joi, 25 august 2022

Independența - visul lui Ștefan cel Mare și dorința de libertate

 

Lilia Canțîr, șef serviciu, Filiala „Ștefan cel Mare”

Oare cum gândea domnitorul secolului XV, Ștefan cel Mare, când a conștientizat că, de multă vreme, faptul de a fi liber e dorința fiecărui moldovean? Deși, țara era chinuită mereu de cotropitori, oamenii, probabil, gândeau ca Octavian Bibere „Libertatea este starea de spirit de unde începe ființa infinită a omului” sau poate ca Marele Mark Knopfler, care a fost rugat să dea o definiție libertății și care a spus: „Nu-mi plac definițiile, dar dacă există o definiție a libertății, ar fi atunci când deții controlul asupra realității pentru a o transforma, a o schimba, și nu de a-ți fi impusă. Chiar nu poți cere mai mult de-atât.”

Venind la domnie într-o țară ruinată  de conflictele interne boierești, de ciocniri de interese, certuri, dar și fiind înconjurat de vecini puternici, primul gând pe care l-a avut Ștefan cel Mare pentru a-și vedea oamenii liberi, atât în interior, cât și extern, a fost de a-și întări țara și domnia.

În acest scop a muncit mult. A elaborat mai întâi o strategie bine gândită și ușor de realizat. Domnitorul a atras de partea sa boierii mici și mijlocii, dar și pe cei mari rămași în țară, ceilalți fugind în țările vecine, mai ales în Polonia, unde se refugiase fostul domn Petru Aron,  care i-a fost unchi, dar și ucigașul tatălui său. El i-a rechemat în Moldova pe boierii fugiți în țările vecine, făgăduind să le ierte trădarea și slujba pe care au făcut-o domnului precedent . Domnitorul le-a mai promis să le restituie averea și să le mențină statutul pe care îl aveau în societate.

O altă direcție a fost întărirea țării din punct de vedere militar. A  reorganizat armata, alcătuind „Oastea cea mare”, a înzestrat-o cu tot ce era indispensabil, cu armele necesare, în special cu cele de foc: tunuri. Printre măsurile primordiale, Ștefan Vodă și-a propus întărirea capacităților de apărare a țării, care să fie cu mult mai eficace decât cea a predecesorilor săi. A preluat o inițiativă a tatălui său, care, în scurta sa domnie, nu a reușit să se dezvolte, formând oastea din bărbați apți de luptă. A întărit vechile cetăți și a construit altele noi, în deosebi la hotarele țării, punând în aceste cetăți ca pârcălabi pe oamenii săi de încredere. Acest sistem de fortificații a fost un factor important al puterii militare. De asemenea, a întărit drumul comercial moldovenesc care aducea țării venituri însemnate de la vămile ce se găseau de-a lungul lui.

Numai după ce a fortificat țara în plan intern, a apărut gândul de a scurta jugul otoman și  de a construi o țară liberă și independentă.

Etapa a doua a domniei lui Ștefan cel Mare a fost, prin conținutul ei, etapa luptei antiotomane. Pentru aceasta a dus numeroase războaie, dar nu numai cu turcii, ci și cu țările vecine creștine, care nu se uitau cu ochi buni la faptul că la hotarele lor se ridică o nouă putere.

Ștefan cel Mare a fost un diplomat iscusit. El a fost nevoit să meargă la o înțelegere cu turcii neștirbind în nici un chip integritatea și suveranitatea Moldovei.

Țara Moldovei în care a devenit Domn al ei o găsise răvășită de rivalitate, crime și trădări, călcată de oștile străine și reușise, cu tact și, uneori, cu cruzime, să întroneze siguranța și statornicia externă.

A fost un bun administrator și gospodar, dar și un mare diplomat, un desăvârșit strateg, impunând Moldova, ca o forță de prim ordin, în spațiul central și est-european. Cetățile, curțile domnești, bisericile, cronicile și lucrările religioase, ca și numeroasele obiecte de artă rămase de la el, arată că Moldova lui Ștefan cel Mare și-a adus contribuția ei valoroasă și la tezaurul culturii universale. Epoca lui Ștefan cel Mare s-a făcut remarcată în domeniul economic, a stimulat comerțul prin sistemul de privilegii, pe care îl acorda negustorilor străini și locali, construind drumuri bune și securizate, obținând astfel resurse necesare pentru nevoile statului.

Numai marea dorință de a face un Stat independent și a avea un popor liber l-a putut aduce la asemenea realizări frumoase, fiind ajutat de Marea Putere de fiecare dată.

Rodul biruințelor obținute de Ștefan Vodă  se datorau inteligenței sale. Dovada acestui fapt și un exemplu concludent în acest sens a fost lupta cu Imperiul Otoman. El, fiind într-o situație dificilă, trebuia să i-a o hotărâre, fiindcă armata dușmanului era cu mult mai numeroasă ca a lui. Dar dorința de libertate era mai mare decât orice armată de pe pământ.  Și crezul lui că cel ce dorește să învingă trebuie să taie toate căile de retragere. Numai așa își va păstra dorința arzătoare de a birui, fapt deosebit de important pentru succes. Pentru Ștefan cel Mare nu mai puțină importanță a avut credința, care i-a fost catalizatorul tuturor capacităților intelectuale, vibrația rațiunii asemănătoare cu rugăciunea, care este preluată de subconștient. Acestea acționează împreună și creează efectul unei mari viziuni.

Ca dovadă ne servește bătălia de la Podul Înalt. Otomanii turci au pornit iarăși război împotriva Moldovei, cu o armată enormă de 120 de mii de oșteni, cea mai mare din Europa. Trecând hotarul, această armată pustia totul în calea sa. Spre primăvară țăranii părăseau satele, trimițându-și familiile în lanțurile Carpaților și se înrolau în oastea lui Ștefan.

Domnitorul hotărî să iasă înaintea dușmanului aproape de Vaslui, locul unde Pârăul Racovățului curge în râul Bârlad, alcătuind o mlaștină uriașă. Podul de lemn, numit de localnici Podul Înalt, lega cele două maluri ale pârăului. Când cămilele cu tunuri grele se opintiră să treacă peste pod, acesta se clătină și se prăbuși cu tot cu oșteni, cămile și tunuri în apa tulbure a Racovățului. Turcii trecură pârăul și hotărâră să aștepte dimineața, lângă podul dărâmat.

Ștefan cel Mare se găsea pe câmpul de luptă. Tunurile începuse să bată din desișurile copacilor. Dorobanții își scoseseră săbiile care sclipeau amenințător în lumina serii. Noaptea de jur-împrejurul taberei turcești se aprinseră, pe dealuri și văi, sute și mii de focuri, poate chiar 40 de mii. Fiecare moldovean aprinseseră câte un foc al său, încât turcilor li se părea că sunt înconjurați de o oaste uriașă. A doua zi dimineața se lăsa o ceață de nu se zărea om cu om. Atunci Ștefan dădu ordin oștenilor săi, care trecuseră noaptea lunca Bârladului, să sune din buciume chemare de război. Turcii, sătui de așteptare și dornici de încăierare, porniră degrabă, de-a dreptul peste mlaștină și puhoaiele râului dezghețat, spre bătălia care-i chema.

Groaznicele tunuri ale lui Ștefan cel Mare, care se aflau în spatele turcilor, îi atacară din spate și-i siliră să intre în apa rece ca gheața cu tot cu cămile și armament, care pentru totdeauna au rămas acolo. Oastea turcească fusese transformată într-o oaste dezordonată, care, din cauza negurii și fricii, prinse să se taie cu săbiile, după cuvintele cronicarilor, unul pe celălalt, crezându-i „moldoveni”.

Dorința și numai dorința de libertate, de care era îndrumat Ștefan cel Mare, a adus libertate țării și poporului. Prin aceasta se deosebea domnitorul de ceilalți. De fapt, încă până azi, el este ca un model de un învingător, un luptător de neînvins. Din ziua  în care a înțeles valoarea libertății, atât pentru el ca voievod, cât și pentru poporul pe care îl avea în grijă, Ștefan cel Mare a dorit să o realizeze. Grație puterii rațiunii sale, cunoștințelor și experienței acumulate, plus efortul comun al poporului, pe care a știut cum să-l ghideze și să-l motiveze, Marele Voievod a reușit să găsească cheia succesului.

Acest model demn de urmat ar scoate țara noastră din orice problemă, în orice secol.  Or, numai cu dorința fierbinte de atingere a scopurilor, transformată în idee-fixă, cu planificări minuțioase și concrete, cu metode de realizare a acestora și, desigur, cu o insistență ce nu admite înfrângerea, într-o bună zi vom fi biruitori. Exact la fel cum Ștefan cel Mare și-a ales un scop bine definit și precum cu toată energia și voința sa a pornit temerar spre realizarea lui.

Din exemplul lui Ștefan cel Mare fiecare dintre noi ar putea să-și transforme dorințele în succese. Însă, trebuie să fim siguri în acțiuni, care să fie susținute de credință, pentru că această forță ridică oamenii la înălțimi, și prin care se dau posibilități de a schimba viața. Această rațiune de a-ți realiza dorințele poate fi comparată cu orice lege a naturii care transformă ghinda în stejar, pune apa să curgă de pe dealuri, schimbă noaptea cu ziua, iarna cu primăvara, deoarece toate acestea consolidează și contribuie în mod evident la dezvoltarea și prosperitatea fiecăruia dintre noi.