Tatiana Donțu, șef sector, Biblioteca „Transilvania”
V-ați
întrebat vreodată, cum le putem explica adolescenților esența problemelor cu
care se confruntă, şi multe alte teme pe care ar trebui să le cunoască, în așa
fel încât dorința lor de a schimba ceva pe cont propriu doar va crește? Se pare
că acest mister ascuns după șapte lacăte este, de fapt, tăinuit printre filele
cărților şi acoperit de stratul de nepătruns a cunoștințelor.
Trăim
într-o perioadă tot mai provocatoare din punct de vedere psiho-emoțional, iar
importanța unei comunicări eficiente, asumarea responsabilităților și sănătatea
mintală sunt subiecte din ce în ce mai frecvente în spațiul public. Pentru că
adolescenții au nevoie să fie auziți și ascultați.
Cunoaşterea particularităţilor şi preferinţelor, privind
instruirea, consumul cultural şi loisirul adolescenţilor, dar şi a diversităţii
intrageneraţionale este utilă în procesul de proiectare a serviciilor şi
programelor destinate acestei categorii de vârstă şi necesară în abordarea,
comunicarea, relaţionarea şi colaborarea eficientă şi de succes cu aceştia.
Adolescenţii sunt creatori şi sunt consumatori culturali importanţi.
Cunoaşterea motivaţiei şi factorilor psihologici sau sociali care determină
îmbrăţişarea, respingerea sau transformarea anumitor practici de consum
cultural ori de loisir, permite găsirea de soluţii noi în vederea atragerii
spre acestea a adolescenţilor.
În acest context, conținutul evenimentelor din cadrul Serviciului
„Misterele adolescenței”, oferit adolescenţilor, cuprinde discuții întru
susţinerea lor în demersul de a deprinde noi abilităţi în comunicare,
relaționare, dar și să schimbe idei şi opinii, să colaboreze, să îşi exploreze
interesele şi să se exprime liber. Activităţile organizate pentru adolescenţi
vin să completeze educaţia şi formarea lor în sistemul educaţional formal,
printr-o serie de abilităţi pe care le deprind şi prin creşterea încrederii în
sine, în cadrul non-formal oferit de bibliotecă.
Așadar, la Biblioteca
„Transilvania”, la 11 septembrie s-a desfășurat un eveniment pentru adolescenți
- „Visul unui adolescent”. Au participat elevii clasei a IX-a G-2 de la Liceul Teoretic
„Gaudeamus” cu profesoarea lor Olari Victoria. Astfel am venit în întâmpinarea
nevoilor publicului tânăr, oferind o gamă largă de subiecte. Printr-un dialog
susținut, s-au abordat teme de interes general, subiecte mai puțin dezbătute în
familie sau societate și probleme legate de viața cotidiană a adolescenților.
Evenimentul a fost constituit din diverse „provocări”. Cele mai memorabile au fost: Testul „Ești un om bun?”, Jocul „Râuleț”, și „Eu sunt căpitanul”. Adolescenții au dat dovadă de creativitate, perspicacitate, ingeniozitate şi imaginație bogată. Am fost foarte plăcut surprinși de reușitele lor. Am creat un cadru de dezbatere deschis și interactiv, în care adolescenții și-au expuns oportunități și provocări specifice în care activează, să ofere răspunsuri căutărilor. Evenimentul a fost completat și cu o expoziție de publicații adecvată temei abordate.