Stilul de învățare reprezintă modul prin care o persoană percepe, se comportă şi interacționează într-un mediu de învățare. Este un set de caracteristici individuale a modalităților de răspuns la situațiile de învățare și de prelucrare a informațiilor. „Stilul de învățare" se referă la o strategie mentală sau comportament frecvent aplicat în situațiile de învățare, construit în funcție de propriul potențial, mai ales în context educațional. Un stil de învățare este un stil preferat de a învăța.
•
Vizual –
persoane care preferă să observe fotografii, grafice, diagrame, scheme etc. Obțin
cele mai bune rezultate în realizarea unei sarcini atunci când au citit instrucțiunile
sau când au văzut pe altcineva realizând sarcina respectivă. Expresia tipică:
„Hai să vedem”;
•
Auditiv –
persoanele preferă să asculte informația, prezentată în cuvinte. Cele mai bune
rezultate le obțin atunci când sarcina le este explicată prin viu grai.
Expresia tipică: „Hai să auzim”;
•
Kinestezic
– persoanele preferă experiența fizică: atingere, manipulare. Sarcinile sunt
îndeplinite cu succes dacă pot să experimenteze, să învețe pe măsură ce acționează.
Expresia tipică: „Hai să încercăm”.
Caracteristicile
celui care învață:
Vizual/A vedea |
Auditiv/Ascultare |
Kinestezic /Practic |
Îl ajută dacă ia notițe sau dacă desenează
ceva |
Își amintește ce spune sau ce aude |
Își amintește ce face, împreună cu toate experiențele
trecute |
Îl ajută graficele şi imaginile |
Vorbește tare cu el/ea însuși/însăși |
Îi plac recompensele cu caracter fizic |
Întâmpină dificultăți la concentrarea asupra
unor activități verbale |
Nu se descurcă întotdeauna cu instrucțiunile
scrise |
Îi place să atingă oamenii în timp ce vorbește
cu ei. |
Preferă să privească decât să vorbească sau
treacă la acțiune |
Îi place să asculte pe alții citind ceva cu
voce tare |
Rezolvă efectiv problemele |
Este de multe ori bine organizat |
Șoptește în timp ce citește. |
Bate din picior/cu creionul în masă |
Își amintește ce vede |
Îi plac discuțiile |
Găsește modalități de a se deplasa. |
Așază informațiile în format vizual |
Are nevoie să vorbească în timp ce învață
lucruri noi |
Îşi pierde interesul când nu este implicat
în mod activ. |
Îi place să citească şi ortografiază bine |
Își amintește numele oamenilor |
Nu ortografiază bine |
Are o personalitate tăcută, liniștită |
Fredonează/cântă. |
Are o personalitate deschi-să |
Observă detaliile |
Zgomotul este un element de distragere a atenției. |
Nu poate sta liniștit mult timp |
Tipologia bazată pe teoria lui Kolb
Tipologia dezvoltată pe baza teoriei lui David
Kolb, pornește de la intersecția a 2 axe:
·
De la concret la abstract sau de la simțire
la gândire
·
De la reflexiv la activ sau de la privire
la acțiune
Pentru a stabili cele patru stiluri de
instruire, Kolb face referință la patru procese fundamentale de învățare: emoția, observarea, gândirea şi
acțiunea.
•
Emoțiile şi simțurile (experiența concretă) – formabilii „percep” informația.
•
Observarea reflexivă – formabilii reflectă asupra modului în care informația
va afecta diferite aspecte ale vieții.
•
Gândirea (conceptualizarea) – formabilii compară felul în care informația
corespunde experienței anterioare - se
creează teorii.
•
Experimentarea activă – formabilii se gândesc în ce fel informația
nouă poate să le ofere modalități inedite de a acționa.
Evidențiem
patru stiluri de bază de învățare:
- ·
stilul activ;
- ·
stilul reflexiv;
- ·
stilul teoretic;
- ·
stilul pragmatic.
Activii
(a încerca, a face) preferă activitățile
care îi implică direct în experiențele noi. Le place tot ce este nou, sunt deschiși,
entuziasmați şi fără prejudecăți sau scepticism, sunt flexibili. Cel mai mult
le place să se afle în vâltoarea evenimentelor, activităților, atenției celor
din jur. Principiul lor de bază este: „Voi
încerca orice măcar odată!”. Deoarece sunt foarte entuziasmați de tot ce
este nou, de regulă, mai întâi acționează şi apoi se gândesc la consecințe.
Devin ineficienți şi, practic, nu mai sunt interesați să învețe ceva, dacă în
activitate nu mai este nimic nou sau nu este implicare directă, activă.
·
Apreciază si se implică în
experiențe noi, fără să stea pe gânduri
· Sunt entuziaști față de ideile noi
· Au o minte deschisă la nou
· Se bucura de prezent
· Emite judecăți bazate pe sentimente și intuiție
· Îi place provocarea, se plictisește de detalii.
· Caută să acapareze discuția în jurul lor
· Caută să aibă permanent ceva de făcut, plăcându-le situațiile
de criză pe termen scurt
· Abordează
problemele folosind metode de creativitate cum ar fi spre exemplu
brainstorming-ul
· Atunci
când entuziasmul față de o activitate se reduce, caută altceva
· Se
plictisesc cu implementarea şi consolidarea unor aspecte pe termen lung. Le
place să fie în mijlocul evenimentelor
Metode preferate: brainstorming, dezbaterea, rezolvarea de probleme,
jocul de rol
Reflexivii
(a face, a privi) preferă să
observe ceea ce se întâmplă în jur. De regulă, evită participarea imediată în
realizarea sarcinilor pe care le dă formatorul: mai degrabă observă ce fac ceilalți
dintr-o parte. În instruire le place să colecteze date, să le analizeze, să dea
aprecieri. Înainte de a trage o concluzie, o cântăresc foarte bine. Principiul
lor de bază este: „De șapte ori măsoară şi o dată taie!”. Sarcinile care
necesită multă gândire şi analiză îi fac pe reflexivi să învețe ușor şi cu mult
interes. Spre deosebire de activi, nu le place să fie în centrul atenției,
evenimentelor. Au un comportament pasiv şi, chiar, retras. Pierd interesul față
de activitatea de instruire atunci când sunt solicitați să joace roluri
principale, să fie activi şi energici, să gândească şi să acționeze rapid. Sunt
foarte eficienți în realizarea sarcinilor de evaluare, elaborare şi completare
de chestionare etc.
·
Le place să stea deoparte şi să
analizeze asupra experiențelor noi
·
Adună date şi le tratează cu atenție
înainte de a lua o decizie
·
Tind să amâne concluziile cât mai
mult
·
Sunt precauți şi distanți
·
Persoane meditative, care îi
ascultă pe ceilalți
·
Au nevoie de timp înainte sa-si spună
părerea
·
Sunt oameni gânditori care
consideră o problemă din toate unghiurile, analizând toate posibilele consecințe
înainte de a lua o decizie
·
Preferă să stea în spate la
întâlniri, observându-i pe ceilalți
·
Îi ascultă pe ceilalți şi așteaptă
să înțeleagă bine sensul discuției înainte de a-şi exprima punctul de vedere
Metode
preferate: auto-analiza, discuții în grupuri
mici, chestionarele, observarea, feed-back-ul, interviul
Teoreticii (a
privi, a gândi) preferă să analizeze şi să sintetizeze toate informațiile
pentru a le transforma în teorii bine fundamentate logic. Lucrează cel mai bine
la realizarea sarcinilor care ţin de formulare, analiză, valorificare de
principii, ipoteze, modele, reguli etc. Manifestă o gândire logică pronunțată,
cu ușurință elaborează scheme logice, standarde etc. În procesul de învățare se
bazează doar pe fapte şi dovezi concrete. Sunt sceptici, nu acceptă oricare
metode de instruire, mai ales cele interactive. Principiul lor de bază este:
„Dacă este logic, este bun.” De regulă, ei pun întrebări de tipul: „Are sens?”,
„Pe ce dovezi se bazează?”, „Care sunt ipotezele de bază?” etc.
- Dacă este logic, este corect
- Gândesc problemele într-o manieră logică
- Adaptează și integrează observațiile în
teorii care li se par logice
- Sunt preocupați de teorii, modele, principii
- Tind să fie perfecționiști
- Tind să fie analitici şi obiectivi
- Nu se simt bine cu aspecte subiective
- Preferă certitudinea, nu
ambiguitatea
- Învață mai ușor de la
persoane cu autoritate, într-un mediu impersonal
Metode
preferate: modele, statistici, citate,
aplicarea teoriilor
Pragmaticii (a
gândi, a încerca) preferă experimentarea ideilor. Ei leagă orice lucru pe
care îl învață de practica de fiecare zi. Le este interesant să învețe doar
atunci când văd legătura dintre ceea ce învață şi ceea ce pot aplica în viață
de fiecare zi, ceea ce le poate aduce un beneficiu personal, un rezultat
concret în 7 activitatea practică. Îi atrag foarte multe idei noi şi pe toate
doresc să le experimenteze imediat. Ei sunt persoanele cu un foarte puternic simț
al realității, „cu picioarele pe pământ”, le place să rezolve probleme şi să ia
decizii practice. Principiul lor de bază este: „Dacă funcționează, înseamnă că
este bun.” Se irită atunci când trebuie să asculte prelegeri teoretizate sau să
facă lucruri care nu prea au aplicabilitate practică. Este bine ca un formator
să poată identifica stilul de învățare al fiecărui participant şi să poată
alege metodele de instruire adecvate pentru fiecare stil.
- Încearcă noi
idei şi teorii pentru a vedea dacă funcționează în practică
- Ei fac acest
lucru într-un mod pozitiv, folosind orice oportunitate pentru a
experimenta.
- Sunt acel
gen de oameni care se întorc de la training cu dorința de a încerca tot ce
au învățat.
- Nu au
răbdare la discuții vagi, fără scop
- Caută idei
noi
- Sunt
practici şi cu picioarele pe pământ, iau decizii practice
- Consideră problemele
ca o oportunitate
- Găsesc
soluții, aplicabilitatea informației
- Nu este de
folos dacă nu funcționează
Metode preferate: studiul de caz, rezolvarea de probleme, discuțiile,
aplicarea în realitate a celor învățate
• Reflexivul – se gândește
la ciclism şi privește alte persoane care merg pe bicicletă.
• Teoreticul
– înțelege care este tehnologia mersului pe bicicletă şi are convingerea fermă
că o va face în curând.
• Pragmaticul –
solicită informații practice şi tehnici de conducere de la cineva care știe să
meargă pe bicicletă.
• Activul –
se urcă pe bicicletă şi încearcă să nu cadă.
Formatorul trebuie să ia în considerare tipologia
stilurilor de învățare pentru a facilita înțelegea mesajului de către formabil.
Tatiana Coșeri