Tatiana Donțu, șef sector, Biblioteca
„Transilvania”
În ultimul deceniu, tehnologia a
schimbat în mod radical modul în care trăim, lucrăm și interacționăm. Aproape
nimeni nu a fost mai afectat de această schimbare decât generațiile tinere,
care au crescut într-o lume în care telefonul mobil, internetul și rețelele
sociale sunt prezente în fiecare aspect al vieții lor, încă din clipa în care
se nasc. Este evident că această evoluție tehnologică aduce cu sine numeroase
oportunități pentru dezvoltare și comunicare, dar și riscuri semnificative, în
special pentru copii și adolescenți.
În acest context, în cadrul Serviciului
„Siguranța pe Internet” de la Biblioteca „Transilvania” a avut loc sesiunea cu
subiectul „Explorăm culisele Internetului”. Copiii și noile
tehnologii de informare și comunicare”. Și iar cu bravii
elevi
ai clasei a IV-a „C” de la Instituția Publică
Liceul Teoretic „Ginta Latină”, cu profesoara Iulia Cerneavschi, am explorat
tema cu mare atenție, pentru că din fericire, conștientizarea problemelor de
securitate online și a pericolelor, precum cyberbullying sau violarea
confidențialității personale a crescut în ultimii ani. Cu toate acestea, suntem
încă în etapa în care învățăm să navigăm în mod responsabil și etic în acest
nou peisaj digital. Un aspect îngrijorător este ritmul rapid în care tehnologia
continuă să evolueze, depășind adesea capacitatea părinților, educatorilor și
chiar a legiuitorilor de a ține pasul. Inteligența artificială, gamificarea și
proliferarea platformelor de social media complică și mai mult ecuația, cerând
o abordare mult mai complexă și integrată a educației privind siguranța online.
Menționez cu
satisfacție, că am interacționat activ, am stabilit reguli, concluzii, sfaturi,
bune practici, chiar și un video instructiv au vizionat cu mare interes, ca
ulterior să-l comenteze. S-au îmbogățit cu informații ca copiii să nu ofere
detalii despre chestiuni intime, să nu expedieze fotografii, videouri în
lenjerie. Să nu divulge parolele, să se folosească de programe antivirus, ori
înainte de a se duce undeva, întotdeauna să le spune părinților unde merg, cum
va ajunge acolo, cine va merge cu el și când se va întoarce, și multe alte
lucruri utile. Iar jocul „Pânza de păianjen” a fost a fost cel mai bun feedback
al activității, deoarece ca niște iscusiți analiști și critici și-au expus
concluzia referitor la temă.