Tatiana DONȚU,
șef oficiu, Filiala
„Transilvania”
Apoi anume despre acest interesant
subiect, s-a desfășurat trainingul din cadrul Serviciului „Politețea de zi
cu zi”, azi, 17 noiembrie, la care copii de la școala primară nr. 83 „Gr. Vieru”,
din minunata clasă a IV-a „G”, împreună cu profesoarea lor Regina Stolearenco,
au aflat cum se fac darurile, când se fac și în ce
mod.
Aflându-ne
la a 3-a ediție, a Serviciului, și acest grup de copii au învățat cum să ofere
ceva frumos şi gândit, situaţii care arată, stăpânesc arta de a dărui, că un
cadou nu este obligatoriu. El nu poate fi nici cerut, nici sugerat. A şti să
oferi mici daruri, cu discreție şi tact, este un semn de nobleţe
sufletească.
Prezentarea de pe proiectorul cu ecran a fost un punct de reper, fiecare slide din ea fiind
analizat, polemizat, copiii citind mesajele și
argumentându-le, spre exemplu, cum toată lumea ajunge în situația de a oferi
sau de a primi un cadou, câteva sfaturi în acest domeniu – Cui oferim? Când?
Ce? Cum?, dar cu mirare au aflat, că sunt situații, când cadourile se
înapoiază celora care le-au făcut, ori că nu trebuie să arăți nemulțumirea de
cadou, sau chiar și satisfacția, etc.
Nelipsit
a fost și lucrul în echipă, la care copiii s-au grupat în trei grupuri
„Cireașă”, „Măr” și „Prăsada”, unde au dezbătut 3 situații ca: „Trebuie să
oferi cadou profesorului, dacă ești corigent?”, ori „Etichetele de pe cadouri
trebuiesc înlăturate, iar când nu?”, și „Se desfac imediat cadourile cum le-am
primit, și cum ne comportăm dacă nu ne place, sau invers”.
Un
dar ar trebui să ne placă nouă în primul rând, și un cadou trebuie gândit,
cumpărat, ambalat, oferit. Trebuie să fie frumos, util şi să provoace o plăcere
celui care îl primește. Ar trebui să oferim obiecte care ne plac şi nu ne
îndurăm să le cumpărăm pentru noi. Pentru că tocmai aceste eforturi, şi nu
prețul, dau valoare unui cadou.
În
cadrul trainingului, copiii și-au format deprinderi de a a-i respecta pe cei
din jur, au argumentat necesitatea respectării normelor din sfera
valorilor umane şi au putut distinge calitățile unui comportament adecvat
în raport cu un comportament inadecvat. Toți participanții s-au implicat
activ și și-au manifestat interesul și totodată curiozitatea față de etica
bunelor maniere în societatea civilizată. Au fost ageri, isteți și au
surprins prin răspunsurile lor ingenioase și pline de conținut.
La finalul activității a urmat
și „Feedback”, primind mingea roșie, toți participanții ne-au dezvăluit, ce
le-a fost de folos, ce au descoperit la training. A fost o activitate
interesantă, roadele căruia sperăm, le
va fi utilă în viața de zi cu zi a participanților.