Daniela Placinta,
bibliotecar, Biblioteca „Transilvania”
Perioada de vară presupune un interval
de timp în care copii au posibilitatea de a se recrea înainte de un an școlar.
Părinții, în căutarea metodelor prin care pot propune copiilor căi de a acumula
cunoștințe noi și utile, și-au îndreptat văzul spre programul estival al
taberei de vară „Provocarea Verii”. Acesta, bazându-se pe principiul
cunoașterii interactive, oferă copiilor ocazia de a studia vesel și de a-și
crea noi prieteni, dezvăluind secretele lumii ecologiei în raport cu problemele
Chișinău-lui nostru.
Primul tur al Programului „Provocarea
Verii” cu genericul „Chișinău – oraș verde, oraș eco” a început solemn pe data
de 5 iunie în componența a 31 de copii. Activitățile programului, câte 5 în
fiecare zi, începând cu ora 10:00 şi terminând cu ora 13:00, s-au desfășurat în
incinta Bibliotecii „Transilvania”, filiala a BM „B.P. Hasdeu”. Titlurile
generice ale acestora erau: Citește. Descoperă. Acționează. Evident și Turnirul lecturii. Opțional,
copii se delectau cu jocuri de diferite tipuri.
Activitățile cu tematica „Citește”
aveau rolul de a pune începutul programul de zi, bazându-se pe obiectivele
genericului „Chișinău oraș verde, oraș eco”. În cadrul acestora, copii au avut
ocazia de a face cunoștință cu lucrări pe diferite tematici (Ghiduşel în țara viețuitoarelor: Curiozități din lumea animalelor; Cartea Roşie etc). Procesul se baza pe
prezentarea materialelor didactice de către bibliotecari prin diferite metode:
video-prezentări, prezentări PPT, explorări virtuale, examinarea surselor de referință,
a hărților, diagramelor, tabelelor, imaginilor etc. Astfel, copii erau capabili
să extragă cunoștințele necesare din diferite surse, fiind capabili să-şi
dezvolte capacitatea de percepție şi viteza de asimilare a informației. Implicarea
activă a generat un val de emoții pozitive, nuanțele cărora se evidențiau pe
parcursul discuțiilor purtate între ei la diferite teme. Copii erau entuziasmați
de posibilitatea de a cunoaște lucruri noi prin prisma unor lucrări
reprezentative.
Activitățile ce purtau insigna
„Descoperă” prezentau un suport teoretic pentru micii învățăcei. Acestea aveau
rolul de a informa copiii despre diferite teme actuale de importanță
considerabilă: Circuitul apei în natură,
poluarea apei, exploatarea solului, braconajul, speciile de animale grav
periclitate din Republica Moldova, colectarea deșeurilor în Chișinău, fabricile
de prelucrare a plasticului din Chișinău, grădinile şi parcurile din orașul
nostru etc. În cadrul activităților date, copii au avut parte de jocuri
intelectuale bazate pe cunoașterea empirică, născută din observarea fenomenelor
şi proceselor mediului ce ne înconjoară. Un exemplu reușit e reprezentat de recunoașterea
frunzelor ale copacilor din Chișinău, activitate ce a pus în fața copiilor o
„provocare” interesantă şi creativă. Ei au fost îndrumați nu doar să admire
copacii, ci şi să învețe să facă deosebiri dintre aceștia, lucru care le-a reușit.
Activitățile ce cuprindeau genericul „Acționează”
au presupus utilizarea de către copii a cunoștințelor acumulate pe parcursul
zilei, la o temă sau alta. Spre exemplu, în urma studierii informației despre
sursele de energie electrică, ei au fost capabili să delimiteze avantajele şi
dezavantajele centralelor eco. În aceiași cheie de idei, la „acționează”, copii
puneau în aplicare ceea ce au reușit să studieze şi să afle anterior.
„Turnirul lecturii” a constituit
activitatea cea mai solicitată de către copii. Printre cărți, înconjurați de o
atmosferă plăcută şi prielnică pentru lecturare, copii se simțeau în largul
lor. În decursul a 10 zile, am nominalizat unii participanți ai taberei de
vară, care au lecturat până la 7 ore inclusiv! Concurența pentru a lua primele
3 locuri după numărul de minute citite a sfârșit cu delimitarea a 3 câștigători:
Nadina Cernat – 7h. 26 min.; Mădălina Verebcean – 6h. 50 min.; Sofia Ţurcan –
5h. 35 min. Dorința şi ardoarea cu care copii au purces zilnic la lectură nu
poate decât să fascineze şi să inspire speranță în viitorul lor academic
strălucit. În cadrul acestei activități, ei au reușit să-şi majoreze viteza de
citire, să facă cunoștință cu noi cărți pe care, ulterior, au ales să le
citească şi în timpul liber. Mai mult decât atât, copiii au avut ocazia să învețe
că până şi 20 de minute de lectură zilnică pot face un progres considerabil.
Jocurile de societate, implementate în
programul zilnic, aveau rolul de a testa memoria, gândirea critică,
creativitatea, şi imaginația copiilor. Prin intermediul lor, ei reușeau să
petreacă timpul interactiv şi eficient.
Turul I al „Provocării Verii” a luat sfârșit
şi părinții, extaziați de posibilitatea de a lăsă de sine stătători o recenzie,
şi-au exprimat părerea despre „Provocarea verii”, relatând impresii şi retrăind
clipe frumoase şi memorabile. Țin se menționez câteva din ele:
ü Natalia Panfil-Preguza: Extraordinar! Copiii sunt foarte entuziasmați, merg cu o deosebită
plăcere la biblioteca „Transilvania”, mulțumim pentru munca, efortul, răbdarea,
silința, bunătatea...pe care o depuneți zi de zi cu micii învățăcei, care sunt
dornici de noi cunoștințe.
ü Elena Penu: Sunteți foarte
bravo, știți a organiza și provoca la lucruri interesante, toate categoriile de
cititori! Vă doresc succese și câți mai mulți cititori fideli.
ü Cristina Coadă: Vă mulțumim mult!!!
Activități extraordinare ghidate de către cele mai bune educatoare! Vii
mulțumim mult.
ü Natalia Carchilan:
Vă mulțumim din
suflet pentru activitățile interesante și munca depusă, vă aducem florile recunoștinței
și vă dorim succese în continuare!
ü Natalia Bujor. Felicitări, bravo tuturor, a fost interesant
captivant interactiv vesel. O să ne fie dor!
ü Adela Jelimalai. „Provocarea verii” este o tabără de vara cu activități
excelente și diversificate. Mi-a plăcut mult programul care a fost bogat și în
care s-a combinat plăcutul cu utilul. Este o tabăra din care copiii cu
siguranță au ce învăța. Băiții mei au rămas încântați și s-au simțit extraordinar.
Mulțumim mult doamnelor și domnișoarelor pentru zilele frumoase pe care le-ați oferit
copiilor noștri.
În feedback-urile completate, copii ne-au
dat de știre că activitatea lor preferată a devenit „Turnirul Lecturii” şi, de
asemenea, şi-au exprimat considerația pentru desfășurarea multitudinii de
jocuri interactive. Drept propuneri pentru următoarele ediții, copiii ne-au recomandat
să implementăm lecții de matematică interactivă şi să gândim activități în care
fiecare copil şi-ar fi putut prezenta talentul propriu.
Suntem foarte recunoscători pentru
implicarea activă a copiilor în activitățile pregătite pentru programul
„Provocării Verii”. De asemenea, mulțumim părinților pentru încurajarea şi
suportul adresat personalului bibliotecii.