Daniela
COJOCARU, bibliotecar Filiala „Transilvania”
Cătălin BARDĂU, student, practicant, Filiala „Transilvania”
Vara
este anotimpul distracției. Cât de mult semnifică
numai cuvântul vacanță. Copiii sunt plini de entuziasm, visele lor capătă aripi
și toată lumea din jur zâmbește odată cu ei. Mintea lor devine ageră, căci e
liberă, iar forțele sunt de nestăpânit. Mai bun prilej de a transpune o notă
educativă pe un fundal al amuzamentului nici nu poate fi dedus.
Într-acest scop Biblioteca „Transilvania” s-a încadrat activ în
realizarea Programului estival al Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” Provocarea
verii: Citește! Descoperă! Creează. Fiecare tur, cu durata de 10 zile, este organizat
în mod distinct, incitând interesul copiilor, stimulând creativitatea
bibliotecarilor. Nu a făcut excepție în acest sens nici turul II.
Metodele folosite pentru a transmite mesajul
educativ au fost de ordin simplu, dar interactive și cuprinzător de sugestive: lectură,
jocuri, experimente, cât și descoperirea, însușirea aplicațiilor TI. Au fost
selectate temele: Cosmosul, Corpul uman, Alimentația, Educația mediatică,
Chișinăul , În căutare de talente, Simboluri și Povești. Zilnic, activitățile au fost împărțite în trei secvențe, potrivite
cerințelor Programului: citește - adună cunoștințe, descoperă -
aplică cunoștințele, creează - dezvoltă gândirea.
Secvența Citește a avut drept scop fundarea principiilor de
utilitate și plăcere a lecturii în rândurile copiilor. Ei au fost provocați
să-și încerce abilitățile retorice în public și să-i asculte atent pe ceilalți.
Lectura le-a comunicat curiozități despre anatomia corpului uman prin
intermediul enciclopediei „Corpul uman”(București, 2003), despre alimentația sănătoasă în baza cărților
„ Alimente
dăunătoare. Alimente vindecătoare” (București, 2015) și „Mâncăm bine,
trăim mult” (București, 2016). Citind din enciclopedia „Chișinău. Bulevarde, străzi,
piețe, parcuri”( Chișinău, 2017)
copiii au cules informații despre
așezarea orașului, ce a promovat o
participare activă la concursul Să ne cunoaștem orașul. Au urmat lecturi și din: Fotografia de la A
la Z (Novac Mircea), Biblia pentru copii ( București, 2004), Povești despre virtuți și valori (Chișinău, 2017) etc., trezind în
cugetul participanților interese multilaterale. Cititul la fel a venit și pe
drumul benevol. Copiii lecturau de sine stătător în pauză,
selectând poezii pentru concurs, sau din simpla plăcere marcată de priviri
“furate” la nimereala unei cărți îndrăgite.
Prin secvența Descoperire, biblioteca și-a
propus încurajarea curiozității copiilor
oferindu-le oportunitatea de a învăța prin
experimente. Unul din ele a fost Gravitația, care i-a
ajutat să dezlege misterul rotirii
Planetelor în jurul Soarelui, iar experimentul Cerneala invizibilă le-a
ilustrat cum pot transmite mesaje secrete prin intermediul unui simplu șiretlic.
După ce în cadrul unei activități au fost denumite organele sistemului
digestiv, copiii au învățat să le
găsească locul potrivit pe propriul corp.
La fel au descoperit rolurile vitaminelor
și natura alimentelor în care pot fi găsite. Activitatea Istoria în imagini
le-a solicitat gândirea analitică și deductivă, copiii fiind însărcinați să
scrie individual câte o legendă unei fotografii propuse, răspunzând la
întrebările: cine?, ce?, unde?, când?, de ce?, cum? Ei au mai aflat cum să facă
o distincție între poze conform tipului
acestora, manierei în care au fost
regizate, cât și să le deosebească pe
cele autentice.
În ceea ce privește tema Religiile
lumii, dând dovadă de înaltă curiozitate pentru cele 4 mari culturi ale lumii:
creștinism, hinduism, iudaism și islam, micuții genii au izbutit să facă o
descriere apropriere fiecărui crez, apelând la mici curiozități și trăsături
specifice.
Vizavi de cunoașterea orașului, elevii au identificat cu mândrie
personalitățile marcante ale sectorului Ciocana. O activitate deosebită a fost
improvizarea unor spectacole cu mânuirea de marionete „Polițistul și
lupul’, „Iepurașul la palat” și „Scufița
Roșie. Copiii au mai învățat și tehnicile scrierii
caligrafice aplicându-le în practică precum niște mari scriitori.
Vorbind de partea „zburdalnică” a programului, care i-a implicat activ pe copii, solicitându-le
atât energia, cât și ingeniozitatea, putem menționa jocurile de comunicare
precum Bulgărele de zăpadă și Ne cunoaștem prietenii, care au facilitat crearea unui grup
prietenos în împrejurări calde. Jocurile: Ploaia africană, Bate un
vânt rece, Măr, banane, orange, Tabloul, Mașina de spălat,
La la Boom au energizant puiuții din
latura fizică și intelectuală a temperamentului lor. Jocul Tabloul, de
exemplu, consta în faptul de a găsi o imagine din încăpere, fie ea o pictură pe
planul vertical al peretelui, fie o carte de pe raft tainic, sau fața zâmbitoare
a unui coleg. Imaginile alese, delimitate printr-un chenar, trebuiau descrise
celorlalți.
Un
alt joc, care a facilitat crearea confortului afectiv, a fost Mașina de
spălat. Acesta presupunea, formarea
a două coloane prin care părtașii la joacă intrau pe rând, iar cei care
reprezentau mașina de spălat atingeau la alegerea umărul sau frunte unuia din
trecători urmând să îl scalde în lauda cuvintelor dulci.
Întrucât tot obiectiv al programului a fost
familiarizarea cu TI, un set de jocuri la tabletă cu genericul Testează-ți
mintea i-a încurajat pe copii să rezolve probleme de logică și matematică,
identificând un cod necesar pentru a găsi obiecte ascunse și a ieși din
cameră. Un nou joc ce presupunea tabletele,
de data asta unul de codificare a fost Algoritmul orașului, prin care copiii au făcut
cunoștință cu noțiunile de bază ale programării, învățând termenii de algoritm
și codificarea în baza jocurilor distractive cu animale. O altă aplicație
însoțită de tablete a fost Smarter- ul
de memorie și inteligență, care la rândul său include 150 de mini-jocuri
distractive. Copiii și-au testat aptitudinile în cadrul următoarelor categorii:
Precizia, Culoarea, Memoria, Matematica, Logica.
O apreciere aparte i se cuvine oportunității de
muncă în echipă, oferită de flexibilitatea programului nostru, întrucât este foarte important să-i ajutăm pe copii
să colaboreze și să-și asume responsabilități în interiorul grupului. Prin
intermediul acestor activități are loc integrarea în societate a tinerilor visători.
La finalul programului, fiecare participant și-a redactat impresiile, scriind un eseu cu titlul Povestea
mea la provocarea verii (prezentând-ul
în fața publicului). În baza celor expuse de pitici concluzionăm o
satisfacere, o împlinire, o mulțumire, o încântare făurită de multitudinea
activităților, de cercul restrâns al voii bune și de atitudinea dinamică a
moderatorilor. Drept dovadă două participante la turul 2 al campaniei –
Vatamanu Valeria și Bunescu Mihaela, au ales să fie voluntare în organizarea
următorului val de distracție ce îl va oferi
Programul nostru...
Diplomele de participare la „Provocarea verii...”,
diplomele de mențiune în cadrul diferitor concursuri, precum și sincerele
cuvintele de laudă din partea bibliotecarilor au trezit emoții de bucurie
copiilor, le-au sporit credința în forțele proprii lărgind limitele
independenței lor.