luni, 17 iulie 2023

Un nou tur în căutarea cunoștințelor

 


Alexandra Rondarev, bibliotecar, Biblioteca „Transilvania”

 

Turul III al programului „Provocării verii” a fost nu doar productiv, educațional, eficient și interesant, ci și inspirațional. Deși sub același generic de „Chișinău - oraș verde, Chișinău – oraș eco", activitățile, temele și, în special, excursiile au fost diferite.

Am început acest tur pe data de 3 iulie și l-am încheiat respectiv, pe 14 iulie, având alături un număr de 30 de copii. Printre activitățile favorite s-au numărat, desigur „Turnirul lecturii”, discuțiile, jocurile, atelierele de creație, excursia și întâlnirile cu invitații.

Am dat startul cu activitățile de team building, jocuri de cunoaștere care le-au oferit participanților la „Provocarea verii” nu doar oportunitatea de a ține minte numele colegilor lor, ci și de afla chestii noi și interesante despre copiii de alături, ceea ce a îmbunătățit ulterior calitatea lucrului în echipă și deci, și a cunoștințelor acumulate.

Tematica zilei de luni a fost „Aerul. Poluarea și protecția", urmată fiind respectiv, în următoarele zile, de: Situații excepționale, Cartea Roșie. Natura în obiectiv (Andrei Viziru), Culturile agricole specifice spațiului Republicii Moldova, Plantele și mediul lor de viață, Grădina zoologică din Chișinău, Deșeurile menajere și reciclarea, Energia eco, Consumul rațional al alimentelor, Omul și implicarea lui în ecologie. Chișinăuianul-ecologist.

Fiecare dintre aceste teme a fost însoțită de un suport informațional, urmat de discuții și dezbateri individuale și de grup și jocuri de evaluare a cunoștințelor acumulate. Ba mai mult, la tema „Situații excepționale” am mers împreună în excursie la Detașamentul Pompieri și Salvatori sect. Ciocana, unde nu doar am ascultat cu urechile ciulite despre fiecare utilaj în parte, ci am și fost surprinși de o adevărată intervenție. La subiectul „Cartea Roșie" am participat la un vernisaj de fotografii al lui Andrei Viziru, prezent în persoană, care le-a vorbit copiilor despre ce înseamnă fotografia în general și ce înseamnă fiecare fotografie expusă în parte, despre schimbările „ecologice” înregistrate în fotografiile lui și despre importanța de a proteja mediul. Vitalie Șaptefrați, reprezentant al Inspectoratului de Poliție le-a vorbit copiilor despre siguranță și protecție în trafic, acasă și în alte situații, dar și despre cât este de important să protejăm mediul înconjurător.

Printre cele mai interesante activități sau remarcat: sortarea deșeurilor (joc), elaborarea piramidei alimentare, desenele în cretă și pe foi, decupajele, improvizațiile pe tema protecției naturii, „Crocodilul" (imitarea și ghicirea animalului), modelele din materiale reciclabile, lectura în grup și jocurile de societate (Quirkkle, Rubiks Race, Brainbox etc.).

De remarcat este și succesul pe care l-au avut zilele în care începeam cu „Gimnastica de dimineață”. Chiar dacă uneori „bosumflați”, copiii erau totuși fericiți să facă mișcare.

Un alt succes mare la avut și „Turnirul lecturii" - activitatea principală a zilei. Copiii s-au strecurat ca niște șoricei printre cărți și au înfulecat toate informațiile posibile. La finalul Turului III aproape că nu au rămas cărți neatinse din colecția pentru copii. Cele mai multe minute citite le-a avut Andreea Rusu (445 min.), urmată de Sabina Șparco (380 min.), Arina Rudoi (362 min), Sofia Cojocari (340 min.) și Ecaterina Șaptefrați (330 min.).

Turul III al Programului „Provocarea verii" s-a încheiat cu succes și impresii bune atât din copiilor, cât și din partea părinților. Menționăm câteva dintre ele:

·                    M-a impresionat că un polițist a venit la noi;

·                    Mi-a plăcut excursia la „Grădina Botanică”. Cea mai amuzantă a fost informația despre cel mai vechi copac. Mulțumesc!;

·                    Cel mai mult la Biblioteca „Transilvania”, „Provocarea verii” mi-a plăcut tot ce am aflat nou, deoarece toate cunoștințele îmi vor rămâne în minte și îmi vor fi foarte folositoare în anii de școală. Mi-a plăcut și lecturarea, deoarece îmi dezvoltă foarte mult cititul. De asemenea și jocurile de la sfârșit mi-au plăcut foarte mult, deoarece cu toții împreună ne amuzam. Mulțumim tuturor bibliotecarelor că organizează asemenea distracții mai ales domnișoarelor Daniela și Alexandra;

·                    Am mai participat și anul trecut și să vă spun că sunt recunoscătoare pentru implicare și dedicație. Copilul meu este într-adevăr fericit, povestind despre jocuri, excursii și tot ce a făcut la Provocarea verii. Invit cât mai mulți părinți să-și înscrie copiii la provocarea verii pentru merită și educă (părinte).

Așteptăm cu nerăbdare ultimul tur, Turul IV, iar pe cei care nu au reușit să ajungă la „Provocarea verii” anul acesta, vă așteptăm vara viitoare, dar până atunci „Ne vedem la bibliotecă!".