Ion Arsenii,
bibliotecar, Biblioteca „Transilvania”
Biblioteca „Transilvania”, filială a BM „B.P. Hasdeu”, recent
a lansat ediția a III-a a serviciului „EcoResponsabil”. Scopul acestui serviciu
este educarea culturii ecologice în rândul copiilor.
Împreună cu dna învățătoare, Regina Stolearenco, și cu
minunații învățăcei de la Instituția Publică Școala primară nr. 83 „Grigore
Vieru” am explorat teritorii din universul ecologiei. Avântul cu care am pășit
pe acest spațiu a fost unul energic, semn că micilor exploratori le-a plăcut
enorm de mult.
Primul punct din expediție la care ne-am oprit a fost „Eu
și casa mea”. Aici, în acest punct, cu mânecile suflecate, ne-am pus imediat pe
treabă și ne-am adâncit în tainele energiei. Rând pe rând am descoperit
diferite surse de energie, precum cărbunele, gazul natural și energia nucleară.
În urma acestei descoperiri am fost puțini dezamăgiți, fiindcă am aflat efectele
negative care se produc în urma utilizării surselor de energie tradițională, adică
modul cum poluează ele atmosfera.
Dar noi nu ne-am descurajat și am cercetat mai departe.
Spre surprinderea noastră am descoperit și alte surse de energie, și anume
energia verde. Nu ne-a fost greu să le descoperim. Ne-am lăsat în bătaia
vântului și am descoperit energia eoliană. Când cerul era senin, am descoperit
energia solară. Când am trecut pe lângă un râu, am descoperit energia
hidroelectrică, iar când am săpat puțin în pământ, am descoperit energia
geotermică.
Toate aceste descoperiri nu doar că ne-au fascinat, dar
și ne-au motivat să fim mai grijulii când vine vorba de utilizarea resurselor
naturale. Așa că ne-am propus, ca atunci când ne vom întoarce din această
activitate-expediție, să luăm câteva măsuri, simple dar eficiente, în ceea ce privește
folosirea energiei electrice chiar la noi acasă. De exemplu, să folosim lumina
acolo unde avem nevoie sau să stingem lumina când ieșim dintr-o încăpere, să
profităm cât mai mult posibil de lumina de zi sau să urcăm scările în locul
ascensorului, să scoatem din priză încărcătoarele și alte dispozitive electrice
după ce le utilizăm, să îmbrăcăm un pulover mai gros în loc să dăm căldura mai
tare și să oprim apa când ne spălăm pe dinți.
Măsurile fiind luate, am hotărât să facem un popas. Deci ne-am
oprit și ne-am recreat puțin. În acest răstimp, doamna învățătoare împreună cu învățăceii
ei ne-au încântat cu un extraordinar recital de poezii. În poeziile lor copiii
au recitat despre casă, pământ, familie și ecologie. Vocile duioase ale copiilor
au răsunat până la marginile pământului, îndemnând la acțiune pe toți oamenii
de pretutindeni. Îndemnul s-a auzit clar și răspicat, și anume de a iubi
natura, casa, pământul și tot ce ne înconjoară.
Așa cum în orice expediție de cercetare se iau notițe și
se trag concluzii, am făcut și noi la fel. Câțiva copii au prezentat concluziile
întregului grup. Iată unele dintre ele: să protejăm și să economisim resursele
naturale; casa ecologică este considerată locuința care are un impact negativ cât
mai redus asupra mediului înconjurător sau care nu dăunează deloc mediului; o
casă ecologică este proiectată în funcție condițiile climatice și geografice
ale locului, orientarea față de soare, ventilația naturală și iluminarea optimă;
când se proiectează o casă trebuie să se ține cont de integrarea armonioasă a
casei în peisajul natural.
Unii copii au mers mai departe și s-au imaginat deja că
locuiesc într-o casă ecologică, și chiar au întocmit o listă de 30 de sfaturi
pentru o locuință ecologică. Iar alți copii, ingenioși și creativi, au
construit o căsuță ecologică în miniatură.
Concluziile, sfaturile și poeziile ne-au ajutat să
prindem puteri, iar grija noastră față natură s-a mărit foarte mult.
Entuziasmați de cele descoperite și învățate, ne-am dorit să explorăm și alte teritorii
din universul ecologiei.
Așadar, după un popas scurt, ne-am avântat iar spre o
nouă expediție, care se numește „ABC-ul reciclării”. Revenim cu detalii interesante
din următoarea noastră activitate-expediție.