Liudmila
Ganganu-Mîndru,
bibliotecar, Filiala „Transilvania”
Fiecare copil pe
care-l instruim, este un Om pe care-l câștigăm. (Victor Hugo)
Odată cu adoptarea Convenției ONU pentru drepturile copilului în 1989, tuturor copiilor din lume li s-au promis aceleași drepturi. Convenția a schimbat modul în care sunt priviți copiii cu alte cuvinte, aceștia sunt acum priviți și tratați ca ființe umane cu un set distinctiv de drepturi în loc de ființe pasive ale îngrijirii și carității. Republica Moldova a ratificat acest tratat la 12 decembrie 1990.
Data de 20 noiembrie este declarată Ziua Mondială a Drepturilor
copiilor. Cu acest prilej Filiala „Transilvania” în colaborare cu
Centrul Comunitar pentru Copii și Tineret „Convorbitorul” și-au propus spre
realizare o activitate instructiv-educativă cu tema: Sunt copil - am drepturi, dar și
obligațiuni!
În cadrul activității s-a pus accentul
pe conștientizarea faptului că orice copil trebuie să fie educat în spiritul
respectului faţă de sine, de părinţii săi, faţă de valorile naţionale ale ţării
în care acesta locuieşte. Prin jocul distractiv „Prinde bomboana” s-a învățat
că pe lângă drepturi, copiii au și responsabilități, pe care trebuie să le
respecte cu sfințenie, atât în fața celor care le-au dat viață, cât și a celor
care fac parte din viața lor de zi cu zi.
Drepturile tuturor copiilor trebuie
respectate, indiferent de rasa, etnia, limba vorbită, religia practicată,
statutul social și indiferent dacă sunt fete sau băieţi. Copiii trebuie să fie
protejaţi împotriva oricărei forme de discriminare.
Inițial, copiii au fost surprinși și s-au implicat mai
activ abia atunci când au realizat că activitatea tinde a fi una interactiv-distractivă
și educativă în același timp.
Doamna Nadejda LEAHU, managerul
Centrului Comunitar pentru Copii și Tineret „Convorbitorul”, a menționat
importanța acestei activități ca fiind extrem de utilă, mai ales că accentul a
fost pus în mod prioritar pe obligațiunile copiilor.
Scopul activității fiind atins prin feedback-ul copiilor
privind conștientizarea a faptului că pe lângă drepturi, aceștia au și obligațiuni,
atât față de propria lor persoană, cât și față de societate și membrii ei, fără
de care dezvoltarea lor ulterioară ar putea fi incompletă, sau chiar defectuoasă.
Au predominat emoțiile pozitive, iar dorința de cunoaștere
a drepturilor și obligațiilor copiilor rămâne a fi o temă actuală și importantă
pentru aceștia.