Natalia Sofroni, şef sector, Filiala „Ştefan cel Mare”
Un rol esențial în alegerea
viitoarei profesii pe care o va practica mai târziu copilul de azi, îl au familia și școala. Părinții, cei dintâi
educatori ai copilului, au însă rolul decisiv și, poate, misiunea cea mai grea.
Factorii сarе influențează орţiunеa рrоfеsiоnală a elevilor
sunt atât dе natură subiесtivă, сât şi оbiесtivă, aсеştia fiind еxtеrni - rерrеzеntaţi
dе рărinţi, rudе, рrоfеsоri, рrесum şi dе еvеnimеntеlе naturalе şi sосialе,
matеrialе şi сulturalе сu сarе copilul intеraсţiоnеază, dirесt sau indirесt, ре
рarсursul еvоluţiеi salе.
Așadar, dorind să facilităm rolul părinţilor şi a
profesorilor în procesul alegerii unei profesii pentru copii, am inițiat la Biblioteca
,,Ştefan cel Mare” proiectul ,,100 de profesii explicate copiilor”.
Scopul acestuia este familiarizarea copiilor cu un
ansamblu de cunoștințe şi de deprinderi practice în baza cărora elevii pot să
aleagă o anumită profesie. Profesia aleasă marchează personalitatea şi, de
aceea, este important ca, atunci când copiii vor crește mari, să ia o decizie,
să îmbrățișeze o anumită meserie, cunoscând deja câteva lucruri: dacă au înclinații,
dacă le place, dacă au forța fizică şi psihică necesară etc. Prin intermediul
proiectului, copiii au posibilitatea să facă cunoștință cu mai multe profesii
şi să cunoască cel puțin lucrurile esențiale despre acestea. De asemenea,
copiii beneficiază de informații şi sfaturi direct de la sursă, prin invitarea specialiștilor.
Grupul-țintă sunt participanți cu vârsta de 8-10 ani, proiectul desfășurându-se
lunar.
În luna ianuarie, a fost aleasă pentru prezentare
profesia de medic. Activitatea s-a desfășurat online, pe platforma zoom, la
care au participat elevi din clasa a II-a de la Liceul Teoretic ,,Iulia Hasdeu”
şI clasa a III-a de la Şcoala-Grădiniţă nr.152 ,,Pas cu Pas”. Medicii Diana
Levcenco şi Nicolae Bojoga, de la ,,Centrul de Sănătate Prietenos Tinerilor”, le-au
vorbit despre profesia de medic, abilități necesare şi competențe în domeniul
medical.
De asemenea, doamna Diana Levcenco i-a motivat prin
propria experiență, prezentându-le poze din anii de studenţie, şik le-a
povestit cum a parcurs acest ,,drum” frumos, iar uneori obositor. Era pasionată
de profil real, de biologie, dornică să cunoască anatomia omului şi, astfel, a
decis să studieze la medicină.
Elevii
au aflat că un medic îi ajută pe oameni, îi scutește de durere și chiar le
salvează viața. Cei care profesează această meserie ar trebui să fie amabili,
puternici în spirit și empatici la durerea altora. La urma urmei, dacă medicul
este îngrijorat și neliniștit, atunci cu greu îl poate ajuta pe pacient.
Fiecare medic depune jurământul hipocratic la începutul călătoriei sale. Aceasta înseamnă că medicul este obligat să respecte principiul confidențialității; boala pacientului poate fi discutată numai cu el și cu nimeni altcineva. În opinia specialiştilor, a deveni medic este imposibil, trebuie să te naşti cu acest har de la Dumnezeu. Trebuie să ai o dorință sinceră de a-i ajuta pe ceilalți, să empatizezi cu ei și să poți lucra.
Medicul
nu are nici cea mai mică marjă de eroare. Un diagnostic incorect, indiferența
față de un pacient, isteria unui medic sau o mână tremurândă poate pune capăt
vieții cuiva. Scopul medicului e să le spună rudelor pacienților: „Copilul tău
este bine, operația a avut succes”.
Încântați de informațiile aduse despre profesia de medic, spre final, elevii curioși
au adresat întrebări: ,,Câţi ani se studiază, ca să devii chirurg?” ,,Cine v-a
motivat să alegeți această profesie?” „Care sunt calităţile de bază, ca să
devii un medic renumit?” ,,Ce riscuri presupune această profesie?” ,,Cum reușiți
să vă mențineți, acum, în timp de pandemie?” ş. a.
Elevii au fost foarte activi şi interesați de această
profesie minunată.