Daniela VRABIE, bibliotecar,
Filiala „Transilvania”
„Pentru a deveni
un om capabil și de succes
În orice profesie, trei lucruri sunt necesare:
natura, studiul și practica”.
(Henry Ward Beecher )
.
La 20 septembrie 2016, serviciul „Tineri, rebeli,
ambițioși” și-a reluat activitatea după vacanța de vară, cu un alt grup de
adolescenți de la Liceul Teoretic „P. Zadnipru”, clasa a IX-a, îndrumați de
profesoara dna Violeta Moraru. Trainingul desfășurat a avut tema: Lecția de azi, profesia de mâine.
Tinerii de astăzi au o mare problemă legată de
alegerea unei cariere, întrebări ca „Ce o să fac după gimnaziu, liceu? Ce
facultate să aleg? Sunt pregătit din punct de vedere profesional și personal să
îmi aleg această carieră? La cine să apelez pentru ajutor? Ce aptitudini
posed?” sunt printre cele mai frecvente întrebări pe care și le pun elevii pe
parcursul școlii.
Această
dificultate a tinerilor de a-și alege o carieră pe care să o urmeze în viitor,
reprezintă una din marele probleme ale societății. Ei au nevoie de ajutor
pentru a depăși această etapă problematică a dezvoltării personale și
profesionale.
Mulți
dintre adolescenți sunt nehotărâți în privința carierei pe care o vor urma și
caută ajutor pentru a se putea decide. În procesul de decizie vocaționala
concură o multitudine de factori: familia, școala, grupul de prieteni,
mass-media etc.
Astfel
pentru stabilirea unor decizii competente, elevii au fost implicați în situații
pentru orientarea în viitoarea profesie. Împărțiți în două grupe, adolescenții au avut
însărcinările: Primul grup cu situația: „Imaginați-vă drumul spre îmbrățișarea
unei cariere precum traversarea unui rîu de pe un mal pe celălalt. În acest
moment, vă aflați pe unul dintre maluri. Ce pași ar trebui să parcurgeți pentru
a ajunge pe celălalt mal?”. Al doilea grup și-au imaginat că sunt într-o
excursie pe ocean. Ajungând pe o insulă și, neștiind cât timp rămân aici,
trebuie să se organizeze: stabilind un set de reguli pentru grup și alegând o
anumită ocupație/meserie care să corespundă cu aptitudinile lor care să fie de
folos pentru perioada cât vor fi pe insulă. Au argumetat alegerea și au specificat ce știu
despre această meserie.
O
altă însărcinare a fost navigarea printre aptitidini și abilități. Aflând aptitudinea prin discuții au fost
incluși să citească cu atenție toate descriile și să bifeze pe cele care le
sunt potrivite. Șansa lor e de partea celor pregătiți. Spre final au răspuns la un Chestionar de interese școlare,
adresate elevilor.