luni, 11 noiembrie 2019

Omul de Cultură Iurie Colesnic – intervievatul Bibliotecii „Onisifor Ghibu” în „iureşul” Horei Ştiinţei


Vitalie Răileanu, șef, Filiala „Onisifor Ghibu”

- Dle Colesnic, care este cea mai puternică certitudine pe care o aveți în momentul acesta?
Într-o lume sfâșiată de convulsii politice, de frământări zadarnice, de  inconsecvență și neîncredere în ziua de mâine, speranța mea într-un viitor mai bun e bazată pe vechiul dicton latin „Ars longa, vita brevis !”- „Viața e scurtă, dar arta e veșnică !”

- Cunoaștem că sunteți o personalitate modernă prin atitudini, sugestii, studii, dar consecvență, în acest sens ne puteți spune, dacă găsiți de cuviință să concepeți biblioteca adevărat templu al culturii?

Indubitabil, biblioteca a fost, este și va rămâne un templu al culturii. Evident că ea se va adapta la noile condiții pe care le suportă viața cotidiană în era digitală. La noi cititorul este leneș, cu mare greu îl urnești să meargă la bibliotecă, peste hotare situația e inversă, cu greu găsești un loc în bibliotecă.

Dar mai există o nuanță principială – Biblioteca trebuie să ofere accesul la ultimele noutăți literare, științifice, sociale prin fondul de carte. O mare problemă care de ani buni rămâne nesoluționată la noi, formarea fondului de carte prin achiziții masive din diverse țări.

Eu mă simt în bibliotecă ca într-un templu, căci ea îmi deschide nenumărate ferești în universul uman, permițându-mi să trăiesc concomitent mai multe vieți.

- Ce va oferit Biblioteca Dumneavoastră personal?
De la prima carte împrumutată în iarna lui 1963, de la biblioteca școlii, care era „Cenușica” de Ion Druță, o istorioară care m-a fascinat, am găsit refugiu sufletesc, în acea încăpere modestă, o anexă a școlii - biblioteca, ce îmi crea impresia că ascunde comori ce pot fi descoperite doar prin lecturi.
Începând  cu anul 1987 Biblioteca Națională, pe atunci Republicană mi-a oferit plăcerea lecturii revistelor și cărților interzise de cenzura comunistă, care se păstrau în fondul special, din care am extras portretele literare a multor scriitori uitați și chiar necunoscuți. În altă ordine de idei biblioteca mi-a deschis accesul la surse de referință, la un tezaur istoric pe care nu-l găsești în altă parte, decât în colecțiile rare.
De bun augur este și comunicarea cu bibliotecarii care te ajută, te ghidează, oferă ajutor,  ceia ce-mi face mare plăcere.

 - Cărțile se scriu în mare singurătate...Dumneavoastră cum și când le scrieți?
Meseria de scriitor este aidoma vieții lupului singuratic. Ai nevoie de intimitate, de liniște sufletească și de aburul subtil al inspirației. Toate acestea se conjugă când vor ele, și ziua și dincolo de miezul nopții. Ani de zile am scris noaptea, căci ziua mergeam la serviciu, dar norocul meu este că am o bibliotecă personală foarte bogată și o pot consulta la orice oră.
Și de astă data salvarea am găsit-o în bibliotecă.

- O urare pentru cititorii Bibliotecii „Onisifor Ghibu"

Biblioteca „Onisifor Ghibu” s-a născut sub ochii mei și chiar am participat la descărcarea primului lot de carte. Eram mândru că în inima Chișinăului apare o bibliotecă românească.

De aceia urarea mea e foarte simplă – Nu uitați drumul spre această bibliotecă, căci ea este Biblioteca Identității Noastre!

- Vă mulțumim din suflet. Sănătate și multă inspirație!