Lilia Canțîr, șef serviciu, Filiala „Ștefan cel Mare”
Bibliotecile
reprezintă fundamentul de dezvoltare a unei societăți. Ele au capacitatea de a
fortifica și diversifica viitorul. Aceste temple de creație transformă
civilizații. În întreaga lume, bibliotecile dau viață evoluției și
integrității. Ele produc actul de inovare.
Crearea de servicii
inovatoare contribuie la fortificarea importanței și rolului unei biblioteci.
Proiectele, în colaborare cu alte biblioteci din țară, sunt pârghii care oferă
instrumente pentru a moderniza bibliotecile și a le proiecta în afara pereților
acestora. În acest cadru, oamenii au acces în fiecare zi la instrumente de
învățare de calitate. Aici vin și pot fi sprijiniți oamenii din diferite pături
vulnerabile, unde, la fel, biblioteca vine cu idei și instrumente pentru
fiecare.
Bibliotecile din Republica
Moldova, ca și celelalte din întreaga lume, sunt în proces de schimbare și
modernizare prin serviciile prestate în continuă inovare. Acest fenomen este
generat de procesele de globalizare și de societatea informațională.
Filiala „Ștefan cel
Mare” a Bibliotecii Municipale „B.P. Hasdeu” prestează servicii pentru
chișinăuieni și oaspeții capitalei care locuiesc aici.
Împreună cu partenerii
și voluntarii noștri, venim cu suport informațional, servicii prestate utilizatorilor,
ajutându-i să soluționeze multe probleme din societate. Astfel, oferim
susținere gratuită în educație, instruire, dezvoltare personală, susținere
psihologică și materială.
De exemplu, doritorii
de a studia limbi străine, dar care nu-și pot achita aceste cursuri, pot
beneficia gratuit de studierea limbilor: engleză, franceză, germană, italiană
și, pentru alolingvi, română (Engleza pentru mic și mare; Parlons francais;
Italiano Vero; Deutsch și Limba care ne unește) Aceste servicii oferă cursuri de bază. Ele au scopul
de atinge un nivel de limbă fundamental, suficient pentru folosirea în viața de
zi cu zi, oferă și creează oportunități pentru copii și maturi de a cunoaște
cultura și tradițiile altor popoare. E știut faptul că, în capitala noastră,
locuiesc mulți vorbitori de alte limbi sau de etnii diferite. Biblioteca s-a
gândit și la ei, oferind alolingvilor posibilitatea de a vorbi limba țării în
care locuiesc.
Biblioteca propune
tuturor și alte cursuri, cum ar fi: de inteligență și educație financiară, de
dezvoltare personală, arte plastice, handmade etc. Toate aceste servicii sunt
prestate gratuit de bibliotecă prin intermediul voluntarilor.
Un rol-cheie în
accesarea resurselor informaționale, în alfabetizarea digitală sunt serviciile
IT: Școala de Coding; StudioComp; Tablețel. Ele susțin utilizatorii, indiferent
de vârstă, sex, statut profesional, social sau economic, ridică nivelul lor de
alfabetizare și culturalizare. Este deosebit de important ca fiecare utilizator
să beneficieze de accesul la cursuri de instruire. Participanții de vârsta a treia
învăță cum să-și facă conturi pe rețelele de socializare, utilizarea lor și își
dezvoltă competențe de utilizare a calculatorului/telefonului. Fiecare temă
este ajustată la nevoile și nivelul fiecărui participant în parte. Bunăoară, Serviciul „Tablețel” are un scop bine definit: familiarizarea copiilor cu tableta
în dezvoltarea comunicării, a gândirii creative în fortificarea cunoștințelor,
în utilizarea sigură a internetului și a programelor educaționale.
O experiență de
bibliotecă poate contribui la rezolvarea problemelor cu care se confruntă
cetățenii. Aceasta se face prin organizarea de activități unde sunt discutate
și analizate diverse subiecte cu lecții de viață, cu prezența personalităților
notorii, profesorilor universitari, academicieni, specialiștilor de clasă în
diverse domenii. Informațiile și experiențele acumulate conferă bibliotecii un
rol definitoriu în comunitate. Aici aș evidenția cluburile pe interese: „Zebrele”
(Acest club desfășoară o activitate
benefică, bazându-se pe instruiri, ateliere de creație și training-uri). Inteligența,
sănătatea și starea sufletească sunt subiectele principale axate pe dezvoltare
personală a participantelor. Fiecare întâlnire a fost formată din trei
componente: oră de informare, atelier de creație sau gastronomic și relaxare: tradiții,
poezie, muzică, dans). Clubul „Socrate” (pentru intelectuali și cei interesați de filosofie); „Vârsta de aur” (oferă suport și
încurajări celor de vârsta a treia), „Știința și arta soluționării conflictelor”
(ajutor substanțial pentru toate categoriile de utilizatori. Responsabil de
aceste cluburi este Igor Fonari, doctor în filosofie, psiholog, colegul nostru).
Cluburile de lectură sunt și ele baza și sufletul bibliotecii. Cartea
rămâne cel mai important instrument al bibliotecarului. Clubul „Evrica”- e
pentru copii de vârsta 8-14 ani. Ei beneficiază de educarea și formarea
lor pentru o maturitate intelectuală. Aici se lucrează asupra formării deprinderilor
de a crea scurte povestiri originale, de a scrie și rescrie povești, de a se
exprima clar, cursiv și logic, utilizând expresii frumoase din lecturi. „Pe
aripile poeziei” (are la bază promovarea
poeziei, creația celor mai mari poeți ai lumii), „Everestul cărților”
(promovarea cărților prin recomandarea lor cititorilor, discuții tematice pe
marginea celor mai recomandate cărți), „Devoratorii de carte” etc. .
Biblioteca oferă servicii de dezvoltare
a creativității, cum ar fi: „Fantezie”, „Micii genii”, „Cartea senzorială”. La
atelierele de creație desfășurate, în cadrul acestor servicii, utilizatorii
învață arta macrameului, confecționarea cărților din fetru și bumbac, pictură,
origami, confecționarea păpușilor, care ulterior sunt folosite la spectacolele
din cadrul programului „Să re-auzim povestea”.
Serviciul „Bunele maniere” ajută la dobândirea unei educații
excelente, oferă copiilor modele de comportament civilizat în societate, acasă,
la școală, pe stradă, acasă, în vizită, transport public și în natură. „Semaforul
– prietenul meu” instruiește și formează deprinderi de siguranță în trafic, transpunerea în practică a
regulilor de circulație pentru pietoni, bicicliști, prin cunoașterea semnelor
de circulație.
Proiectul „100 de profesii explicate copiilor” oferă copiilor
cunoștințe și deprinderi practice în baza cărora poți alege o profesie. Prin
intermediul proiectului, copiii au posibilitatea să facă cunoștință cu mai
multe profesii și să cunoască lucrurile esențiale despre acestea.
Și dacă bibliotecă servește „bucatele casei”, voi vorbi neapărat
și despre un proiect care a prins la utilizator și a fost solicitat de mai
mulți parteneri. E un proiect care ne reprezintă - proiectul „Cunoaște-l pe
Ștefan cel Mare” și „Viața și activitatea lui Ștefan cel Mare”. Scopul proiectului este de a familiariza
utilizatorii bibliotecii cu diferite aspecte ale vieții și activității
Domnitorului Țării mai puțin
mediatizate. Moldova - Ștefan al III-lea prin legende;
dezvoltarea aptitudinilor analitice, de comparație și deducție în baza lucrului
cu diferite surse și izvoare istorice și/sau literare în scopul dezvoltării
unor competențe specifice de lucru cu sursele de informație. Ei vor cunoaște
aspecte mai puțin mediatizate cu referire la personalitatea lui Ștefan cel Mare.
Cei care vin cu informații inedite
sunt profesori și doctori în șt. istorice, cercetători de la Institutul de
Istorie din cadrul Academiei de Știință a RM, cărora le suntem recunoscători
pentru voluntariat.
Bibliotecile vor
rămâne întotdeauna vitale, deoarece misiunea lor este de a oferi acces universal la educație
și informații, nu doar la cărți.
Pentru noi,
bibliotecarii, este necesar să mergem în pas cu timpul, să găsim modalități mai
sofisticate de a identifica și contacta acei oameni care au nevoie de
serviciile noastre.
Vă invităm cu mare drag să vă înscrieți la cursurile, cluburile și
serviciile în care vă regăsiți sau doriți să vă perfecționați!