miercuri, 7 februarie 2024

Eu și casa mea

 


Ion Arsenii, bibliotecar, Biblioteca „Transilvania”

Biblioteca „Transilvania”, filială a BM „B.P. Hasdeu”, recent a lansat ediția a III-a a serviciului „EcoResponsabil”. Scopul acestui serviciu este educarea culturii ecologice în rândul copiilor.

Împreună cu dna învățătoare, Regina Stolearenco, și cu minunații învățăcei de la Instituția Publică Școala primară nr. 83 „Grigore Vieru” am explorat teritorii din universul ecologiei. Avântul cu care am pășit pe acest spațiu a fost unul energic, semn că micilor exploratori le-a plăcut enorm de mult.

Primul punct din expediție la care ne-am oprit a fost „Eu și casa mea”. Aici, în acest punct, cu mânecile suflecate, ne-am pus imediat pe treabă și ne-am adâncit în tainele energiei. Rând pe rând am descoperit diferite surse de energie, precum cărbunele, gazul natural și energia nucleară. În urma acestei descoperiri am fost puțini dezamăgiți, fiindcă am aflat efectele negative care se produc în urma utilizării surselor de energie tradițională, adică modul cum poluează ele atmosfera.

Dar noi nu ne-am descurajat și am cercetat mai departe. Spre surprinderea noastră am descoperit și alte surse de energie, și anume energia verde. Nu ne-a fost greu să le descoperim. Ne-am lăsat în bătaia vântului și am descoperit energia eoliană. Când cerul era senin, am descoperit energia solară. Când am trecut pe lângă un râu, am descoperit energia hidroelectrică, iar când am săpat puțin în pământ, am descoperit energia geotermică.

Toate aceste descoperiri nu doar că ne-au fascinat, dar și ne-au motivat să fim mai grijulii când vine vorba de utilizarea resurselor naturale. Așa că ne-am propus, ca atunci când ne vom întoarce din această activitate-expediție, să luăm câteva măsuri, simple dar eficiente, în ceea ce privește folosirea energiei electrice chiar la noi acasă. De exemplu, să folosim lumina acolo unde avem nevoie sau să stingem lumina când ieșim dintr-o încăpere, să profităm cât mai mult posibil de lumina de zi sau să urcăm scările în locul ascensorului, să scoatem din priză încărcătoarele și alte dispozitive electrice după ce le utilizăm, să îmbrăcăm un pulover mai gros în loc să dăm căldura mai tare și să oprim apa când ne spălăm pe dinți.

Măsurile fiind luate, am hotărât să facem un popas. Deci ne-am oprit și ne-am recreat puțin. În acest răstimp, doamna învățătoare împreună cu învățăceii ei ne-au încântat cu un extraordinar recital de poezii. În poeziile lor copiii au recitat despre casă, pământ, familie și ecologie. Vocile duioase ale copiilor au răsunat până la marginile pământului, îndemnând la acțiune pe toți oamenii de pretutindeni. Îndemnul s-a auzit clar și răspicat, și anume de a iubi natura, casa, pământul și tot ce ne înconjoară.

Așa cum în orice expediție de cercetare se iau notițe și se trag concluzii, am făcut și noi la fel. Câțiva copii au prezentat concluziile întregului grup. Iată unele dintre ele: să protejăm și să economisim resursele naturale; casa ecologică este considerată locuința care are un impact negativ cât mai redus asupra mediului înconjurător sau care nu dăunează deloc mediului; o casă ecologică este proiectată în funcție condițiile climatice și geografice ale locului, orientarea față de soare, ventilația naturală și iluminarea optimă; când se proiectează o casă trebuie să se ține cont de integrarea armonioasă a casei în peisajul natural.

Unii copii au mers mai departe și s-au imaginat deja că locuiesc într-o casă ecologică, și chiar au întocmit o listă de 30 de sfaturi pentru o locuință ecologică. Iar alți copii, ingenioși și creativi, au construit o căsuță ecologică în miniatură.

Concluziile, sfaturile și poeziile ne-au ajutat să prindem puteri, iar grija noastră față natură s-a mărit foarte mult. Entuziasmați de cele descoperite și învățate, ne-am dorit să explorăm și alte teritorii din universul ecologiei.

Așadar, după un popas scurt, ne-am avântat iar spre o nouă expediție, care se numește „ABC-ul reciclării”. Revenim cu detalii interesante din următoarea noastră activitate-expediție.