luni, 3 martie 2014

Dumitru Matcovschi - marele creator de frumos în lumea sa

Aliona CHIABURU,
Bibliotecar, Filiala „Transilvania”

La margine de lume, venit din vremi străbune
                                                              Un plai cu dulce nume înălțător rămâne.
                                                               Aici o vatră sfântă la sânul ei ne strânge
 Și-o doină când se cântă, o lume toată plânge.
Dumitru Matcovschi

Oficial, anul 2014 a fost dedicat marelui Poet, Om, Simbol – Dumitru Matcovschi, cel care a avut o voce originală și inconfundabilă în contextul literar al timpului. O inițiativă prielnică și o mare datorie în fața poetului de a-i lectura cărțile, realiza idealurile și a-i declama poeziile. Personalitate notorie a vieții cultural-artistice și unul din pilonii mișcării de renaștere naţională, de numele căruia atârnă numeroase pagini de o valoare inestimabilă din literatura națională.
„Eu rămân cel care am fost întotdeauna, nu dau mărgioare pe nicio metropolă, pe nici un Paris..., am fost și am rămas om al pământului, aici eu cred în oameni și în zei, aici mă plouă stelele cu șoapte, aici eu plâng și râd cu toți ai mei...” ...aici și noi cei de la Biblioteca „Transilvania”, încercăm să valorificăm moștenirea literară a marelui creator de frumos în lumea sa care a atins culmile Olimpului în literatura naţională. Acest act de cultură își menţine obiectivul de bază: promovarea și valorificarea operei marelui poet, o motivație excelentă și un îndemn de a-i susține pe acei pentru care prosperitatea culturii se identifică cu sensul vieții.
În mica retrospectivă a activităților organizate în memoria distinsului scriitor aducem o dicuție-dezbatere cu genericul: Dumitru Matcovschi – simbol emblematic al Basarabiei. La acest eveniment au triumfat versurile ce cuprind pagini de istorie, patriotism, dor și grai matern. Liceenii participanți, și-au împărtăşit cunoştinţele, și-au expus impresiile și au creat o atmosferă încinsă prin întrebări, răspunsuri, opinii și argumentele aduse. A fost o atmosferă plăcută și plină de poezie.
Astăzi, ultima zi de iarnă făcut-am un popas în lumea poeziei lui Dumitru Matcovschi, o lume în care farmecul copiilor a reaprins candela cu flacăra de aur al acestuia. Aici, în micul univers al copilăriei, am organizat un spectacol cu genericul: Dumitru Matcovschi – simbol al libertății. Elevii clasei a IV-a a Școlii Primare „Grigore Vieru” au fost îndrumați de ingenioasa Regina Stolearenco, iar drept spectatori i-am avut pe copiii din grupa pregătitoare de la Grădinița nr. 197, ghidați de educatoarea Nadejda Bătrânac. După cuvintele de salut și încurajare rostite de dna Parascovia Onciu, directorul Bibliotecii „Transilvania”, a urmat și partea mult aşteptată. Copiii au expus un recital de poezie și cântec pe minunatele versuri ale acestor splendide poeme: Baștina, Moștenitor, Casa mea de-acasă, Înălțătoare clopote, Unul pentru toți, Datorie, Neamul moldovenilor. Sub egida acestuia a fost organizat și un concurs de desene care ne-au lăsat privirile uimite de farmecul și modalitatea în care au perceput și pătruns versurile marelui poet. Am trăit momente deosebite în extraordinara călătorie în lumea Poeziei savurând fiecare vers din marele creații ale poetului.
Încercăm să ne implicăm cât mai activ prin tendința de a propune cărți, de a organiza spectacole, prezentare de carte, medalioane literare și alte multe activități. Cultivând aceste valori ajutăm copiii să-și dezvolte și perfecționeze interesul pentru lectură, să-și dezvolte spiritul creativ, să-și cultive calități etice și să-și modeleaze talentele.