Daniela Placinta, bibliotecar,
Biblioteca „Transilvania”
V-ați
întrebat vreodată, cum le poți explica esența problemei poluării sau
necesitatea ocrotirii naturii şi multe alte teme pe care ar trebui să le
cunoască, în așa fel încât dorința lor de a schimba ceva pe cont propriu doar
va crește? Se pare că acest mister ascuns după șapte lacăte este, de fapt,
tăinuit printre filele cărților şi acoperit de stratul de nepătruns a cunoștințelor.
În cadrul Programului estival „Provocarea verii” 2023, copii au avut ocazia să
plece, îndrumați de către bibliotecari şi prietenii noi pe care şi le-au făcut
aici, în căutarea acestei mari taine ocrotite de farmecul cărților şi jocurilor
educative. Mai mult decât atât, ce aventură poate avea loc fără distracții,
nu-i așa? Ne-am asigurat că micii noștri învățăcei din Biblioteca
„Transilvania” au ieșit zilnic cu zâmbete şi nu au uitat de rația obligatorie
de energie şi voioșie.
Turul
IV al Programului „Provocarea verii”, ultimul la număr din programul nostru
estival 2023, a decurs excelent. La fel ca şi în tururile anterioare, am desfășurat
zilnic 4 activități de bază: „Citeşte”;
„Descoperă”; „Acționează”; „Turnirul lecturii” și jocuri educaționale,
cognitive și de societate. Genericul a rămas, desigur, același: „Chișinău oraș
verde, oraș eco”, valorificat, în continuu, pe parcursul tuturor celor 10 zile.
În
cadrul activității zilnice „Citește”, copiii a făcut cunoștință
cu opere ce valorifică subiectele programate pentru fiecare zi a turului, dar se
cu diverse materiale didactice. În zilele în care așteptam invitații speciali,
activitatea era destinată prezentărilor lor şi a discursurilor informative.
Astfel, pe 20, 21 şi 25 iulie am fost încântați de prezența: Marin Motruc,
reprezentant ÎCS „Premier Energy Distribution”; Vitalie Şaptefraţi,
reprezentant al Inspectoratului de Poliție şi Constantin Dragomir, poet şi
scriitor.
În
continuare, se desfășura componenta „Descoperă”. Titlul sugestiv indică şi intenția acesteia, şi anume de a
descoperi şi explora mediul înconjurător prin intermediul materialelor
pregătite de către bibliotecari. Filmulețe, prezentări, jocuri interactive, cartonașe
cu întrebări, chestionare, curiozități, jocuri de grup şi multe altele. Scopul activității
era de a oferi copiilor posibilitatea de a acumula cât mai multe cunoștințe
despre temele ce ne interesau: starea apei, solului, pământului, biosferei, Cartea
Roșie a Republicii Moldova, reciclarea hârtiei, alimentația corectă,
securitatea rutieră, poluarea mediului şi multe altele. Prin procedeul de
analiză a informației prezentate, micii noștri învățăcei aveau ocazia de a-şi
lărgi orizonturile de percepție a mediului înconjurător şi de a deveni mai conștienți
de problemele cu care se confruntă zilnic natura.
„Turnirul lecturii”, activitatea
cea mai solicitată şi iubită de către copii, îndemna copiii să dedice 20-25 de
minute lecturii. Zilnic, dispunând de toate cărțile pentru copii prezente în
bibliotecă, aceștia își alegeau câte una pe care o citeau, datele fiind apoi
trecute în fișele personale. Basme, povesti, povestiri, romane, poezii şi multe
alte opere valoroase stăteau la îndemâna fiecărui participant, gata pentru a fi
frunzărite şi citite în voie. Am nominalizat 3 finaliști în competiția lecturii,
şi anume: locul I Tudor Coadă cu 311 minute; locul II Emilia Roşca cu 290
minute; locul III Maximilian Brusalinschi şi Sofia Merenco cu 275 şi,
respectiv, 260 minute.
Componenta
„Acţionează” avea menirea să le ofere copiilor ocazia de a aplica cunoștințele
acumulate anterior în practică, Activitatea era constituită din diverse
„provocări”. Cele mai memorabile au fost: concursul de desen în acuarelă (braconajul;
alcătuirea unui cod de reguli pentru scăldatul sigur), atelierul de creație (planta
preferată). Copii au dat dovadă de creativitate, perspicacitate, ingeniozitate
şi imaginație nespus de bogată. Am fost foarte plăcut surprinși de reușitele
lor. În special am rămas frapați de desenul unei fetițe, Alexandra Munteanu,
care pentru a ilustra viziunea proprie referitor la maidanezi, a desenat un animăluț
alături de un mesaj pătrunzător: „Mi-am
pierdut încrederea în oameni”.
În
urma finalizări ultimului tur al „Provocării verii”, am primit un feedback
pozitiv. Din partea copiilor, s-a remarcat propunerea de a introduce, în
următorul program estival, mai multe jocuri în aer liber, iar lucrul pe care mulți
l-au apreciat a fost, desigur, prezența activităților distractive şi
informative. Emilia Roşca scrie: „Mie
mi-au plăcut lecțiile, activitățile şi profesoarele, am petrecut timp cu
prieteni noi.”
Și
părinții ne-au bucurat cu impresii, încurajări şi mulțumiri cordiale. Doamna Daniela
Rusu scrie: (...)De fiecare dată copilul
a venit cu impresii frumoase şi informații utile.”
La
final, ne exprimăm profunda considerație pentru implicarea activă şi energică a
copiilor de la „Provocarea verii” în activitățile zilnice şi pentru sprijinul
din partea părinților, atât de înțelegători şi susținători. Sperăm că şi în anul
viitor o să avem parte de copii la fel de inteligenți, curioși şi creativi! Vă așteptăm
cu mare drag!