Lidia Cîssa, bibliotecar, Filiala „H. Botev”
Programul de lectură „Chişinăul citește 2021”, inițiat de Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu”, îşi continuă desfășurarea la Biblioteca „Hristo Botev”, cărțile incluse în acesta călătoresc de la cititor la cititor, de la un grup de utilizatori la altul, generând discuţii aprinse. Ţin să menţionez că cartea „UF!” semnată de Ionela Hadârcă destinată copiilor se bucură de un succes deosebit la micii noştri utilizatori – preșcolarii de la grădinițe şi elevii claselor primare de la liceele cu care colaborăm.
În data de 19 mai curent,
Biblioteca „Hristo Botev” în parteneriat cu Liceul Teoretic „George Meniuc” au
organizat o discuţie tematică asupra cărţii „UF!” de Ionela Hadârcă cu participarea
elevilor clasei a III-a D ghidaţi de profesoara Elena Bogaci şi bibliotecara
liceului Elena Cortac. Preventiv am împrumutat copiilor cartea ca să ia cunoștință
de ea, deci au venit la activitate pregătiți pentru a o discuta. A dat start activității
dna Angela Olărescu, şefa Bibliotecii „Hristo Botev”, care le-a vorbit elevilor
despre Programul de lectură „Chişinăul citeşte” promovat an de an de către
bibliotecile publice şi ediţia a XVII-a din anul curent ce include 3 cărți, una
din ele fiind cartea menţionată mai sus, remarcând că este o carte educativă
recomandată atât copiilor, cât şi părinţilor.
Ulterior, dna Lidia Cîssa
(subsemnata), bibliotecară a Bibliotecii „Hristo Botev”, a făcut o succintă
prezentare a cărții „UF!” de Ionela Hadârcă. Caracterizând cartea, a accentuat că este una deosebită, reprezentând
un minunat ghid de conviețuire a copiilor cu frații şi surorile sale mai mici,
scrisă cu multă căldură şi dragoste pentru copii, autoarea fiind de asemenea
mamă a doi copii, plus la aceasta e înzestrată cu mult umor şi ilustrații amuzante,
executate cu mare măiestrie de pictorul Leonid Gamarţ, totodată e plină de
sfaturi utile demne de preluat. Cartea e adresată şi părinților ca să o
citească împreună cu copiii şi să o pună în discuții cu ei, să le explice
lucrurile mai complicate, să-i ghideze în relațiile lor reciproce. A remarcat
că autoarea a inclus în carte întrebări care îi frământă pe mulți copii când în
familie apare un bebeluș şi situația se schimbă radical. Fiind întrebați,
copiii au mărturisit ce gânduri, întrebări şi idei au apărut la ei atunci când
în familie s-a născut un frățior sau o surioară. În continuare, au fost lecturate
două fragmente din carte, şi anume răspunsuri la întrebările: „Va trebui să împart
cu bebeluşii tot ce am?” ; „De ce vor fraţii şi surorile mai mici să aibă
animăluţe?” Elevii şi-au exprimat opiniile şi sugestiile sale cu privire la
aceste întrebări completând textul cu variante de răspunsuri individuale şi
originale. Apoi s-a discutat pe marginea altor întrebări, precum: Cine a citit
cartea în întregime? Cine a citit unele capitole? Ce întrebare şi răspuns v-au
părut mai interesante, mai provocatoare? De ce? Ce sfaturi bune aţi preluat din
ele? Când au fost rugați să numească cinci motive care i-a făcut să citească
această carte, au urmat răspunsurile: denumirea provocatoare; aspectul atractiv
al cărții; ilustrațiile haioase; tema cărţii – despre frați şi surori mai mici;
la propunerea profesoarei; auzind că este o carte interesantă.
A urmat un scenariu pregătit şi prezentat de profesoară şi elevi. Profesoara le-a mărturisit copiilor cum a fost gândită cartea „UF!”: autoarea i-a îndeplinit dorința băiatului său mai mic - de a scrie pentru el o carte, astfel a apărut o carte pentru cei doi băieți ai săi, dar şi pentru alţi copii care au frați şi surori mai mici sau mai mari, oferindu-le sfaturi utile. Pentru conversații profesoara a folosit calculatorul, de la ecranul căruia a citit mai întâi cuvintele autoarei despre scopul acestei cărți care sună astfel: „Această carte a fost gândită, cu mult drag, pentru frații şi surorile mai mari ca să-i înțeleagă pe cei mici. Şi pentru cei mici, ca să știe cum îi privesc cei mari. Şi pentru părinți, ca să aibă cu ce să-şi ocupe odraslele în serile lungi de carantină. Dar în primul rând ca să aducem voie bună în casele voastre şi multe-multe teme de discuție”. Apoi a citit întrebări selectate din carte la care copiii trebuiau să răspundă bazându-se pe textul din carte. Iată unele din ele: De ce plâng bebelușii? De unde se iau mofturile? La ce servește un băţ? Din ce sunt alcătuiți bebelușii? Ce să fac cu un pârâcios mic? ş.a. În continuare, elevii au primit diferite sarcini la care au lucrat câte doi-trei în echipă. Sarcinile au fost următoarele:
* Găsiți altă denumire
la următorul capitol: Ce să fac cu un pârâcios mic? De unde se iau mofturile?
Ce mănâncă bebelușii? ş.a ;
* Găsiți rima potrivită
pentru denumirea cărții „UF!” ;
* Răspundeți la următoarele întrebări: Ce poate învăța fratele sau sora mai mica de
la mine? De ce se tem bebelușii ? Ce înseamnă „taci şi înghite”? ş. a.
Copiii s-au isprăvit cu succes cu sarcinile, citind
răspunsurile în voce pentru toți. Apoi elevii au lecturat fragmentele preferate
din carte. În final, profesoara a dat citire unui frumos citat despre cărți
înregistrat pe ecranul calculatorului, îndemnându-i pe copii să citească cât
mai mult, deoarece aceasta e cea mai plăcută şi utilă ocupație. Iată încă niște
citate şi expresii frumoase care accentuează valoarea cărții şi lecturii:
·
„O carte aleasă e un bun prieten” (proverb românesc)
·
„Cea mai mare minune a lumii este cartea”
·
„Nu există o plăcere mai mare decât cititul”
·
„O cameră fără cărți e ca un corp fără suflet” (Cicero)
·
„Cartea e pomul înțelepciunii” (proverb unguresc)
·
„O carte bună e ca o conversație cu un om deștept”
(Lev Tolstoi)