Svetlana Rotaru, șef sector,
Biblioteca „Transilvania”
„Fii bun de câte ori se poate și întotdeauna se poate”.
Dalai Lama
Schimbările sociale din Republica
Moldova au generat noi aptitudini în procesul de educare și instruire a
personalității. Reforma sistemului de învățământ actual promovează noi
strategii didactice în scopul formării personalității, începând cu o vârstă
preșcolară, care asigură o adaptare la cerințele curente ale realității.
De aceea, Serviciul „BiblioPicii” de la
Biblioteca „Transilvania”, care se bucură de un real succes la utilizatori, are
un plan bine gândit, pentru a-și desfășura toate activitățile propuse. În
fiecare miercuri din săptămână, Biblioteca „Transilvania” este „invadată” de
pici, tătici, mămici și bunici din sectorul Ciocana, care așteaptă cu nerăbdare
și curiozitate să se prezinte și să fie implicați în activitățile propuse.
Acest moment justifică scopul principal
al serviciului, cel de a familiariza copii cu comunitatea. Ținând cont de
faptul, că sunt micuți, de o vârstă fragedă, fiecare temă este însoțită de mici
comentarii, explicații, cum se organizează un joc adevărat, cum se colorează
desenele sau cum se teatralizează și citește o poveste. Fiecare exercițiu,
poveste sau joc, are o menire bine determinată în dezvoltarea memoriei,
vorbirii, atenției, gândirii, motricității fine și motricității grosiere. Este
bine cunoscut faptul, că motricitatea fină include tot ceea ce pot face degețelele
copilului. Punând în mișcare degetele, la ei se dezvoltă porțiunile creierului,
responsabil de dezvoltarea vorbirii, memoriei, gândirii și a altor însușiri. De
asemenea desenatul, gimnastica ușoară a degețelelor, decuparea din hârtie și
modelarea cu plastilina, ba chiar și din aluat, sunt exerciții extrem de
benefice pentru copil. S-a dovedit acest moment la activitatea, cu modelarea
colăceilor din aluat, care a fost o provocare de a simți aluatul în mâinuțele
mici ale copiilor, finisându-se cu succes.
Următoarea motricitate este cea grosieră, care înseamnă
abilitatea micuțului de a face mișcări, de a-și pune în aplicare mușchii
spatelui, abdomenului, mâinilor și picioarelor. Dezvoltarea acestor abilități
are legătură directă cu capacitatea copilului, de a observa și a cunoaște de
sine stătător lumea înconjurătoare. Este în beneficiul copilului, să poată
să-și țină echilibrul, să stea în mai multe poziții, să-și controleze mâinile,
să-și țină corpul într-o poziție corespunzătoare prin puterea mușchilor, să se
orienteze în spațiu. De aceea, la fiecare activitate, copiii împreună cu
mămicile lor învață să danseze cu diferite figuri de dans.
Așadar,
la Serviciul „BiblioPici” se joacă fără reguli! Copiii fac regulile, bibliotecarul
doar îi atrage subtil, nu organizat, nu obligat în activități ludice, și ei sunt
foarte curioși. Așa îi educăm de mici, jucători ingenioși, că să poată învinge
înainte de a lupta, în afaceri, în viață, configurând activ jocurile pe care le
vor juca – construim viitor. Da, poate e prea tare spus dar, educând prin joc
ca metodă acționară, de gândire, ei nu-l vor abandona niciodată
Cu
certitudine activitățile Serviciului ne-au convins, că dacă sunt utilizate în
mod adecvat, cu înțelepciune, cu empatie, cu efecte pozitive maxime – pot fi o puternică și pozitivă forță
transformatoare, atât pentru copii cât și pentru părinți.
Ca o
concluzie, țin să recunosc, că efectele pozitive ale jocului, bunei dispoziții
în contexte diferite, sunt fantastice, pentru că urmăresc educarea unei
relații părinte-copil, bazată pe dragoste alături de principiul „ascultăm respectuos
și empatic și acceptăm emoțiile copilului”.
Menționez cu mândrie că, Serviciul
„BiblioPicii” a Bibliotecii „Transilvania”, are menirea de a organiza și
socializa cu toată comunitatea de copiii. Sunt bineveniți toți copiii cu
părinții lor la acest serviciu.