Ana Ostașevschi , masterand an. II, Universitatea de Stat
din Tiraspol,
Bibliotecar,
Filiala „Ovidius”
Fulgii pufoși au condus copiii spre Casa
Cărții din șoseaua Hâncești, Biblioteca „Ovidius”. Iar aici au fost surprinși
de prezența altor fulgi, fulgii de la Universitatea de Stat din Tiraspol,
tinerii chimiști: Eugen Benea, Zinaida Purcel și Ariadna Tătaru. Care, datorită
albului imaculat al halatelor conturau o astfel de imagine în fața micuților.
Peisajul de nedescris al iernii din
sala de lectură a adunat rând pe rând spectatori, micuții, care au venit să
descopere serviciul „Chimia distractivă”.
Vârsta picilor este variată asemeni
unei scări pe care urcă-n horn Moș Crăciun. Esențialul constă nu în vârstă, ci
în faptul cât de gradată e curiozitatea. De la prezentarea tinerilor la jocul
de cunoaștere interpersonală cu care aceștia au antrenat copiii, stabilind
niște reguli, litera inițială a prenumelui va desemna litera inițială a țării
unde vor călători și a obiectului pe care-l vor lua cu sine.
Jocul le-a plăcut, așa că nu au refuzat
să participe și la cel de-al doilea, a cărui start tinerii l-au anunțat prin
denumirea jocului: Telefonul stricat. Mare
distracție a mai fost, când în loc de oxidare
s-a ajuns la litere încâlcite, iar în loc de castel, telefonul a anunțat: Costel.
De la joc, subtil, subtil au trecut la
o altă activitate, acolo unde copiii au fost întrebați despre importanța apei,
despre stările de agregare ale acesteia, după care li s-au prezentat apa în
toate stările de agregare, de la nori, ceață, ploaie până la zăpadă, ba chiar
și unele curiozități despre apă și consistența acesteia în organismul uman, cât
și în viața plantelor.
Informația proiectată a trezit
curiozitate și feedback. După aceasta, tinerii au prezentat niște bancuri cu
subiect chimic, cu toate că puștii nu au idee de chimie, s-au descurcat de minune. De fapt, oricine
s-ar fi descurcat. Pentru a vă convinge vă aduc un exemplu: Cum se numesc prăjiturile
ce conțin Argon și Seleniu?
Evident, copiii nu cunosc elementele
chimice, dar faptul că inițiații în chimie le-au notat simbolurile elementelor
(Ar, Se), aceștia au dedus cu ușurință că astfel de prăjituri nu pot fi decât arse.
De la bancuri și amuzament, la
experimentele propriu-zise. Deși la primul experiment, tinerii nu i-au anunțat
titlul, atunci când copiii au văzut că baloanele se umflă singure, fără a
depune efort, au exclamat: „WOW!”. Acesta a rămas a fi numele experimentului,
bineînțeles că baloanele nu s-au umflat singure ci datorită reacției chimice
dintre bicarbonatul de sodiu și acidul acetic.
Următorul experiment, deși are titlu: Spuma arzătoare, în limbajul copiilor el
sună: Fantastic! Este un experiment
unde soluția pentru veselă, apa și gazul lampant(butan) face minuni, lăsând
mâinile uscate și nevătămate.
De Vulcanul
chimic nici vorbă, el impresionează de fiecare dată și este solicitat
îndoit. Experimentul Ceața a creat o
confuzie și o mirare în mintea copiilor, căci nu au mai văzut până acum Ceață la borcan. Asta da, magie!
Ultimul experiment Curcubeul a fixat atenția publicului mic, care au acaparat cu
privirile cele patru pahare cu zahăr, diferite unul de altul doar prin
cantitate, cu o lingură mai puțin decât precedentul. Diluarea zahărului în apă
și amestecul cu coloranți alimentari, după care adăugarea acestor compoziții în
cantități mici într-un alt pahar, au făcut vizibilă situarea culorilor în
straturi. Așa zisul, Curcubeu.
Separarea culorilor se datorează concentrației de zahăr diferită.
Prin urmare, chimia e o combinație
dintre ceea ce produce natura și ceea ce produce știința. Combinația cea mai
mare e cea a curiozității spiritului uman, care o percepe ca pe o magie.
Emoțiile, bujorii din obrajii copiilor
și fericirea de a fi curios și-ați suplini curiozitatea au transformat
biblioteca „Ovidius” într-un virtuos Palat al magiei .