Nina
Reșetnic, bibliotecară,
Biblioteca
„Onisifor Ghibu”
„Vlad Pâslaru explică complexa și complicata natură
a terminologiilor științifice în general și a terminilor pedagogice în
special”. Nicolae Mătcaș, profesor universitar, doctor
La
11 februarie Biblioteca „Onisifor Ghibu”, filială a Bibliotecii Municipale
„B.P. Hasdeu” a organizat un frumos eveniment - lansarea cărții Epistemele Educației Moderne; Reactualizare,
Redefinire, semnată de Vlad
Pâslaru, doctor habilitat, profesor universitar. Acest eveniment a promovat modul
în care educația modernă poate fi restructurată și redefinită pentru a se
potrivi cerințelor societății contemporane.
La
lansare au participat: dr. conf. Marina Morari, dr. hab. Maria Cojocaru-Borozan,
prof.univ., Teodora Hubencu, dr.conf. Mariana. Evenimentul a fost moderat de
către Marin Postu, doctor în filologie, cercetător științific al Laboratorului
de Cercetări Literare și Biobibliografie al Bibliotecii „Onisifor Ghibu”.
Directorul
bibliotecii „Onisifor Ghibu”, Vitalie Răileanu i-a mulțumit domnului Vlad Pâslaru
pentru că a ales anume Biblioteca „Onisifor Ghibu” pentru lansarea cărții. Volumul
are un titlu sugestiv, care oferă tuturor celor antrenați în domeniul educației
lingvistice exerciții hermeneutice de descifrare-aplicare a valorilor educației
în cadrul disciplinelor predate. Marina Morari a adus sincere felicitări pentru
lucrarea scrisă ce lansează idei originale și mai puțin cunoscute, autorul
optează pentru educația de frumos, bine, dreptate și libertate. Lectura este o
activitate artistic-estetică, datorită valorii universal și orientării
individuale, plăcerii estetice incomparabile. Dumneaei a mai menționat că Vlad
Pâslaru e unicul savant reformator al sistemului și procesului educațional,
care s-a implicat totalmente în proiectarea și realizarea pe nou a educației în
învățământul nostru.
Comunitatea
prezentă au salutat cu drag lansarea cărții, printre ei a fost Marcela Mardari,
scriitoare și directorul editurii „Pontos”, dr.conf. Theodora Hubenco, cadre
didactice și cei interesați de domeniul educației.
Volumul
sintetizează viziunile profesorului și cercetătorului Vlad Pâslaru asupra
educației și învățământului național românesc din Republica Moldova în
contextul reformei generale a acestuia, anii 1988-2021, din perspectiva
reactualizării – definirii/re-definirii terminologiei aferente.
Abordarea
preponderent filozofică și teoretică motivează titlul și structura cărții.
Ideile și conceptele, studiile practice sunt structurate tematic și epistemic-
de la general la particular și singular, de la cele mai generale episteme ale
cunoașterii - educației la epistemele pedagogiei naționale moderne, și de la
ele –la ideile, conceptele, principiile, teoriile și paradigmele unor tipuri de
educație; educație literar-artistică, educație lingvistică, educație
artistic-estetică, educație teatrală, educație muzicală, educație
interculturală, educație moral - spirituală.
Vlad
Pâslaru este doctor habilitat în pedagogie, profesor universitar, cercetător
științific principal la Institutul de Filologie al Academiei de Științe a Moldovei.
Autor a peste 200 de lucrări teoretice și aplicative, care au ajuns să fie recunoscute
în întregul spațiu educațional românesc. A reeditat la București monografia
„Introducere în teoria educației literar-artistice”. A introdus un concept nou
al disciplinei Limba și Literatura română,
a dezvoltat o nouă direcție de abordare a predării- învățării limbii și
literaturii române în școală. Selectiv vom trece în revistă doar unele studii și monografii semnate de autor: Probleme actuale de studiere a literaturii
în școală; Valoarea educativă a
interacțiunilor literare; Educația
literar-artistică a elevilor; Curriculum
de bază. Documente reglatoare; Tehnologii
educaționale; Introducere în teoria educației
literar-artistice; Principiul pozitiv
al educației; Competențe ale
pedagogilor: Interpretări; Educația
artistică în preșcolaritate; Prolegomene
pentru o didactică a artelor; Educație
și identitate: termeni de referință etc..
Numele
cercetătorului și profesorului Vlad Pâslaru s-a impus în conștiința opiniei
pedagogice din Republica Moldova, mai ales în anii 90, în perioada de renaștere
culturală și națională. Dumnealui pune problema reconceptualizării educației și
învățării la noi în baza unor principii democratice, avansează conceptul de
școală națională, în care limba, literatura și istoria românilor devin garantul
formării identități naționale a educabililor. Vlad Pâslaru avansează ideea
construirii unei pedagogii cu identitate națională și se încadrează în
procesul de edificare a școlii
naționale.
Domnia
sa a participat la elaborarea unui șir de documente importante: Concepția Generală a Învățământului; Concepția Educației Lingvistice și Literare;
Concepția Formării Profesionale a
personalului din învățământul Preuniversitar; Concepția Evaluării Școlare; Concepția
Moral – Spirituală etc.
Vlad
Pâslaru a realizat o carieră academică exemplară, contribuie la edificarea unor
noi generații de cercetare, cărora le-a oferit
cu dărnicie tot sprijinul său. A ținut cursuri ca profesor invitat la Universitatea
Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Universitatea de Stat „A. Russo” din Bălți, Universitatea
de Stat din Tiraspol (cu sediul la Chișinău). Cei 19 doctori, 2 doctori
habilitați formați au preluat și dezvoltă mai departe paradigma educației
literar- artistice.
Înzestrat
cu o cultură filozofică dezvoltată din lucrările lui Emanuel Kant, Constantin Noica
și alții Vlad Pâslaru și-a asumat răspunderea pentru delimitarea valorilor
educaționale. A subliniat mereu că școala reprezintă locul de păstrare și de
transmitere a valorilor identitare, culturale, naționale.
Doctorul
habilitat în pedagogie Vlad Pâslaru este un cercetător de paradigmă
educațională care a creat teoria educației literar - artistice, unde textul și
cititorul , educatorul și elevul, sensul și contextul, cunoașterea artistică și
cea științifică se produc în unitate epistemică. Întreaga sa opera științifică
poate fi considerată o metanarațiune pedagogică cu puternic impact pentru
matricea modernă a națiunii române și cu valoare de destin pentru educația din
Republica Moldova.