Vera Goldman,
bibliotecar
principal, Filiala “Stefan cel Mare”
O carte citită bine te trimite
la altele şi te invită la cercetare
pentru descoperirea de noi adevăruri. Gustul pentru citit nu vine de la sine,
ci se formează printr-o strânsă legătură a factorilor educaţional. Micii
cititori trebuie iniţiaţi şi deprinşi cât mai de timpuriu cu utilizarea concomitentă
a cărţii şi a mijloacelor moderne audio-vizuale, ca premisă esenţială a unei
învăţări eficiente.
Din cea mai fragedă copilărie,
copiii sunt atraşi de personajele din poveştile auzite de la bunici şi părinţi.
Ei trăiesc aceste întâmplări, învaţă să deosebească binele de rău, să simtă
dragostea şi prietenia faţă de eroi care îi încântă, să le formeze gusturi, convingeri
şi sentimente alese. Universul copilăriei se formează treptat în familie, sau
biblioteci. Intrând la şcoală elevii sunt preocupaţi mai mult de a pătrunde în
tainele cărţii, odată cu descoperirea „cheii”cititului şi a instrumentelor
muncii intelectuale. Acum, atenţia lor se îndreaptă spre parcurgerea lecturii
particulare. Este foarte important ca învăţătorul sau bibliotecarul să colaboreze
cu cititorii, pentru recomandarea cărţilor
adecvate vârstei.
Am organizat o excursie prin
bibliotecă, pentru a le prezenta noile apariţii. Le-am explicat elevilor că
fondul de carte este aranjat după anumite criterii: ordinea alfabetică a
autorilor, geunri, specii literare, forma şi mărimea cărţilor, etc. Această activitate s-a desfăşurat activ,
elevii căutând materialele necesare sub
îndrumarea bibliotecarei, citind şi notând ce li s-a părut semnificativ.
Activitatea menţionată a
îmbinat armonios cunoştinţele acumulate de elevi în orele de ştiinţe, limba
română, educaţie plastic. În felul acesta îi obişnuim pe elevi, să coopereze cu
bibliotecaîn realizarea sarcinilor,
sarcini bazate pe deschidere, iniţiativă, creativitate şi sinceritate. Astfel, elevilor li s-a vorbit despre importanţa
lecturii, despre preţuirea cărţii, despre genurile literare şi mesajul lor
educativ. S-au prezentat informatii despre bibliotecă, carte, sala de lectură,
concursuri.
Pentru a-i reda cărţii locul cuvenit şi pentru a-i educa în spiritul
preţuirii acesteia, am iniţiat un parteneriat cu diverse licee din sectorul
Botanica, unde am desfăşurat şi urmează
să desfăşurăm diferite activităţi.
Cartea oferă satisfacţii nebănuite şi contribuie la formarea
personalităţii şi comportamentului celui care o citeşte. Principalele texte
care formează gustul pentru citit aparţin literaturii pentru copii, texte ce
formează dragostea pentru limba maternă, gustul pentru frumos, sensibilitatea
şi discernământul înselecţia valorilor, imaginaţia creatoare. Cu cât elevul se
apropie mai devreme de carte, cu atît mai durabile sunt efectele ei în ceea ce
priveşte comunicarea comportamentului şi socializarea lui.
Cartea va deveni una din
preferinţele elevilor numai dacă vom redescoperi valenţele acestui minunat
instrument de lucru şi-l vom pune la îndemâna lor. Lectura nu poate fi
suplinită de emisiunile radio sau TV,ori de alte surse de educaţie informaţională.
Numai lectura poate face posibilă diferenţa dintre oameni cu nivel de cultură. Dacă
vom şti să trezim interesul elevilor noştri pentru citit,dacă vom îndruma,
verifica şi stimula în acest scop, vom creşte generaţii care vor simţi o „sete”
permanentă pentru citit, pentru cunoaştere, pentru lărgirea orizontului lor
cultural ceea ce se va răsfrânge pozitiv asupra vieţii şi activităţii lor.