miercuri, 8 decembrie 2021

Istoria macrameului - arta împletirii prin noduri

 Lilia Canțîr, șef serviciu, Filiala „Ștefan cel Mare”

Puțini știu cum a început istoria macrameului și cum a ajuns acesta să decoreze nu doar casele românilor, dar și pe ale altor popoare. Istoria împletirii prin noduri este de milenii. Ea a luat naștere încă atunci, când omul a avut nevoie să unească două capete de ață și a legat primul nod. Mai târziu, vânătorii din societatea primitivă împleteau mreje din lână, obținută din părul de la animalele pe care le vânau pentru hrană, dar și din ierburi de baltă.  La început, omul împletea mreje simple, fără noduri. Rețeaua a căpătat o formă mai stabilă când s-a parcurs la răsucirea firelor unul cu altul.  Rămășițe din astfel de mreje din fire de tei pot fi văzute în muzeele din Scandinavia. În zilele noastre pescarii din Malta și insulele Canare folosesc acest procedeu la împletirea capacelor pentru coșuri.

Mai apoi, mrejele fără noduri au fost înlocuite de cele cu „lacustru” și „peruan”. Astfel de mreje împleteau locuitorii Oceaniei, pescarii străvechi din Peru și cei africani din bazinul râului Congo. Odată cu perfecționarea firelor pentru împletit devenea tot mai greu de a păstra o formă constantă a ochiurilor. Era nevoie de noduri fixe. Așa fel de noduri au devenit cele „zimțate” și cele „țesute”. Împletirea mrejelor cu noduri țesute se practica în nord-vestul Europei din timpuri străvechi. În mlaștinile din Finlanda, cu 50 de ani în urmă, au fost găsite rămășite de mreje din timpul epocii de piatră. Pe parcursul evoluției și dezvoltării omenirii, atitudinea față de noduri era diferită. Erau timpuri când nodul era pur și simplu interzis. Printre multele tabuuri ale senatorilor romani, unul dintre ele era acela de a nu avea în haine nici un nod. Nodurile erau interzise în Laplandia și vestul Indiei la daiacii de litoral, la locuitorii de la nordul insulei Sulavesi(Indonezia).

În Rusia, legatul nodurilor însemna a vrăji , a descânta, a ghici, astfel scrie V. I. Dal . Creștinismul ortodox condamna purtatul amuletelor care erau confecționate prin noduri. Dar această concepție a fost manifestată față de aceste obiecte, a fost în unele locuri și de scurtă durată. Unele popoare, din contra, considerau că nodurile aduc noroc și folos. Despre aceasta ne relatează istoriograful roman Pliniu cel Bătrân. Se considera că prin legarea și dezlegarea nodurilor se pot trata anumite boli, așa ca hernia, fracturile ș.a. Nodul „kalach” (simplu) simboliza fericirea, bogăția și fertilitatea.

În orientul antic exista un mod de scriere prin noduri, cu ajutorul cărora oamenii adunau și păstrau informația necesară. Datorită acestui fapt, ei au salvat și transmis informații utile urmaților lor. Pe vasele grecești deseori întâlnim imaginea lui Hercule în piele de lei. Labele anterioare ale fiarei sunt legate pe piept cu un nod, care a primit numele de ”nodul lui Hercule” . Cu un astfel de nod sunt legate mantiile personajelor pe picturile murale din Egipt și tulpinile lotusului pe podoabele de aur ale faraonilor.  Grecii antici erau convinși de forța magică a nodului lui Hercule. Ostașii răniți își legau cu el rănile, executat din sfoară, și adesea era purtat la gât ca talisman. Marinarii împleteau din el lănțișoare și le legau la vârfuri de catarge, cu speranța că ele îi vor apăra de primejdii.

În Grecia antică, în timpul sărbătorilor populare, printre concursurile de iscusință era si acela de a lega și dezlega nodul  ”turcesc”, un nod foarte complicat, care, posibil, și este legendarul nod ”gordian”, dezlegarea căruia, conform legendelor vechi, promitea stăpânirea Asiei. Iată ce spune o  legendă:

„ În timpul răzmeriței din Frigia, oracolul a prezis să fie proclamat rege primul om care va sosi cu carul la Adunarea Populară. Acesta a fost Gordios Midas, fiul unui frigian sărac. Devenit rege, el a închinat acest car lui Zeus, l-a instalat în templu și a legat jugul de oiștea carului cu coajă de vișin printr-un nod foarte complicat .”

Știind legenda despre norocosul rege din popor, Alexandru Macedon a dorit să vadă renumitul car și nodul, dezlegarea căruia, conform prezicerii antice, promitea stăpânirea Asiei. Unele surse istorice ne povestesc că Alexandru n-a putut dezlega nodul gordian și l-a tăiat cu sabia. Alte surse ne vorbesc că ar fi invers și pretind că el ar fi dezlegat nodul și ar fi scos jugul și prin asta și-ar fi confirmat dreptul de a stăpâni Asia.

Arta macrameului a cunoscut o dezvoltare mai amplă în secolul IX î.e.n. Anume din acele timpuri încep a se împleti obiecte prin noduri. Cert este că mărturii asupra acestui mod de înnodare datează încă din vremea asirienilor și a babilonienilor. Fondatorii artei macrameului sunt considerați marinarii, care, în orele de răgaz, împleteau lănțișoare, colane, talismane, pe care le dăruiau prietenilor lor din țările îndepărtate. Lumea vestică a făcut cunoștință cu macrameul odată ce maurii din nordul Africii au început să călătorească spre Spania și apoi spre Franța. În secolul XIV de la marinari au însușit arta împletitului locuitorii  Indiei și ai Chinei. În catedrala din Madrid au fost găsite desene ale ornamentelor și nodurilor de macrameu din acele timpuri. Cam pe atunci macrameul a devenit cunoscut și popular în Italia. Dantele împletite garniseau cuverturile, draperiile și îmbrăcămintea.

Astfel au început să fie deschise primele școli de macrameu. În orașul Torino, Valentina Kavandoli învăța copii să împletească de la vârsta de 5-6 ani. Ea a introdus o metodă nouă de împletire, care-i poartă numele. Metoda are la bază folosirea firelor de două culori la împletirea nodului rips. Obiectele de macrameu au fost redate și în pânzele pictorilor. Astfel, în tabloul lui Sandro Botticeli „Închinarea magilor”(1476-1477) unul din personaje poartă scufie confecționată macrameu, adică prin tehnica de înnodare a firelor.

În secolul al XVII-lea arta macrameului s-a răspândit în Europa de Nord și America de Nord, dar și o mare popularitate a căpătat în Anglia. În Europa, garnisirea hainelor cu dantelă din noduri era un mare prestigiu. Însă, arta macrameului era apanajul unor puțini aleși. Ei creau admirabile exemplare de storuri, cuverturi, fețe de mese, huse pentru instrumente muzicale. Dantela împletită preferată de ei era din fire de aur și împodobea veșmintele persoanelor de rang duhovnicesc și regal.

Cu timpul, arta împletitului prin noduri era dată uitării, pentru a renaște, căpătând trăsături și denumiri noi. La diferite etape arta de a împleti se numea diferit: împletitură pătrată, dantelă din noduri, canaf din noduri etc. Abia în secolul XIX acest lucru de mână, ca meșteșug și artă, a căpătat numirea de macrameu. În limba turcă „macrama” înseamnă fular sau prosop, șervețel cu franjuri, care era de fapt o modalitate de a înnoda decorativ capetele țesăturilor astfel ca să nu se destrame, iar în limba arabă „migramax” - franjuri sau fular garnisit cu dantelă împletită.

Macrameul a cunoscut un nou val de răspândire în secolul XIX. Mostre ale articolelor împletite în acele timpuri se păstrează cu sfințenie în diferite muzee ale lumii. Ele au la bază nodul orizontal (de rips sau dublu) în toate variațiile: romburi, lănțișoare, colțișoare, carouri etc. Materialul pentru împletit era și el variat: fire de mătase și bumbac, găitan, fire aurite, lână ș.a.

În anii douăzeci ai secolului trecut macrameul renaște și devine la modă. Obiectele împletite, covoare, șervețele, abajururi, paravane, iar mai târziu storurile și cașpourile devin elemente de decor. După o perioadă lungă de umbra și uitare aprecierea macrameurilor a renăscut odată cu epoca hippie: anii șaptezeci au adus cu ei decorațiuni pentru perețiarticole de îmbrăcăminteagățătoare pentru plante și multe altele făcute după metoda macrameului. Panourile împletite au început să fie combinate cu țesătoria.  Macrameul a luat o mare amploare la confecționarea balansoarelor, hamacurilor, pavilioanelor etc.

Astăzi, această artă a început să fie iarăși la modă, creațiile realizate în această tehnică fiind adaptate vremurilor noastre. Nu mai putem vorbi de vintage sau retro, căci prin tehnica macrameului sunt realizate obiecte moderne, elegante, care pot îmbogăți cu succes interiorul modern al caselor noastre. Cei care stăpânesc această tehnică și care iubesc creativitatea au reinventat macrameul și au făcut o pasiune din a crea o mulțime de lucruri noi, care ne atrag și care se potrivesc ambianței confortabile a unei case a timpurilor noastre.

Ultimii ani, arta macrameului a luat amploare mai mare. Pe lângă înfrumusețarea hainelor și ale încăperilor, a început să fie folosită decorarea localurilor publice. De exemplu, cafenelele și restaurantele de elită, în combinație cu articole țesute, folosesc macrameul. Elemente decorative executate din sfoară sunt amplasate pe pereți, abajururile frumos împletite sunt armonios îmbinate cu diverse culori ale încăperilor. Însă, elementul principal rămâne panoul-macrameu. Cel mai des puteți observa storuri-macrameu care înfrumusețează geamurile caselor de creație, dar și ale altor edificii, așa ca școlile, bibliotecile, saloane de frumusețe, centre comerciale etc.

Tehnica macrameului a fost folosită și la decorul scenelor pentru spectacole ale teatrelor, nu numai din țara noastră, dar și în alte state. În ultimii ani, la expozițiile de artă decorativă, târguri și festivaluri, organizate cu ocazia sărbătorilor naționale, dar și locale, tot mai des pot fi întâlnite lucrări de macrameu executate atât de meșteri profesioniști, cât și de amatori, iubitori de arta împletirii prin noduri.

Printre lucrările meșterilor populari din Republicile Baltice se întâlnesc deseori panouri murale, în care sunt folosite pe larg elemente cu ornamente geometrice combinate cu elemente din arta macrameului.

Macrameul exprimă elemente variate și originale fără ca să copie ceva sau pe cineva. Principiul folcloric se manifestă prin ornamente și combinații de culori. Articolele confecționate prin noduri se asortează de minune cu mărgele, chihlimbar și lemn, dar fără să exagerăm cu folosirea lor, pentru a nu aglomera lucrările cu detalii.  E important de ținut cont de materia și culoarea firelor, de alegerea iscusită a nodurilor și ornamentelor etc., pentru a conferi lucrărilor  o adevărată eleganță și finețe.

Macrameul cucerește tot mai mulți admiratori de toate vârstele. Această artă o învață copiii în școli și case de creație, dar și la Biblioteca „Ștefan cel Mare” din sectorul Botanica, una din filialele Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu”. Această artă se învață în cadrul serviciului „Fantezie”. Copiii învață alfabetul și gramatica artei împletirii prin noduri. Ei împletesc cu pasiune lucruri frumoase și necesare, atât pentru decorarea odăilor lor, cât și a bijuteriilor pe care le poartă cu mândrie.

Popularitatea macrameului e ușor de explicat. Lucrările împletite prin noduri se deosebesc nu numai prin trăinicie, ci și prin frumusețea și eleganța lor. Această artă oferă mari avantaje în manifestarea creativă a persoanelor. Posibilitățile acestei arte sunt foarte mari. Produsele vor decora în mod favorabil garderoba, dar și interiorul apartamentului. Principalul lucru este dorința și imaginația.

Luăm în mâini o simplă funie, legăm noduri și …vom crea minuni. În tainele acestei arte vei pătrunde treptat. Pentru început vei afla despre istoria și posibilitățile ei, apoi vei învăța alfabetul nodurilor, vei însuși gramatica împletirii și abia după aceea vei începe să lucrezi la o lucrare simplă, apoi mai complexă, învățând pas cu pas procedeele de împletire, perseverând pentru a stăpâni firele de ață. Așa vei fi eroul care promovează această artă pentru a o dezvolta și a o promova ca pe cel mai străvechi meșteșug al oamenilor. Spiritul inventiv te va ajuta să faci și să creezi veritabile opere de artă.