marți, 16 aprilie 2024

Din nou la drum

 


Ion Arsenii,  bibliotecar, Biblioteca „Transilvania”

Salutare dragi amici ecologiști! Ardeți de nerăbdare să aflați ce descoperiri s-au făcut la ultima noastră activitate-expediție de la serviciul „EcoResponsabil”? Să știți că și noi suntem la fel de nerăbdători să vă povestim ce am descoperit, deoarece vrem să vă ținem la curent cu tot ce se întâmplă la activitățile noastre. Nu vrem să scăpați niciun detaliu, nicio frântură sau vreo emoție din experiența noastră. Deci, faceți-vă cât mai confortabil și acordați-ne puțină atenție. Suntem siguri că ceea ce veți afla vă va inspira, motiva și impresiona.

Iată că de la ultima noastră expediție „ABC-ul reciclării” am plecat spre următorul punct care se numește „Din nou la drum”. Probabil că, nedumeriți, vă întrebați: „Oare ce-o mai fi și asta?” Poate că titlul acestei expediții vă șoptește ceva sau cumva încercați cu mintea să pătrundeți sensul. Adevărul este că și noi nu am înțeles despre ce este vorba până nu am ajuns acolo.

Odată ajunși acolo am văzut o groază de mijloace de transport. Oriunde te întorceai, puteai zări fel de fel de mașini, autobuze, microbuze, vapoare, nave maritime și de croazieră, elicoptere, avioane și alte invenții nemaivăzute. Atunci ne-am dat seama că în această expediție vom avea de furcă cu mijloacele de transport.

La început, sincer vorbind, nu prea ne-a încântat această împrejurare în care am ajuns. Ne-am atașat emoțional atât de mult de recentele descoperiri, încât cu greu am plecat de la ultima noastră expediție. Când am ajuns aici, na-ți-o bună! Ne așteptam la altceva; de exemplu, să vedem niște procese ecologice sau să experimentăm ceva interesant, dar nici prin gând să vedem atâtea mijloace de transport. Ne întrebam ce legătură are toate aceste mijloace de transport cu ecologia. Chiar eram pe punctul de a face cale întoarsă. Vream să lăsăm totul baltă și să ne îndreptăm spre altă direcție. Dar, în același timp, nu doream să părem niște lași. Ne spuneam unui altuia că trebuia să fie ceva la mijloc, de vreme ce acest punct face parte din universul ecologiei. Gândul că până la urmă vom găsi ceva bun ne-a resemnat. În final, așa a și fost. Ne-a trebuit doar nițică răbdare, dar și perseverență. Vorba ceea, Per aspera ad astra, s-a adeverit și în situația noastră.

Dar până a vă povesti care a fost legătura cu mijloacele de transport și ecologia, vrem să vă relatăm ce s-a întâmplat după ce ne-am hotărât să rămânem.

Ei bine, la fel de meticuloși ca furnica și cu aceeași râvnă a unei albine, am început să cercetăm atent fiecare mijloc de transport. Ne-am împărțit în 3 grupuri. Primul grup avea să se ocupe de mijloacele de transport terestre, al doilea – de cele maritime și al treilea – de cele aeriene.

Nu ne-a luat mult timp și am descoperit atâtea posibilități, atâtea lucruri poți face cu ajutorul mijloacelor de transport: călătorii, lucrări, deplasări... Câtă ușurință și câte avantaje! În doar câteva ore poți ajunge de la un capăt de pământ la celălalt. Și nu doar aici pe pământ, dar și în afara lui, în spațiu. Atunci ne-am zis: „Asta da descoperire!” Alergam cu însuflețire de la un grup la altul și ne tot spuneam ce lucruri noi descopeream. Eram atât de entuziasmați, că am și uitat de mâhnirea de la început.

Fiindcă aceste mijloace de transport ofereau atâtea oportunități, am început să ne facem diferite planuri de vacanță. Deja ne vedeam pe o navă de croazieră, călătorind pe mare sau debarcând în diferite porturi ale celor mai mari orașe turistice. Sau ne visam zburând cu avionul și aterizând lângă o plajă luxuriantă. Planurile noastre de viitor au străpuns limitele imaginației.

La un moment dat parcă am și uitat unde suntem, ca și când pierdusem din vedere obiectivul nostru. Aveam impresia că nu ne aflam pe un teren de cercetări ecologice, dar la o expoziție de mijloace de transport.

Apoi, unii dintre noi a observat că aceste mijloace de transport, odată puse în funcțiune, emană cantități enorme de gaze toxice. Aceste gaze toxice sunt foarte dăunătoare omului și mediului înconjurător. Știam din precedentele expediții că arderea combustibililor fosili nu sunt deloc benefice, ba chiar foarte dăunătoare, dar mașinal respingeam aceste aduceri-aminte.

Pe lângă transportul cu motor pe bază de combustibil, am descoperit transportul electric. Această ultimă descoperire ne-a readus la realitate. Atunci toți am exclamat într-un glas: „Evrica”. În sfârșit, am înțeles care era legătura cu mijloacele de transport și ecologia. Mediul înconjurător iubește transportul nepoluant. Ceea ce a urmat a fost o experiență de neuitat.

Înțelegând cât de bune sunt transporturile electrice, le-am sortat și am decis să le arătăm altora cât de extraordinare sunt. Am descoperit mașini electrice, biciclete, trotinete, trenuri de mare viteză, toate electrice, care nu poluează deloc. Marea ne-a fost satisfacția că am înțeles diferența dintre un transport tradițional și altul electric. De asemenea, am înțeles că aparențele înșeală și că nu întotdeauna ceea ce e frumos e și sănătos.

Cu aceste amintiri și experiențe frumoase am plecat spre direcția: „Puterea unui copac”.