luni, 31 mai 2021

Activități și servicii de succes în biblioteci: experiențe internaționale

 

Lilia Canțîr, sef serviciu Filliala „Ștefan cel Mare”,

Biblioteca Municipală „B. P. Hasdeu

Bibliotecile din țară sunt în prezent într-un amplu proces de schimbare și modernizare, generat de procesele de globalizare și de societatea informațională. Ele se modernizează prin serviciile prestate în continuă inovare. Bibliotecile se implică cu informații și servicii în soluționarea mai multor probleme din societate. E vorba de susținere gratuită în educație, instruire, dezvoltare personală etc. De exemplu: doritorii de a studia limbi străine, care nu-și pot achita cursurile, pot beneficia gratuit de serviciile bibliotecii sau alte cursuri: de inteligență financiară, de dezvoltare personală, școala de coding, arte plastice, handmade etc. Aceste servicii sunt prestate prin intermediul voluntarilor și susțin utilizatorii. E important ca fiecare utilizator să beneficieze de accesul la informații, idei, activități, ateliere de creație, cursuri de instruire etc., unde participă personalități notorii, profesori universitari, academicieni sau specialiști în diverse domenii.  

Serviciile din biblioteci sunt foarte utile chiar și pe timp de pandemie. Pentru consultarea documentelor se oferă servicii electronice prin rețele de comunicare. Organizarea activităților, instruirilor, atelierelor de creație, la fel, au trecut online, pe platforme cum ar fi Zoom, Google Meet etc. S-a făcut mai pronunțat interesul pentru serviciile comunitare și tehnologice, mai ales de studiere a programelor și aplicațiilor digitale pentru elevi, care au trecut la studiile online. De curând, bibliotecile și-au deschis ușile și, evident, se vor respecta regulile de igienă și distanță socială. Cu toate acestea va trebui oricum să privim biblioteca ca pe un  teritoriu cu cele mai multe servicii sociale, care contribuie la dezvoltarea spiritului civic comunitar.  

Implementarea inovațiilor în managementul info-documentar e o necesitate profesională și un element-cheie în actul de fortificare a imaginii bibliotecii. Cu ajutorul tehnologiilor putem inova aproape toate serviciile din bibliotecă.

E timpul să depășim condiția când bibliotecile erau locuri unde beneficiarul împrumuta o carte sau punea o întrebare bibliotecarului de referință. Bibliotecarii, la rândul lor, trebuie să iasă  din „zona de confort”, prestând servicii inovaționale. Mulți mai ezită încă să distrugă vechiul pentru a ridica noul, dar există câteva exemple strălucitoare de instituții pro-active care au dovedit că se poate face. Multe instituții academice și publice au diversificat deja ofertele și au  rescris principiile vechi.

Filiala „New River Library” din Florida are profesori de tehnologie informațională, care fac ore de voluntariat prin îndrumarea adulților mai în vârstă, învățându-i individual programe și aplicații computerizate.

Biblioteca Memorială „George W. Covington” din Mississippi oferă servicii: lecții de bază individuale de cunoaștere a computerului pentru persoanele cu deficiențe de vedere.

Contra Costa Country Library din California a lansat un serviciu cu titlul „Library-a-Go-Go” cu mașini automate care dețin cărți și pot fi răsfoite de pe ecran tactil și funcționează ca bancomatele cu o glisare a unui card de cititor. Ele sunt disponibile în zonele departe de biblioteci.

Biblioteca publică din Portland, Biblioteca Memorială Curtis din Brunswick și Biblioteca Raymond Village din Maine oferă utilizarea telescopului. Ca parte a programului, în colaborare cu cluburile locale de astronomie găzduiesc evenimente astronomice și instruiri cum să folosiți telescopul și cum să privești cerul nocturn.

În Florida, Biblioteca Orange County a dezvoltat o aplicație web sofisticată bazată pe baze de date și referință virtuală care conectează oamenii care au nevoie de servicii publice guvernamentale și non-profit cu servicii publice adecvate cu titlul „Serviciu corect la momentul potrivit”.

Biblioteca publică „Bradley Beach” organizează excursii și plimbări prin orașul natal cu ghid care evidențiază repere și evenimente istorice semnificative.

Bibliotecile oferă acces universal la cărți, educație și informații, iar bibliotecarii trebuie să fie în pas cu timpul, să găsim modalități mai sofisticate de a identifica și contacta acei oameni care au nevoie de servicii de calitate și performanță beneficiarilor.