Tatiana AMBROCI,
șef de bibliotecă,
Colegiul de Construcții din Chișinău,
președintele Secțiunii ABRM
„Biblioteci de colegii și școli profesionale”
Prima activitate din cadrul
Proiectului a fost training-ul Sporirea
durabilității ABRM și impulsionarea colectării fondurilor. Pe lângă faptul
că am luat cunoștință de un domeniu nou pentru mine, un exercițiu foarte bun a
fost revizuirea și analiza Strategiei
ABRM din perspectiva acoperirii financiare a activităților planificate și a
posibilităților de găsire a surselor de venit accesibile pentru ABRM în scopul
realizării acestora. Am învățat, în baza unei povești de Fundraising, care sunt tehnicile și metodele de colectare
de fonduri, noutate pentru mine fiind Crowdfunding, despre care nu am știut nimic
până atunci. Am învățat regulile de aur ale Fundraisingului: identificarea
donatorilor reali și potențiali, crearea unei baze de date sau a unei matrice ale donatorilor, identificarea
motivațiilor convingătoare pentru a obține fonduri, în baza proiectelor actuale
și de viitor ale ABRM, crearea unei
echipe puternice de Fundraising, elaborarea unui plan de colectare de fonduri. În
cadrul trainingului am încercat să elaborăm în echipă un plan de colectare de
fonduri pentru o activitate planificată în Strategia ABRM. Am descoperit lipsa Biroului
executiv, care ar elabora și ar realiza planuri de colectare de fonduri, este, de fapt, veriga slabă a Asociației. Pentru ca
Biroul dat să fie un organ mereu în activitate este nevoie de ajustat Statutul ABRM, în special, compartimentul privind structura ABRM,
precum și de concretizat atribuțiile fiecărui element de structură. Pentru a fi
mai convingător, trainerul a prezentat câteva istorii de succes în colectarea
de fonduri ale unor organizații, colective și persoane individuale.
Al doilea training – Dezvoltarea
resurselor umane și ajustarea structurii ABRM – s-a axat pe analiza
structurii actuale a ABRM, prin prisma prevederilor statutare și prezentarea unei structuri
adecvate pentru un ONG, cu divizarea responsabilităților între Consiliul ABRM / Biroul Executiv și Președintele
ABRM / Biroul Executiv ABRM. Un
exercițiu foarte util a fost analiza comparativă a priorităților din Planului de acțiuni al Strategiei ABRM și a nivelului de
dezvoltare a resurselor umane din cadrul Biroului și Consiliului ABRM. Am
învățat care ar trebui să fie responsabilitățile Bordului ABRM, al Directorului
și Biroului Executiv. Lucruri utile am aflat în cadrul trainingului din 30
aprilie privind gestionarea resurselor umane, elementul de noutate pentru mine fiind
elaborarea Planului de dezvoltare
personală, ca instrument de dezvoltare a resurselor umane în cadrul ABRM, sincronizarea
acestuia cu Planul de Acțiuni al Strategiei ABRM.
În cadrul trainingului nr. 3 din
cadrul Proiectului Consolidarea
capacităților organizaționale ABRM
am învățat cum să elaborăm și să dezvoltăm proiecte pentru ABRM. Am
învățat care sunt elementele esențiale ale proiectului și ciclul de gestionare
a acestuia, care este structura cererii de finanțare. Cel mai provocator
exercițiu de echipă a fost identificarea unei idei de proiect, reieșind din necesitățile
stipulate în Strategia ABRM. Trei
echipe formate au inițiat trei idei originale de proiecte pentru ABRM, au
stabilit scopul și obiectivele, au formulat justificarea proiectului și au schițat
un plan de acțiuni de implementare a proiectului. Am învățat să elaborăm
bugetul proiectului, această activitate fiind cea mai anevoioasă pentru echipe.
Pentru mine participarea în cadrul
Proiectului Consolidarea capacităților
organizaționale ABRM e o reală
plăcere și o ocazie de a-mi structura mult mai bine informațiile pe care le
aveam referitor la elaborarea de proiecte, gestionarea resurselor umane,
colectarea de fonduri, dar și de a afla multe lucruri noi. Mi-a plăcut mult modul de abordare a
traningurilor, care au fost axate pe documentele și activitățile ABRM, metodele dinamice și interactive
utilizate. Am beneficiat de un trainer profesionist, cu experiență și
creativitate. Exercițiile au fost foarte utile pentru asimilarea informației.
Agenda acțiunilor de formare, însuși acțiunile de organizare au fost făcute în
așa mod, ca să ne simțim foarte bine și confortabil.
Ce urmează de
făcut? Credem că următoarele:
·
crearea urgentă a echipei Biroului executiv al ABRM;
·
identificarea potențialilor donatori și
finanțatori ai ABRM;
·
elaborarea Planului
de colectare de fonduri / fundraising;
·
diversificarea surselor de colectare de
fonduri pentru ABRM;
·
asigurarea acoperirii financiare pentru activitățile din Planul de acțiuni al Strategiei
ABRM;
·
modificarea statutară a structurii ABRM în corespundere cu structura
unui ONG;
·
evaluarea necesităților de dezvoltare a
resurselor umane din cadrul ABRM;
·
elaborarea Fișelor de post pentru membrii ABRM;
·
elaborarea și utilizarea Planului de dezvoltare personală ca
instrument de dezvoltare a resurselor umane;
·
elaborarea proiectelor pe diferite domenii,
reieșind din activitățile strategice planificate, din prioritățile stabilite
pentru următorii cinci ani și transmiterea acestora diferitor donatori;
·
preluarea de către Consiliul ABRM, de
către participanții la Proiectul Consolidarea
capacităților organizaționale ABRM a atribuțiilor Biroului Executiv până la
crearea echipei, cu predarea ulterioară a responsabilităților.
Mulțumesc
pentru această ocazie oferită de Programul Novateca
și Asociația Bibliotecarilor și sper să reușesc să pun în practică tot ce am
învățat în cadrul acestor trei traininguri și, poate, să mai particip și la
alte cursuri de acest gen.