademenitor al cărților și au petrecut următoarele 30 de minute citind.