Cum apare creativitatea? Prin comunicare. O idee generează altă idee, o
propunere rezolvă o problemă, o soluție produce efecte de durată. Despre
comunicare s-a scris mult. Să abordăm comunicarea salariaților în mediul
intern și extern.
I.
Mulți angajați consideră că pauzele și ieșirea din zona de confort este binevenită.
Alții cred că este o rutină și duce la întreruperea
muncii obișnuite. Ieșind din birou salariatul se întâlnește cu alți colegi, ei
vorbesc și/sau discută noutăți sau probleme profesionale, consolidând la rândul
său coeziunea și sentimentul de echipă. „Pălăvrăgeala” în pauze are conotație
dublă: oamenii se odihnesc - oamenii
comunică. Salariații devin mai sociabili și mai creativi. Atunci când Steve
Jobs planifica un nou sediu Pixar, el a insistat ca zona de toaletă să fie mai
separată pentru a „forța” angajații să
treacă o distanță suplimentară. Ideea era că oamenii se vor întâlni pe drum și,
ca impact ar putea să vină cu ceva nou. Contiguitatea echipelor generează
încredere, stimulează schimbul de informații utile, încurajează creșterea
soluțiilor noi și creative. Rezultatele individuale și colective sunt în
creștere, iar schimbul de opinii și idei duc la inovații și proiecte.
II.
La interviul de selecție să
presupunem că vin două persoane: X și Y. X are o experiență relevantă, contacte
și relații. Y este un lucrător competent, cu cunoștințe profunde, cu abilități
bine dezvoltate, dar fără parteneriate. Pe cine îl alegem? La prima vedere, soluția este evidentă. Cercetările au explicat de ce
oamenii ca X găsesc rezolvarea problemelor mai ușor: datorită conexiunii cu
diferite grupuri de oameni primește informații de la reprezentanții diferitelor
comunități profesionale și le compilează în mod creativ. Desigur, o astfel de cooperare
este reciproc avantajoasă. Dar, în orice moment această persoană poate părăsi echipa pentru o
motivație mai mare. Y este o persoană muncitoare, devotată cauzei, modestă în utilizarea
relațiilor. Apare o dilemă: pe cine selectăm? Acum două mii de ani, poetul grec
Ancient Arschiloch scria: „Vulpea știe foarte mult, ariciul este unul, dar
important". Mai târziu, această declarație l-a inspirat pe Isaiah Berlin
să scrie eseul „Ariciul și vulpea". Ce este mai bine să alegi un arici
modest sau o vulpe inteligentă și atractivă?
Tatiana Coșeri